Tuning, pro některé řidiče kultura a životní styl, pro zbytek risk a hřích. Upravování vozidel není v Česku zakázané, ale řidiči musí dodržovat některá základní nařízení a zákony. Pokud tak neučiní, mohou dostat vysoké pokuty a dokonce až zákaz řízení na jeden rok. Problém je v tom, že málokdo ví, co vlastě na svém voze smí a nesmí mít.
Spoilery, křidélka a blatníky
Kdo si chce svůj vůz zkrášlit nějakým křídlem, lízátkem či blatníkem, zákon mu to nezakazuje, ale je nutné dodržet pár základních předpisů. Důležité je, aby nový komponent měl materiálovou certifikaci. Pokud ji má, lze ho bez omezení používat jako jakýkoliv náhradní díl. Problém nastává s doplňky, které přečnívají z auta. Například rozšířené blatníky nebo vysoká křídla na zádi vozu. S těmi se pak na silnici jezdit nesmí.
Důležité je hlídat si to, aby některý z upravených prvků nebyl ostrý a nějakým způsobem neohrožoval ostatní účastníky provozu (chodce, cyklisty a ostatní vozidla). Týká se to především okrasných křidélek umístěních na stranách blatníků a zadních difuzorů.
Chip tuning
Takzvaný chip tuning slouží ke zvýšení výkonu motoru či ke snížení spotřeby paliva. S legálností této úpravy je to dost složité, jelikož záleží, od jaké firmy si zájemce tento proces nechá udělat. V České republice je jen několik společností, které tento zákrok do agregátu mohou legálně provádět a mají na to povolení od ministerstva dopravy. Pokud chip tuning pochází z jiné země, například Anglie či Německa, a nesplňuje české standardy, nesmí být ve vozech jezdících po tuzemských silnicích používán.
Podle zákona musí úpravce upozornit majitele/provozovatele na úpravu prostřednictvím chip tuningu. Pokud tak neučiní, hrozí mu sankce až půl milionu korun. Provozovatel vozidla s nelegálním chip tuningem se pak dopouští přestupku, za který může dostat pokutu až 50 000 Kč.
Kola, pneumatiky a rozšiřovací podložky
Na rozdíl od ostatních dílů musí kola, pneumatiky a rozšiřovací podložky přesně dodržovat předpisy dané ministerstvem dopravy. To znamená, že konkrétní vůz lze osadit jen disky nebo pneumatikami s rozměry odpovídajícími těm v technickém průkazu. Tudíž na Škodu Octavii, která má v „techničáku“ uvedený maximální rozměr 225/40 R19, nelze dát třeba jedenadvacetipalcová (rozměrnější) kola. To samé platí i u rozšiřovacích podložek, které jsou v dnešní době legální, ale opět musí disponovat homologací a nesmí být příliš široké, aby nezhoršovaly bezpečnost a jízdní vlastnosti vozidla.
Přídavné osvětlení
Na autě nesmí být v podstatě žádné přídavné osvětlení. Nařízení to nedovolují. Je tu pár výjimek v podobě atestovaného osvětlení, které se montuje například na terénní a starší auta (světelné rampy, dálková světla, mlhovky a denní svícení). Ovšem musí přesně splňovat veškeré zákony silničního provozu a například ani nesmí přesáhnout maximální celkovou svítivost vozidla.
Co za nedodržení těchto pravidel hrozí?
Podle zákona je řidič povinen užít vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem (tedy zák. č. 56/2001 Sb.); za porušení této povinnosti lze na místě uložit pokutu do 2 000 Kč a ve správním řízení v rozpětí 1 500 až 2 500 korun. V případě, že je však vozidlo technicky nezpůsobilé v provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, hrozí tam již pokuta v rozpětí 5 000 až 10 000 Kč a zákaz činnosti 6 měsíců až 1 rok.