Umíme fungovat i bez služeb Googlu. Pandemie ale zbrzdila všechny, říká šéf českého Huawei

Pandemie koronaviru výrazně zasáhla do plánů čínské společnosti Huawei. Problémem je i nadále nedostatek počítačových čipů, řekl šéf spotřebitelské divize v české pobočce Fabio Yan. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS dále uvedl, že prvotní překážku v podobě znepřístupnění služeb od Googlu se podařilo díky novému operačnímu systému i obchodu s aplikacemi překonat, třebaže ještě nejde o perfektní řešení.

Podle zářijové výroční zprávy klesl zisk Huawei na českém trhu o čtvrtinu. První otázka je tedy nasnadě. Jakým způsobem zasáhla pandemie koronaviru byznysové plány firmy?

Koronavirus nás ovlivnil významně, ale to asi všechny na světě. Odkládaly se marketingové plány, stejně jako představení konkrétních produktů. Zde jsme museli přibrzdit, to ano, na druhou stranu jsme ten čas využili k tomu, abychom hlouběji prozkoumali a analyzovali zájmy a potřeby zákazníků. Proto jsme investovali obrovské peníze nejen do výroby, ale rovněž do vývoje.

Co si pod tím můžeme představit?

Podle mě jsme udělali velký posun, co se týče dalších zařízení mimo chytré telefony. Přibyly notebooky či hodinky, pracovali jsme na vlastním operačním systému a obchodu s aplikacemi. Nutno ale dodat, že se nám i přes aktuální situaci ve světě podařilo nastartovat prodej nových tabletů a dalších produktů, které lidé ocenili například během práce z domova. Nyní už se dostáváme zpět do klasického režimu. Proto jsme po menší pauze ostatně ukázali ve Vídni náš nový mobil Huawei Nova 9. Je to pro nás velká událost, proto doufám, že to zákazníci ocení.

V souvislosti s pandemií se globální průmysl potýká také s velkým nedostatkem čipů. Ceny procesorů a grafických karet se buďto vyšvihly nahoru, nebo ani nejsou jednoduše k dostání. Nakolik tenhle problém ovlivnil vaše produktové portfolio?

Nedostatek čipů určitě zasáhl i náš byznys, tomu se asi nedalo nijak vyhnout. Řekl bych ale, že se co do výroby držíme docela dobře, a naopak se snažíme o to více nastartovat další produkty, které nejsou na dodávkách podobných komponent tolik závislé. Například u chytrých hodinek jsme se dočkali obrovského nárůstu, a to i na českém trhu.

Huawei je kvůli sankcím ze strany Spojených států nadále odříznuté od služeb společnosti Google, a tudíž i od operačního systému Android. Na tuhle skutečnost vaše firma reagovala vývojem vlastního prostředí Harmony OS a obchodu s aplikacemi AppGallery. Jakého posunu se systém dočkal za poslední dva roky?

Myslím, že tady jsme udělali obrovský pokrok, třebaže prvotní fáze byla obtížná. Harmony OS není ve vývoji příliš dlouho, i tak už teď ale máme přes 120 milionů uživatelů. Chceme systém samozřejmě rozšířit i na další zařízení i regiony. Co se týká AppGallery, tak tam jsme celosvětově překročili 550 milionů aktivních uživatelů a nadále rosteme. Mohu tak konstatovat, že se nám s AppGallery daří, již nyní jde o třetí největší obchod s aplikacemi a katalog se snažíme neustále doplňovat. A navíc – pokud nějaká aplikace chybí v AppGallery, není problém ji doinstalovat skrze vyhledávač Petal Search a následně ji používat jako v jakémkoliv jiném zařízení s Androidem.

To mě právě zaujalo. Co jsem koukal, jdou do telefonu nainstalovat i aplikace a služby od Googlu, byť „obloukem“ a občas ne zcela bez komplikací. Alespoň taková je má zkušenost…

Samozřejmě nejde o perfektní uživatelskou zkušenost, toho jsme si vědomi. Ale krok po kroku náš systém i obchod s aplikacemi ladíme. Pro Huawei je to taky nová a zajímavá zkušenost. Věřím, že se nám podaří veškeré neduhy postupně odstranit ku spokojenosti zákazníků.

Liší se v něčem český trh ve srovnání s ostatními evropskými regiony?

Osobně si myslím, že každý národ má trošku jiné potřeby. Z toho, co vím, tak Češi jsou velcí sportovci a čím dál více lidí zkouší nastartovat zdravý životní styl, obzvlášť takhle při pandemii. I to je možná důvod, proč roste na českém trhu obliba chytrých hodinek, proto jsme do nich zařadili pestrou plejádu cvičebních a tréninkových programů. V této rovině se nám daří dobře.

Před chvilkou jsme se bavili o tom, že jste se během pandemie věnovali vývoji a inovacím. Kam dál byste chtěli v Huawei expandovat či rozšířit své služby v rámci českého prostředí? Pamatuju si, že se dlouhou dobu chválil fotografický výkon Huawei P40 Pro. Nyní už je konkurence ale přeci jen o něco tužší a zdá se, že v případě kvality fotek dohnali váš náskok.

Ano, v této oblasti je to pro nás obrovská výzva, třebaže se nadále snažíme přinášet co nejlepší mobil pro fotografování a natáčení. Co do inovací ale koukáme i jinam. V Číně třeba čile spolupracujeme s výrobci vozidel, proto bych do budoucna doufal třeba v užší spolupráci s evropskými automobilkami. Stejně tak dlouhodobě pracujeme na cloudových a reklamních platformách, a i z českého prostředí máme na tyto služby dobré ohlasy. Tím bych jen chtěl říct, že nevyrábíme jen chytré telefony, ale snažíme se hledat inovace i v jiných odvětvích.

Když se podívám na současné trendy, všichni se prozatím drží spíše při zemi. Někteří konkurenti se snaží oživit flip design svých telefonů, jiní pracují na ohebných displejích, další zase rozšiřují propojení svých zařízení s chytrou domácností… Co myslíte, že bude z vaší strany velkým milníkem?

Jak jsem zmínil předtím, snažíme se expandovat do různých sektorů, ale zároveň je pro nás klíčová uživatelská přívětivost. Musíme se proto soustředit i na software, nejen na hardware. V tomto ohledu si proto myslím, že náš operační systém Harmony OS dokáže nabídnout hodně. Chceme všechny naše přístroje propojit do celistvého ekosystému – superzařízení napříč telefony, notebooky, tablety a dalšími produkty. Už nyní třeba může mobil s Harmony OS sloužit jako druhá obrazovka k počítači bez nějakého složitého párování a propojování kabely.

Očekáváte ještě nějaké další problémy, které by mohly vyplynout z pandemie koronaviru či amerických sankcí?

Spousta spotřebitelů si myslí, že je Huawei v nějakých problémech, ale zde bych chtěl s klidem říct, že jsme stále zde a jsme v pořádku. Komplikace mohou přijít odkudkoliv, ale to na naší motivaci stát se jedničkou na trhu nic nemění. V tomhle jsme sebevědomí.

Tagy: