Britská automobilka Mini oznámila, že postupně vyřadí kůži z interiérů svých vozů. A to i přesto, že více než polovina zákazníků ji nyní chce. Recyklované materiály se ale objevují už i u jiných značek, třeba v nejnovějším českém elektromobilu Škoda Enyaq.
Kůže je v interiéru vozů stále symbolem luxusu. Výrobci extra drahých vozů, jako jsou Rolls-Royce nebo Bentley, nabízí kromě kožených sedadel, volantu či palubní desky třeba i kůži na stropě. Na jedno auto může padnout až 10 býků. Kožené potahy se ale objevují i v dostupnějších vozech. To by se však mohlo v blízké budoucnosti změnit. Některé automobilky si totiž hledají cestu k recyklovaným materiálům.
Britská značka Mini, které je zaměřená na výrobu stylových hatchbacků, kabrioletů a SUV v retro designu, oznámila, že kůži postupně ze svých vozů vyřadí. „Už kůži nepotřebujeme, protože nevěříme, že patří mezi udržitelné materiály. Jsme naprosto přesvědčeni, že dokážeme nabídnout moderní a cenné výrobky i bez ní,“ řekl v rozhovoru pro britský magazín Autocar šéf Mini Oliver Heimler. Neprozradil ale, kdy by mělo k vyřazení kůže dojít.
Řidiči zatím kůži chtějí
Mini ale bude muset přesvědčit své zákazníky. Na svém domácím trhu, tedy ve Velké Británii, si 54 procent zákazníků vybírá vozy s koženou výbavou. Přitom už nyní jsou v nabídce potahy sedadel, které jsou ze 100 procent recyklované. Kromě potahů by se v sériové výrobě mohly objevit i další speciality – třeba korek, který se objevil na palubě futuristického konceptu Mini Urbanaut.
Snaha přejít k recyklovaným materiálům je cítit i u dalších automobilek. Je na ně zaměřen i český elektromobil Škoda Enyaq iV. Přestože stále nabízí na palubě kůži, měla by být vyčiněna bez chemikálií. K její úpravě prý firma používá extrakt z listů olivovníku. Čalounění může být vyrobeno ze směsi přírodní vlny a polyesteru, který vznikl recyklací z plastových lahví.
„Směs ze 60 procent recyklovaného polyesteru a 40 procent přírodní vlny mimo jiné zajišťuje příjemné sezení. Žádné jiné vlákno neabsorbuje tolik vlhkosti jako přírodní vlna. Působí chladivě a je prodyšná. Kromě toho filtruje škodlivé látky a pachy z okolního vzduchu. Použitá přírodní vlna je nezávisle testována a certifikována podle striktních požadavků společnosti Woolmark Company. Potahy sedaček nesou označení Wool Blend Performance, které získávají produkty obsahující od 30 do 49,9 procenta přírodní vlny,“ informuje Škoda ve své tiskové zprávě.
Kabina z PET lahví i eukalyptu
Průkopníkem recyklovaných materiálů v kabině bylo BMW, které v roce 2013 poslalo na silnice elektromobil i3. Ten v kabině používal materiál známý pod názvem Kenaf. Jde o rostlinné vlákno, které se získává ze stonků ibišku konopovitého. Díly palubní desky byly vyrobeny z rychle rostoucího eukalyptu a na potahy sedadel byla použita vlna z bio chovů.
Automobilka Volvo zase ve svých modelech Polestar využívá nejen materiál z recyklovaných plastových lahví, ale i z rybářských sítí, které se hodí na koberečky. Podložky pod nohy z PET lahví nabízí i Ford, který se chlubí tím, že na každý vůz jich zpracuje 470 kusů.