Pavlína Pecová z Jablonecka dostala vyúčtování za elektřinu s výrazným přeplatkem. Místo toho, aby měla radost, zlobí se na svého dodavatele energií, firmu Epet. „Zvýšili mi zálohy na dvojnásobek a teď mi ty peníze zase vracejí, v podstatě si ode mě půjčili zadarmo. Udělali si ze mě bezúročnou banku,“ říká při pohledu na vyúčtování.
Ještě minulou zimu vytápěla svůj rodinný dům elektrokotlem, v létě si ale pořídila tepelné čerpadlo a současně odešla od ČEZ právě k Epetu za nižší fixovanou cenou. Firma jí vyměřila zálohu šest tisíc korun, která zohledňovala nový úsporný typ vytápění. „Všechno probíhalo v pořádku až do listopadu, kdy přišel e-mail, že mi zvýší zálohy o víc než sto procent na 12 700 korun,“ vypráví nespokojená zákaznice.
ČTĚTE TAKÉ: Elektřina zlevňuje, energošmejdi vylézají z děr. Podvod na seniorku ukázal, na co si dát pozor
Okamžitě začala protestovat, že oproti minulé sezoně výrazně šetří a že jí budou peníze na jaře zase vracet. Nechala si udělat mimořádné vyúčtování, které skončilo přeplatkem. Nic z toho ale nepomohlo. Dosáhla sice snížení záloh, ale jen o dva tisíce. Řádné vyúčtování, které dorazilo před pár dny, jí ovšem dalo za pravdu.
Společnost hrozila i exekucí
„Momentálně mi vracejí 9 975 korun. Když to sečtu s přeplatkem z loňského listopadu z mimořádného vyúčtování, tak je to 14 375 korun. Kdybych se neozvala a nechala jejich zálohu 12 700, dostanu teď od nich přes dvacet tisíc,“ upozorňuje Pecová s tím, že to už nejsou malé peníze. „Ještě mi operátorka na jejich zákaznické lince poradila, abych si požádala o sociální dávky, pokud na to nemám. To je vrchol drzosti. Navíc, když jsem se s nimi hádala, pohrozili mi exekucí, když nebudu zvýšené zálohy platit,“ rozčiluje se spolumajitelka domu.
Po přechodu na tepelné čerpadlo se spotřeba elektřiny v jejím domě snížila skoro o 60 procent. Firma Epet tvrdí, že za výrazně nižší spotřebou paní Pecové i je letošní mírná zima. Navíc její původní nízká záloha by prý celkové nálady nepokryla. „Pokud by zákaznice platila celý rok původně požadovanou zálohu šest tisíc korun měsíčně, její nedoplatek ve vyúčtování by činil přes 13 tisíc korun,“ zdůrazňuje Roman Šmíd ze společnosti Epet.
Pavlína Pecová se teď už konečně domohla snížení záloh na šest tisíc, které považuje za přiměřené. Podle manažera firmy ale riskuje, že bude doplácet. „Při současných cenách a předpokládané spotřebě na tomto odběrném místě se dá při této výši zálohy očekávat na konci dalšího zúčtovacího období nedoplatek,“ tvrdí Šmíd.
Záleží i na zacházení s tepelným čerpadlem
Podle experta osloveného redakcí CNN Prima NEWS je chování firmy podivné. „Pokud měli k dispozici podklady, že zákaznice má namontované tepelné čerpadlo, byla výše záloh přes dvanáct, respektive deset tisíc korun nepřiměřená. Šest tisíc, které požaduje zákaznice, je částka na hraně, může skončit mírným nedoplatkem, ale i přeplatkem. Záleží na tom, jak s tepelným čerpadlem zachází,“ vysvětluje Milan Peterka ze srovnávacího portálu Porovnej24.cz. Dodavatelé energií se podle něj snaží nedoplatkům vyhnout, a proto obvykle raději nastavují klientům vyšší zálohu s rezervou.
„Každý dodavatel se brání nedoplatku, protože nutnost doplácet bývá obvykle impulsem ke změně dodavatele,“ říká Peterka. Pecová je přesvědčená, že šestitisícová záloha jí bude stačit. „S tepelným čerpadlem se pořád učíme zacházet, různě si ho nastavujeme, sledujeme spotřebu i komfort. Příští rok bude úspora vyšší,“ nepochybuje rázná žena.
Podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) zákon výši záloh do detailu neřeší, neměly by ale být v součtu výrazně vyšší než spotřeba z uplynulého období. „Úřad má za to, že zákazník má nárok, aby mu dodavatel snížil zálohu ve chvíli, kdy provede nějaká úsporná opatření,“ uvádí jeho mluvčí Michal Kebort. Pokud se dodavatel domáhá zaplacení nepřiměřeně vysoké zálohy například hrozbou exekucí, se zákazník může obrátit právě na ERÚ. Dodavateli v takovém případě hrozí vysoká pokuta.