Rodiče se každý den doma s dětmi učí průměrně 3,4 hodiny denně, vyplývá z průzkumu. Pětina rodičů tráví učením s dětmi dokonce až šest hodin.
Základní školy podle názoru 51 procent Čechů zvládají současnou situaci na výbornou nebo chvalitebnou. Většina rodičů si myslí, že školy dostatečně zajišťují výuku i komunikaci se žáky a rodiči, ale uvítali by častější využívání on-line testů nebo online konferencí. Ukázal to dubnový průzkum NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
Téměř třetina rodičů se s dětmi učí méně než dvě hodiny denně. Dvě až čtyři hodiny tráví učením 43 procent rodičů a pětina od čtyř do šesti hodin denně.
Otevřete školy, žádají v petici rodiče i učitelé. Do lavic se některé děti mají vrátit nejdříve 25. května
Už přes 30 tisíc rodičů a učitelů podepsalo petici, aby se po ukončení nouzového stavu otevřely školy. Podle rodičů jsou školy důležitou platformou na budování mezilidských vztahů a izolace dětí s rodiči představuje velkou stresovou zátěž.
„Tlak na součinnost rodičů se školou je v aktuální situaci obrovský. Rodiče musí vedle svého zaměstnání zvládat i domácí výuku, která často obnáší připomenutí si probírané látky, její vysvětlení dětem a následný dohled nad zpracováním úkolů. Mají tak na bedrech nesmírnou psychickou i časovou zátěž,“ uvedla spoluzakladatelka edukační platformy Matika.in Veronika Tomanová.
Podle rodičů by školy mohly zlepšit výuku zejména větším využíváním on-line nástrojů a minimalizací zátěže rodičů. Téměř polovina rodičů (45 procent) by ocenila, kdyby základní školy častěji využívaly on-line testy, 42 procent rodičů by uvítalo dotazníky pro zjištění potřeb žáků a rodičů a dvě pětiny on-line konference.
Místo školky rodiče: Proč malé české děti zůstávají doma častěji než ty zahraniční?
České a slovenské děti mladší tří let v drtivé většině nezakusí dlouhodobou péči někoho jiného než svých rodičů. Řadíme se ke státům s nejnižším procentem rodičů, kteří svěřují své malé potomky výchovným institucím nebo příbuzným – prarodičům, tetičkám či sousedům – na více než 30 hodin týdně. V pěti evropských zemích je přitom takto opatrovaných dětí přes 40 procent. Co vede české rodiče k tomu, že jsou s ratolestmi doma co nejdéle?
On-line testy využívá 36 procent škol a dotazníky desetina, ukázal průzkum. Nejčastější formou zadávání úkolů je e-mail (71 procent), na nějakou on-line platformu umísťuje domácí úkoly a práci 56 procent škol, 46 procent úkolů pak tvoří samostudium z učebnic a dvě pětiny škol zadávají výpisky do sešitu.
Nějaké on-line vzdělávací nástroje využívají dvě třetiny rodičů a téměř všichni se shodnou na jejich užitečnosti. Většina ale odmítá, že by dokázaly nahradit klasickou výuku. Agentura NMS Market Research provedla on-line průzkum mezi tisícovkou respondentů ve věku od 18 do 65 let.
Český statistický úřad už dříve upozornil, že 3,3 procenta dětí ve věku od šesti do 15 let doma nemají internet. Dalších pět procent dětí sice doma internet má, ale nedisponuje ani počítačem, ani tabletem a internet tak mají pouze na telefonu. V domácnostech často chybí i tiskárny či skenery, které jsou potřebné pro předávání školních materiálů.