Ceny energií na světových burzách klesají. Dodavatelé proto nabízejí lidem nové tarify, které se mnohdy pohybují pod vládním cenovým stropem. Zároveň s tím se ale ze stínů opět vynořují také energošmejdi, kteří chtějí současné situace zneužít. Energetický regulační úřad (ERÚ) v souvislosti s tím hlásí zvýšený nárůst podezřelých nabídek od podomních prodejců. Jak se mohou občané proti jejich praktikám lépe chránit?
Úřad upozornil na jeden modelový případ, kdy seniorku na začátku ledna navštívil jeden z těchto prodejců. Představil se jako „pán z plynáren“ a od důchodkyně vylákal údaje o smlouvě o dodávkách plynu. Zároveň jí podstrčil k podpisu smlouvu s jiným dodavatelem.
Příběh tím však nekončil. Energošmejd se následně snažil změnit i seniorčinu smlouvu na elektřinu. Neznal ale všechny podklady, a proto dokonce zavolal jejímu stávajícímu dodavateli. Vydával se přitom za vnuka podvedené ženy. Dodavatel však dle ERÚ správně vyhodnotil situaci a upozornil podomního prodejce, že jako kontaktní osoba pro správu smluv je uveden někdo jiný. Poté si už energošmejda nahrával a zaznamenal si i jeho jméno. Seniorka následně změnu dodavatele rozporovala a všechny důkazy včetně nahrávek skončily u policie.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Důstojnou mzdu by měla dostávat většina lidí. Stát se o to musí postarat, tvrdí Hraba
Činnost energošmejdů byla v době vysokých cen elektřiny a připravovaných opatření utlumená. Energetický regulační úřad ale upozorňuje, že nyní lidé často hlásí výskyt pochybných prodejců, kteří se jim vtírají do domovů a snaží se změnit jejich smlouvy. „Od začátku roku jsme řešili desítky podání na tzv. energošmejdy. Podání spotřebitelů míří především na porušování zákazu podomního prodeje nebo na nepravdivé či klamavé informování zákazníka,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí úřadu Jan Hamrník.
Kromě těchto podomních prodejců se úřad setkává i s tím, že (většinou) neregistrovaní zprostředkovatelé posílají svým zákazníkům, v reakci na doručenou výpověď, návrhy dohod o ukončení smlouvy. Navíc s tzv. deaktivačním poplatkem. „Zastírají tedy, že spotřebitel může smlouvu o zprostředkování ukončit bez sankce výpovědí, resp. že smlouva jako taková už zanikla na základě zákona,“ řekl dále Hamrník. Lidé si také mohou jednoduše prověřit, jaký zprostředkovatel je řádné registrován. A to pomocí registru, který byl vytvořen v polovině loňského roku.
Jak na energošmejdy
Podomní prodej přesto zůstává velkým tématem. Úřad proto začal ve větší míře spolupracovat se Svazem měst a obcí a rozjel informační kampaň. Obce totiž mohou energošmejdům a jejich činnosti zabránit. A to díky tomu, že zprostředkovatelé vykonávají svou činnost podle novelizace energetického zákona a nikoliv podle živnostenského zákona, jako tomu bylo v minulosti. Jednotlivé obce si tak na svých zastupitelstev mohou upravit své předpisy v tržním řádu, pokud podomní prodejce ve svém okolí nechtějí.
Pokud se však lidé s takovými nabídkami setkají, tak by měli postupovat podle desatera před uzavíráním smluv. V první řadě se radí nespěchat a dobře si promyslet obdrženou nabídku. Doporučuje se také ptát, s kým jednáte, a následně takového člověka i prověřit přes reference. Lidé by také měli pečlivě číst smlouvu a dát si pozor, aby se ceník nemohl lehce změnit. Odběratelé by měli být rovněž na pozoru, pokud někdo nabízí fixaci jako smlouvu na dobu určitou. Taková nabídka totiž míří na konkrétní dobu a nikoliv na cenu produktu.
Obecně se varuje před spotovými tarify nebo hrozbě pokuty či „slev“. Pokud si lidé neví rady, tak se mají ptát. „Pokud vám obchodník na vaše dotazy uspokojivě neodpoví, odvádí řeč jinam nebo ho evidentně znervózňují, pak dobře zvažte, zda v jednání dál pokračovat. Rozhodně nepodepisujte nic, čemu nerozumíte,“ uvádí úřad. Poslední radou desatera je pečlivě uschovat podepsanou smlouvu.