PŘEHLEDNĚ: Půl milionu kilometrů? Pro některá auta není problém ani dvojnásobek

Zlí jazykové tvrdí, že dnešní auta mají programovanou životnost okolo 200 tisíc kilometrů a všechno nad tuto hranici už se na servisu neúměrně prodraží. Buď jak buď, statistické údaje jasně naznačují, že ta opravdu kvalitní auta už byla dávno vyrobena a že z těch dnešních je těžko kdy některé předčí. Minimum elektroniky, bohatě dimenzovaná konstrukce nebo vysoký počet vyrobených kusů. To všechno jsou společné atributy aut, která průměrně najížděla a najíždí stovky tisíc kilometrů.

Když jsme nedávno psali o českém majiteli Volva V70, který se svým vozem najel přes milion kilometrů, šlo samozřejmě o výjimku, protože takových nájezdů dosahují i ta nejkvalitnější vozidla z různých důvodů spíš výjimečně. Na konkrétní modely, které obecně hodně vydrží, ale ukázat lze. Německý server Auto Uncle shromažďuje nabídku ojetých aut v Evropě z více než dvou tisíc portálů, díky čemuž má k dispozici data o 5,9 milionu vozů. Mohl tedy sestavit žebříček těch, která mají na počítadle průměrně největší počet ujetých kilometrů, a to bez ohledu na věk.

To je zásadní kritérium, díky kterému se do žebříčku dostaly převážně modely, které byly vyráběny už před několika desítkami let. V každém případě pořadí demonstruje, že při troše údržby mohla starší auta vydržet v provozu mnohem déle než ta nová. Důvod je zřejmý – zatímco dříve se auta vyráběla tak, aby byla po všech stránkách co nejkvalitnější, dnes je v první řadě zapotřebí vyhovět různým normám, což konstrukci zásadně komplikuje.

Nová auta jsou sice výkonnější, úspornější, bezpečnější a z výfuku vypouštějí méně škodlivin, jenže daní za to je množství nových komponent a elektroniky, což představuje potenciální riziko poruchy a kratší životnost. Někteří majitelé raději namísto opakovaných drahých oprav sáhnou po novém voze.

Aktuálně je proto vcelku neobvyklé najít moderní vůz, jehož majitel či majitelé by „nakroutili“ přes 400 tisíc kilometrů – první majitel si jej tak dlouho nenechá a ti další jej obvykle využívají méně intenzivně. Výčet těch v průměru „nejjetějších“ ojetin tedy ani není moc překvapivý.

10. Volvo 940 – 401 867 km

Poslední Volvo se zadním pohonem platí za nezničitelné i díky velmi dobré antikorozní ochraně. Mechanika je extrémně robustní a je jedno, jestli má sedan či kombík pod kapotou benzinový nebo naftový motor. Velké nájezdy nad 400 tisíc km jsou běžné také u pozdějších řad 850 a C/V70.

9. Toyota Land Cruiser J60 – 404 471 km

Obrovský japonský offroad z 80. let je terénnější a hlavně odolnější alternativou k Range Roveru. První vůz s označením Land Cruiser se objevil už v roce 1951 a jejich kvalita je od té doby natolik proslulá, že se vůz stal vyhledávaným různými vojenskými organizacemi bojujícími v nedostupných regionech, ať už jde o armádu, nebo teroristické skupiny. Model J60 se vyráběl s velkými naftovými a benzinovými šestiválci.

8. Mercedes-Benz 230 (W123) – 406 611 km

Jak už jsme zmínili v úvodu, mercedesovská řada W123 neboli „piano“ je vysokými nájezdy proslulá, což je z významné části zásluha taxikářů, v jejichž službách tyto klasické vozy sloužily doslova do roztrhání těla. Kromě sedanů se vyráběly i verze kombi (označení T) a kupé (CE). V žebříčku Auto Uncle figuruje níže než nafta verze s benzinovým čtyřválcem.

