Nejen české společnosti se potkávají s neschopností splácet faktury, či s problémem hrazení závazků ze stran odběratelů. Řešením může být factoring, díky němuž se firma chrání před negativním dopadem. Česká pobočka Raiffeisenbank nabízí factoring subjektům všech velikostí.
Podle dostupných údajů dosáhla hodnota odkoupených pohledávek Raiffeisenbank v roce 2020 28 miliard korun. „To je o pětinu více než loni a druhý rok po sobě, kdy nárůst činil více než 20 procent. Loni jsme odkoupili 164 007 faktur za více než 1 300 společností v Česku i v zahraničí,“ vypočítává Petr Fiala, ředitel divize exportního, obchodního financování a factoringu Raiffeisenbank.
Co je factoring?
Factoring (též faktoring) je komplexní produkt, předem smluvně sjednaný vztah, řešící klientům financování krátkodobých pohledávek do splatnosti, jejich správu, inkaso a případně zajištění pohledávek pro případ platební nevůle či platební neschopnosti odběratelů.
To znamená, že jeho pomocí lze předcházet vzniku špatné pohledávky. Dodavatelé zboží nebo služeb převádějí na faktora pohledávky vzniklé při prodeji na fakturu.
Faktoringová společnost - často banka - se tak stává věřitelem a přebírá od dodavatele veškeré riziko, že kupující nebude schopen či ochoten zaplatit.
Při factoringu jde o pomoc českým firmám především v oblasti financování a přenesení rizika. Často i v podnikání se zahraničními partnery.
„Factoring mohou využít firmy všech velikostí. Pro nadnárodní skupiny je přidaná výhoda v tom, že se díky němu dostanou pohledávky pryč ze své účetní bilance, velké firmy jsou zase zvyklé používat factoring jako zdroj financování přesně navázaný na rytmus jejich byznysu. Tedy mám pohledávky a čerpám, nebo nemám pohledávky a nečerpám,“ vysvětluje detailně fungování factoringu Fiala.
Stejně jako u zahraničního financování nabízí česká pobočka Raiffeisenbank službu i malým firmám a podnikatelům bez ohledu na obraty. „Chceme tím pomoci všem, aby nedošlo k selhání celého dodavatelsko-odběratelského řetězce,“ říká Petr Fiala a doplňuje: „Pro malé firmy může být výhodou, že se jim díky factoringu rozšíří paleta možností, jak financovat svůj rozvoj. Pokud by na průběžné financování výroby použily peníze z jiných druhů úvěrů, nezbylo by jim třeba na modernizaci, rozšiřování či opravy.“
Raiffeisenbank se při factoringových službách nevyhýbá žádné z oblastí podnikání. Podle Fialy je logické, že zájem v Česku pochází především od strojírenských podniků, které svůj byznys navazují na automobilový průmysl, v zemi tolik rozšířený.
Petr Fiala, ředitel divize exportního, obchodního financování a factoringu Raiffeisenbank Zdroj: Raiffeisenbank
„Banka ovšem nemůže a nechce být nějak dominantně vázána na jedno odvětví, proto poskytujeme factoringové služby široké paletě společností ze všech možných oblastí byznysu. Máme mnoho klientů též v oboru informačních technologií, v obchodu, službách i dalších,“ popisuje Fiala.
Objasňuje, že za nárůstem spravovaných pohledávek v roce 2020 stáli hojně noví klienti. „Byli jsme v této oblasti aktivní a podařilo se nám rozšířit portfolio firem, kterým factoringové služby poskytujeme,“ dodává Fiala, podle kterého je základem komplexní přístup. „U každého klienta se snažíme přesně vystihnout jeho situaci a nabídku jí zcela přizpůsobit. Neposkytujeme jednu univerzální službu s pevně danými podmínkami a parametry, ale individuální servis přímo pro konkrétního klienta. Největší roli hraje pochopení potřeb klienta a znalost trhu. Dovedeme díky tomu dobře odhadnout rizika u odběratelů a správně je ohodnotit. Pokud rizika známe, můžeme pak přijít se smysluplnou nabídkou na převzetí pohledávek,“ uzavírá ředitel divize exportního, obchodního financování a factoringu Raiffeisenbank Petr Fiala.