Ruský trh i výrobu v tamních závodech opouští jedna automobilka za druhou. Renault, Mercedes-Benz či Volkswagen nyní následuje největší světová automobilka Toyota a k podobnému kroku se chystá také další japonský výrobce Mazda. Po zbývajících skladových vozech Toyoty je mezi Rusy enormní zájem, některé jsou i rozebírány na součástky.
Toyota Motor Company zcela uzavře svůj výrobní závod u Petrohradu a výrobu v něm už v dohledné době neobnoví, píše ruský deník Kommersant. Hlavní příčinou konce výroby jsou fatální potíže s dodávkami dílů nutných ke kompletaci aut. Od doby, kdy byla továrna v březnu nucena zastavit své výrobní linky, hledala Toyota možnosti, jak do potřebné komponenty do automobilky dodávat, schůdné řešení ale nenašla. Stejně dlouhou dobu také Toyota žádné nové vozy do Ruska oficiálně nedováží. V nejbližších týdnech proto bude výrobní závod zakonzervován a následně jej Japonci nabídnou k prodeji.
Těžké rozhodnutí
„Rozhodnutí zastavit výrobu vozidel Toyota v Rusku pro nás nebylo jednoduché. Chceme poděkovat našim zaměstnancům za jejich tvrdou práci a loajalitu. Jako poděkování za jejich cenné příspěvky jim nabídneme opětovné zaměstnání, rekvalifikaci a pomoc v oblasti duševní pohody, včetně finanční podpory nad rámec toho, co nám ukládá zákon,“ uvedl ve tiskové zprávě největší světový výrobce aut.
Naráží tím na fakt, že po propuštění bude zaměstnancům závodu podle Kommersantu vyplaceno 12 měsíčních platů. Současně společnost oznámila svůj záměr výrazně snížit počet zaměstnanců své centrály v Moskvě. Přeorientuje se na podporu maloobchodních řetězců a obsluhu ruských zákazníků vozů Toyota a Lexus.
Petrohradská továrna Toyoty fungovala od roku 2007, tedy 15 let. V posledních letech se zde kompletně vyráběly dva modely – sedan Camry a crossover RAV4. Při kapacitě 100 tisíc vozů ročně závod v roce 2021 vyrobil 80 800 aut.
Podle webu rg.ru japonská značka ještě na jaře dodala poslední dokončené vozy k dealerům, ty nehotové nechávala ležet ladem. Později se k nim vrátila, nikoli však kvůli finální kompletaci. Místo toho tyto budou neprodané exempláře rozebrány a poslouží jako dočasný zdroj náhradních dílů pro nedávno prodané Toyoty. Podle dealerů značky tento krok umožnil alespoň v nějaké míře dostát závazkům plynoucích ze záruk. Co však bude dál, nikdo neví. Pozvolna totiž dochází i na vyprodávání všech skladových kousků, a to přesto, že jejich ceny vzrostly do astronomických výšin.
Skončí i Mazda?
Podle ruské tiskové agentury TASS přemýšlí o odchodu z Ruska také další japonská automobilka. „Mazda zvažuje postupné ukončení výroby vozidel ve svém závodě v ruském Vladivostoku kvůli problémům s dodavatelským řetězcem,“ informuje TASS s odkazem na japonský deník Nikkei.
Ve společném podniku Sollers, který Mazda sdílí s Fordem a domácím UAZ, se do května vyráběly crossovery CX-5, CX-9 a také sedany Mazda 6. Japonská společnost nyní zvažuje úplné stažení ze společného podniku, rozhodnutí o zastavení prodeje automobilů nebo jejich údržby v Rusku ale ještě nepadlo.