7. Mercedes-Benz 300 D (W123) – 417 781 km

U typu W123 ještě chvíli zůstaneme, jen se přesuneme od benzinové verze k dieselovému provedení 300 D. To bylo osazeno třílitrovým pětiválcem, který bez turba dával pouze 80 koní, s přeplňováním pak výkon vyšplhal na 125 koní. Zajímavé je, že značka tímto motorem osazovala hlavně kombíky, v USA však i sedan či kupé. Nemenšími maratonci jsou ale i slabší dieselové verze 200 a 240 D.

6. Mercedes-Benz B 180 – 429 430 km

Toto je ten pravý lídr celého žebříčku nebo chcete-li černý kůň. Jde totiž o jediné opravdu moderní auto v celém přehledu, které je na silnicích stále hojně k vidění. Kříženec mezi malým MPV a klasickým hatchbackem v nabídce Mercedesu figuruje již třináct let. Za tu dobu jsme tu měli dvě generace, v obou se přitom za číslicí 180 skrývala benzinová i dieselová verze. Němci mají konkrétně na mysli dvoulitrový čtyřválec CDI, jehož 109 koní bylo k dispozici do roku 2011, a to vždy jen s manuálem.

5. Volkswagen Golf II – 434 424 km

I u nás po revoluci velice oblíbený model sice nevynikal jízdními výkony, mechanika však byla velice bytelná. Mnoho aut jezdí dodnes a například v Bosně a Hercegovině, kde se Golf II rovněž licenčně vyráběl, jde stále o nejrozšířenější auto na silnicích. Vůči předchůdci se tento Golf dočkal větších rozměrů i vyšší hmotnosti. Podstatné ovšem bylo zlepšení antikorozní ochrany, která s sebou nesla i větší spolehlivost.

4. Mercedes-Benz C 220 – 463 249 km

A aby toho nebylo málo, ještě jeden Mercedes, tentokrát z devadesátých let. Nástupce legendárního modelu 190 se zpočátku setkal s vlažným přijetím, kvalita byla ale stále neprůstřelná. S označením 220 se pojil buď 2,2litrový benzinový čtyřválec nebo turbodiesel stejného objemu. Oba motory výkon posílaly dozadu, a to v případě sedanu i kombíku.

3. VW Transporter T3 – 507 829 km

Donedávna trochu přehlížená třetí generace Volkswagenu Transporter se od roku 1979 vyráběla plných dvanáct let. Vůz měl stejně jako jeho předchůdci ještě motor nad zadní poháněnou nápravou, existovala ale i zvýšená verze s pohonem všech kol. K dispozici byla v průběhu času široká škála motorů od slaboučkého dieselu (1,6 litru) po pětiválec od Audi. Obvykle se setkáte s minibusem či kempingovým vozem, k mání ale byly i valníčky.

3. Ford Fiesta Mk.1 – 534 730 km

Malý hatchback od fordu byl a je klasickou tuctovkou, kterých továrny během let vychrlily tuny. Existovalo sice pár výjimečných verzí, typicky třeba XR2, nejčastěji jste se ale setkali s benzinovou jedna jedničkou. Právě odolné motory, menší množství elektrických systémů a levné náhradní díly nakonec vedly k neskutečné oblibě u širokých mas. Ty Fiestu kupují již od roku 1976 a jak vidno, nešetří ji.

1. Volkswagen Brouk (Käfer) – 897 859 km

Prvenství nejpočetnějšího auta na světě se nelze divit. V Německu se vyráběl do roku 1974, v Mexiku až do roku 2003. Mnozí veteránisté, ve Střední a Jižní Americe však i běžní uživatelé, stále provozují vozy klidně 50 až 60 let staré. Pokud brouka nenecháte lehnout korozí, což není úplně jednoduché, na primitivní mechaniku se můžete spolehnout i po desetiletích.

