reklama

Tuning automobilů není v Česku vyloženě zakázaný, má ale svá předepsaná pravidla

Upravený automobil na ESCAPE6 Prague Car Festival

Tuning, pro některé řidiče kultura a životní styl, pro zbytek risk a hřích. Upravování vozidel není v Česku zakázané, ale řidiči musí dodržovat některá základní nařízení a zákony. Pokud tak neučiní, mohou dostat vysoké pokuty a dokonce až zákaz řízení na jeden rok. Problém je v tom, že málokdo ví, co vlastě na svém voze smí a nesmí mít.

reklama

Spoilery, křidélka a blatníky

Rozšířené blatníky
Rozšířené blatníky

Kdo si chce svůj vůz zkrášlit nějakým křídlem, lízátkem či blatníkem, zákon mu to nezakazuje, ale je nutné dodržet pár základních předpisů. Důležité je, aby nový komponent měl materiálovou certifikaci. Pokud ji má, lze ho bez omezení používat jako jakýkoliv náhradní díl. Problém nastává s doplňky, které přečnívají z auta. Například rozšířené blatníky nebo vysoká křídla na zádi vozu. S těmi se pak na silnici jezdit nesmí.

Důležité je hlídat si to, aby některý z upravených prvků nebyl ostrý a nějakým způsobem neohrožoval ostatní účastníky provozu (chodce, cyklisty a ostatní vozidla). Týká se to především okrasných křidélek umístěních na stranách blatníků a zadních difuzorů.

Chip tuning

Takzvaný chip tuning slouží ke zvýšení výkonu motoru či ke snížení spotřeby paliva. S legálností této úpravy je to dost složité, jelikož záleží, od jaké firmy si zájemce tento proces nechá udělat. V České republice je jen několik společností, které tento zákrok do agregátu mohou legálně provádět a mají na to povolení od ministerstva dopravy. Pokud chip tuning pochází z jiné země, například Anglie či Německa, a nesplňuje české standardy, nesmí být ve vozech jezdících po tuzemských silnicích používán.

Podle zákona musí úpravce upozornit majitele/provozovatele na úpravu prostřednictvím chip tuningu. Pokud tak neučiní, hrozí mu sankce až půl milionu korun. Provozovatel vozidla s nelegálním chip tuningem se pak dopouští přestupku, za který může dostat pokutu až 50 000 Kč.

Kola, pneumatiky a rozšiřovací podložky

Kola na upraveném voze
Kola na upraveném voze

Na rozdíl od ostatních dílů musí kola, pneumatiky a rozšiřovací podložky přesně dodržovat předpisy dané ministerstvem dopravy. To znamená, že konkrétní vůz lze osadit jen disky nebo pneumatikami s rozměry odpovídajícími těm v technickém průkazu. Tudíž na Škodu Octavii, která má v „techničáku“ uvedený maximální rozměr 225/40 R19, nelze dát třeba jedenadvacetipalcová (rozměrnější) kola. To samé platí i u rozšiřovacích podložek, které jsou v dnešní době legální, ale opět musí disponovat homologací a nesmí být příliš široké, aby nezhoršovaly bezpečnost a jízdní vlastnosti vozidla.

Přídavné osvětlení

Přídavné osvětlení na upraveném voze
Přídavné osvětlení na upraveném voze

Na autě nesmí být v podstatě žádné přídavné osvětlení. Nařízení to nedovolují. Je tu pár výjimek v podobě atestovaného osvětlení, které se montuje například na terénní a starší auta (světelné rampy, dálková světla, mlhovky a denní svícení). Ovšem musí přesně splňovat veškeré zákony silničního provozu a například ani nesmí přesáhnout maximální celkovou svítivost vozidla.

Co za nedodržení těchto pravidel hrozí?

Podle zákona je řidič povinen užít vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem (tedy zák. č. 56/2001 Sb.); za porušení této povinnosti lze na místě uložit pokutu do 2 000 Kč a ve správním řízení v rozpětí 1 500 až 2 500 korun. V případě, že je však vozidlo technicky nezpůsobilé v provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, hrozí tam již pokuta v rozpětí 5 000 až 10 000 Kč a zákaz činnosti 6 měsíců až 1 rok.

K tématu

Tagy: tuning pokuty Escape6 Prague Car Festival Ministerstvo dopravy zákaz řízení Česko osvětlení sportovní vozy legální tuning nelegální tuning chip tuning zadní spoiler rozšiřovací podložky nadstandardní úpravy
reklama
reklama

Další hlavní zprávy

360°

Schejbalová: Maturanti letos mají víc úlev a času na přípravu. Trpí první ročníky

Schejbalová: Maturanti letos mají víc úlev a času na přípravu. Trpí první ročníky

Maturanti mají letos mnohem víc úlev a času na přípravu na maturitní zkoušku než loni, uvedla v pořadu 360° Pavlíny Wolfové televize CNN Prima NEWS předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR Renata Schejbalová. Zároveň upozornila, že premiér Andrej Babiš s možností úředních maturit přišel moc brzy a ani se neporadil s příslušným resortem. Se školní a poradenskou psycholožkou Ladislavou Trpákovou se zároveň shodly, že největší problém v současné době mají první ročníky.

Nejhůře jsou na tom prváci, nemají žádné sociální vazby, říká středoškolský učitel
Rasistka? Fero si vykradl byt, pracujte z domova jako on, radila nová hlavní hygienička
Návrat monarchie pro mě není aktuální téma, říká potomek habsburských císařů
reklama
reklama
Analýza: Proč tři týdny lockdownu stačit nebudou? Do škol a obchodů nejdřív v červnu

Koronavirus

Domácí zpravodajství

KB s Fidoo pomáhají firmám s digitalizací jejich financí
Obezita je daň za luxus, nejdůležitější je udělat si čas na pohyb, tvrdí odborník
Další články
reklama
reklama