Tresty vězení od 13 do 27 let uložil v pátek londýnský soud čtveřici mužů, které už dříve shledal vinnými z pašování a smrti 39 migrantů z Vietnamu v roce 2019. Informovaly o tom agentury DPA a AFP. Nejvyšší trest dostal 43letý Rumun, který podle obžaloby cestu migrantů v chladírenském kontejneru do Británie zorganizoval: Gheorghe Nica si má ve vězení odpykat 27 let. Druhý nejvyšší trest uložil soud britskému přepravci Ronanu Hughesovi, který má za mřížemi strávit 20 let.
Soud se zabýval smrtí 39 Vietnamců, jejichž těla se našla 23. října 2019 v chladírenském kontejneru s tahačem zaparkovaném v průmyslové zóně města Grays poblíž Londýna. Kontejner se dostal do Anglie z belgického přístavu Zeebrugge. Nejstarší oběti bylo 44 let, dvěma nejmladším chlapcům 15 let. Mezi mrtvými bylo 31 mužů a osm žen.
Podle vyšetřovatelů zemřeli Vietnamci kvůli kombinaci nedostatku kyslíku a přehřátí v uzavřeném prostoru. Podle expertů dosáhla teplota uvnitř kontejneru až 38,5 stupně Celsia.
Zločinci vinu popírají
Rumun Nica, který dostal nejtvrdší trest, zločin zabití odmítá. Podle Sky News se ale přiznal k tomu, že se dříve podílel na několika pašeráckých akcích. Podle svého právníka netušil, že je v chladírenském kontejneru tolik lidí. Větší vinu nese podle Nicy přepravce Hughes.
Britský pašerák dohazoval zakázky jednotlivým řidičům, u soudu vypověděl, že se tím živil 18 měsíců a za každého migranta, který dorazil ve zdraví do cílové destinace, dostával tři tisíce liber (88 tisíc korun). Pokud tedy „zodpovídal“ za všechny vietnamské migranty, mohl si přijít až na v přepočtu 3,4 milionu korun za jedinou zakázku. Podle vyšetřovatelů migranti z Vietnamu za cestu do Británie zaplatili každý až 13 tisíc liber (380 tisíc korun).
Hughes zločin zabití přiznal, stejně jako Nica ale u soudu zmínil, že netušil, že je v přívěsu migrantů tolik. Ještě prý instruoval řidiče, aby dohlížel na to, aby měli lidé v kontejneru dostatek vzduchu.
Další dlouhé tresty vězení dostali také 24letý Eamonn Harrison, který část cesty řídil kamion s připojeným chladírenským kontejnerem, a 26letý řidič Maurice Robinson, který kamion převezl do Británie. Harrisona poslal soud do vězení na 18 let, Robinsona na 13 let a čtyři měsíce.
Nejde o ojedinělý případ
Británií otřásl podobný případ v červnu 2000, kdy bylo v nákladním vozu s nizozemskou poznávací značkou v britském přístavu Dover nalezeno 58 mrtvých čínských uprchlíků. Z šedesátičlenné skupiny, která se chtěla ilegálně dostat do Británie, přepravu v uzavřeném kontejneru přežili pouze dva běženci, ostatní se udusili. Britský soud v dubnu následujícího roku odsoudil nizozemského řidiče za neúmyslné zabití ke 14 letům odnětí svobody a soud v Rotterdamu v květnu odsoudil k 30 měsícům až devíti letům vězení sedm členů převaděčské skupiny, kterou vedli turečtí občané.
Nejhorší podobná tragédie otřásla Evropou v srpnu 2015, kdy byl na dálnici A4 u rakouské obce Parndorf, která leží asi 50 kilometrů od Vídně a 25 kilometrů od Bratislavy, nalezen odstavený chladírenský vůz s 71 mrtvými těly v pokročilém stadiu rozkladu. Lidé se v hermeticky uzavřeném nákladním prostoru auta pravděpodobně udusili. V červnu 2018 soud v maďarském Kecskemétu potrestal v této kauze 25 lety vězení čtyři hlavní obžalované. Dalších deset souzených dostalo tresty od tří do 12 let. V červnu 2019 soud v Szegedu v odvolacím řízení hlavní čtveřici potrestal doživotním odnětím svobody.