Tagy:

Hlavní zprávy

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
23:35

Na Rudém náměstí proběhly obří oslavy anexe čtyř ukrajinských území

23:09

Na Donbasu do týdne zavlají další ukrajinské vlajky, řekl Zelenskyj

22:37

V Lymanu, kde dnes zavlála ukrajinská vlajka, se ještě bojuje, ale už tam nejsou ani stopy po pseudoreferendu uspořádaném Ruskem, řekl Zelenskyj.

21:39

Lyman definitivně dobytý, vojáci vyvěsily vlajky na tamní radnici

Živě
ON-LINE: Z letiště na Krymu se ozval výbuch. Podle proruské správy vzplálo letadlo

Ruský prezident Vladimir Putin podepsal smlouvy o připojení čtyř ukrajinských regionů k Ruské federaci. Kyjev a Západ anexi odmítají. Na frontě hlásí vojáci obránců další úspěch, na jihu prý zničili ruský plamenometný systém, tři tanky, vrtulník a další techniku. Na letišti Belbek na Ruskem obsazeném poloostrově Krym se v sobotu večer ozval výbuch, uvedla agentura Unian, údajně tam vzplálo letadlo.

Sledujte Partii s Kupkou a Havlíčkem: Jak výsledky voleb ovlivnila energetická krize?

Česko po volbách. Kdo s kým a proč? V nedělní Partii Terezie Tománkové budou diskutovat ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka a místopředseda Sněmovny za hnutí ANO Karel Havlíček. Ve druhé části přijde na řadu velká politická diskuse, jejími aktéry budou: místopředsedkyně KDU-ČSL Šárka Jelínková, senátor Zdeněk Hraba a poslanci Aleš Juchelka z ANO a Radim Fiala z SPD.

Babiš: Druhé kolo voleb jsme prohráli. Vystrčil ale lhal a na kampaň v Jihlavě pršelo

Druhé kolo senátních voleb jsme prohráli, není to úspěch ANO, řekl v sobotu na tiskové konferenci šéf hnutí Andrej Babiš. Zároveň přiznal, že čekal lepší výsledek. Z ANO se totiž do horní komory Parlamentu nakonec dostali jen tři kandidáti. Neúspěch omlouval částečně tím, že když dělal kampaň s Janou Nagyovou (ANO) v Jihlavě, tak „strašně pršelo“. Současný předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) navíc podle Babiše „celou dobu lhal“.

Indie a Čína opouštějí Vladimira Putina. Chtějí, aby ukončil válku na Ukrajině

Indie a Čína zvýšily tlak na Vladimira Putina, aby ukončil válku na Ukrajině. Obávají se totiž přelití konfliktu do dalších zemí. Čínský ministr zahraničí Wang I na Valném shromáždění Organizace spojených národů (OSN) vyzval k mírovému řešení konfliktu. Indický premiér Naréndra Módí na šéfa Kremlu již dříve naléhal, aby vojska z Ukrajiny stáhl a válku tak ukončil.

Domácí zpravodajství

GLOSA: Smrkáte? Jasně, přistupte v metru ještě blíž aneb Covid nás vyškolil pořád málo

Smrkáte a prskáte? Jasně, přistupte, budeme smrkat a prskat spolu. I takhle vypadá cesta pražskou MHD na startu chřipkové a covidové sezóny. Metro plné sobeckých cestujících bez respirátorů, kteří zjevně čekají, až bude vybrán nový primátor. Zdá se totiž, že mnozí Češi asi nejsou schopni sami bez nařízení politiků vyhodnotit, zda je v jejich zájmu ochranu nosu a úst nosit.

Převaděč u Břeclavi ujížděl policii. Vůz s migranty naboural, zraněno je 21 lidí včetně dětí

Aktualizováno

Převaděč s dodávkou, v níž převážel 29 migrantů ze Sýrie, v sobotu ráno havaroval na kraji Břeclavi poté, co se snažil ujet policejní hlídce. Dodávka narazila do zaparkovaných aut a do domu, zranilo se 21 lidí, z toho šest těžce a 15 středně těžce a lehce. Bylo mezi nimi i pět děti. Uvedla to mluvčí záchranářů Michaela Bothová.