
BYZNYS - 15.11. v 14:40
V dalším díle pořadu Byznys se probíralo měnové riziko, které musejí řešit české firmy při vyvážení nebo dovážení v eurozóně. Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin, v epizodě řekl, že společnosti by se měly proti měnovému riziku pojistit takzvaným forwardem. Pořad Byznys můžete sledovat každou středu ve 14:40 na CNN Prima NEWS.
Téměř čtvrtina dovozu do České republiky pochází z Německa. A zhruba třetina tuzemského vývozu do Německa míří. České firmy musejí proto den co den nakládat s měnovým rizikem a ladit, v jakém poměru eura za koruny smění.
„Kurzové riziko je podstatný faktor pro cashflow každé firmy, která dováží nebo vyváží. Když společnost nezajišťuje, je firma ve vleku toho, jak se česká koruna pohybuje,“ prohlásil v pořadu Byznys Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin.
Podle něj by proto měly firmy udělat všechno pro to, aby ochránily svůj kapitál před výkyvy na trhu. K tomu slouží mechanismus, kterému se říká forward.
„Forward je o zafixování českých korun vůči euru v čase – dnešním kurzem na budoucí vypořádání. Když si dnes firma sjedná forward, může ho vypořádat za měsíc nebo za rok. Firma si naplánuje cashflow podle zakázek. V momentě, kdy se podepíše smlouva s partnerem v zahraničí, v ten okamžik manažer společnosti zavolá dealerovi a udělá forward,“ popsal Volf běžnou praxi.
Sjednání forwardu může firmě ušetřit řadu starostí. Vhodný je přitom pro většinu společností. „Je to jak pro nadnárodní korporace, tak malé a střední podniky. Není vhodný úplně pro nejmenší firmy s měsíčním obratem v řádu stovek eur. Když ale firma dělá ceníky na příští rok, je to vhodný okamžik k tomu, aby si sjednala forward. Pokud si dnešní kurz dobře povídá s vašimi kalkulacemi, tak si tento kurz musíte zafixovat. Je pak úplně jedno, jaký bude v budoucnu,“ poradil analytik.
Investiční trojúhelník
Vedle měnového rizika byla v dalším díle pořadu Byznys řeč také o investičním trojúhelníku, který investorům pomáhá při analýze aktiva. Tři vrcholy trojúhelníku popisují hlavní tři faktory, jež by měl člověk před nákupem investice řešit. Spojit může přitom vždy jen dva vrcholy. Jinými slovy – každá investice má své mouchy.
Začíná to u výnosu. Faktor, který většinu lidí zajímá nejvíce. Přímým konkurentem výnosu je riziko. Tento faktor určuje, jak moc je pravděpodobné, že daná investice bude zisková. Pokud je riziko vysoké, bude aktivum náchylné k náhlým cenovým skokům.
Třetí vrchol investičního trojúhelníku nese název likvidita. Jedná se o velmi důležitý, ale kriticky opomíjený faktor. Popisuje, jak bude snadné se dané investice v budoucnu zbavit, a tedy na ní vydělat.
O pořadu Byznys
Pořad Byznys má za cíl přístupnou a srozumitelnou formou provést diváka světem investování, spoření, byznysu a peněz. Představuje základní typy aktiv – od akcií po zlato – a neotřelé názory bankéřů a finančních expertů.
První řada pořadu Byznys začala 1. března, na ni začátkem září navázala sezona druhá. Epizody se vysílají každý týden ve středu. Sesterským projektem pořadu Byznys je série Krypta, která se věnuje světu kryptoměn, bitcoinu a moderních technologií, a má za sebou už tři sezony.