Česká republika se podle analýzy Car Cost Indexu zařadila mezi několik málo zemí, kde je provoz a vlastnictví elektromobilů nákladnější než u konvenčních aut. Klíčovou roli přitom hrají chybějící dotace ze strany státu. Ovšem podle některých ekonomů nemají takové dotace příliš smysl. Obávají se, že chudší lidé by dotovali ty bohaté.
Komfort, ekologie a levnější provoz jsou nejčastějšími argumenty pro pořízení elektromobilu. Ostatně při aktuálních cenách pohonných hmot vychází provoz elektromobilu levněji. Na jeden kilometr to je 90 haléřů až 1,40 koruny, zatím co u spalovacích motorů více.
Tím náklady na provoz aut se spalovacími motory ale nekončí. Připočítat musíte běžnou údržbu – nové oleje, filtry, pumpy, řemeny. Přesto všechny výhody elektromobilů ruší jejich vysoká pořizovací cena. Například vůz nejmenované značky s benzínovým motorem o obsahu 1,2 litru vyjde na 498 tisíc, totéž auto s elektropohonem stojí o 302 tisíc více.
V Česku chybí dotace
Při ročním nájezdu kolem 20 tisíc kilometrů se ani po 10 letech celkové náklady – včetně výdajů na pohon, i servis – nevyrovnají. Elektromobil z toho vyjde hůř. Nehledě na to, v jakém stavu bude po 10 letech baterie vozu. „Mnoho vlád, které měly zájem na dekarbonizaci osobní mobility, přesně ten rozdíl klientům dorovnávaly,“ uvedl ekonom Radovan Vávra.
Italská premiérka ostře vystoupila proti elektromobilům. Zpátečku bere i část vedení EU
Plánovaný zákaz spalovacích motorů v Evropské unii po roce 2035 poškodí podle Giorgie Meloniové ekonomické zájmy Itálie. Podle Bruselu jsou jedinou přijatelnou alternativou spalovacích motorů elektromobily. Hlasy kritizující tento jednostranný pohled ale kromě zástupců automobilek už sílí i mezi politiky.
V Česku ale s dotacemi na pořízení elektromobilu pro veřejnost nepočítejte. I proto patříme k zemím, kde se podle studií vlastnictví elektromobilu nevyplatí. „Například v Rakousku je jedna třetina objednávek na nová vozidla už elektrických, a to vlivem dotací. Pohybují se řádově v tisících eur na jedno vozidlo,“ přiblížil generální ředitel LeasePlan Martin Brix.
V Česku ale podle některých dotace nemají smysl. Chudí by v nich v podstatě dotovali bohaté. „Eticky mám problém s tím, že nové elektromobily – které v drtivé většině stojí přes milion korun – svými daněmi podporují lidé, kteří sami jezdí v roztřepených žigulících,“ vzkázal Vávra. K dotaci se však mohou zájemci o elektromobilitu dostat i následovně.
V plánu je budování infrastruktury
„Možná u většiny elektromobilů v Česku, minimálně u jejich podstatné části, jde o dovezené vozy dotované z Německa,“ uvedl moderátor CNN Prima NEWS Michal Půr. V Česku se místo soukromých dotací bude nadále podporovat dobíjecí infrastruktura, na kterou má stát vyhrazených 65 miliard korun.
„A to tak, aby každých 60 kilometrů na hlavních dálničních tazích mohly vzniknout dobíjecí huby, které umožní všem – i těm, kteří budou přes Českou republiku jen projíždět – dobíjet své elektromobily,“ přiblížil ministr dopravy Martin Kupka.
K jedněm z mála výhod vlastnictví elektromobilu patří například to, že jejich majitelé nemusí platit za dálniční poplatky anebo třeba to, že parkování v hlavním městě na placených zónách mají zdarma. Do budoucna by se to ale mělo týkat jen těch, kteří budou bydlet nebo podnikat v Praze.