Za leden se v Česku vyrobilo nejméně automobilů za posledních šest let, konkrétně 104 576 kusů. Meziroční pokles tak činí 11,7 procenta. Důvodem je pokračující vliv pandemie koronaviru, který se negativně projevuje na poptávce po autech v Evropě. Ta byla o čtvrtinu nižší než loni. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Nejmenší pokles zaznamenala Škoda Auto, která vyrobila 71 716 vozidel, tedy o 5,9 procenta méně. Nošovický Hyundai vyrobil 18 450 automobilů, což je pokles o 12,6 procenta, a linku v kolínské Toyotě opustilo 14 410 vozů, což je o 31,8 procenta méně. Ve srovnání s lednovou produkcí v minulých letech odpovídá ta letošní úrovni let 2014 a 2015.
„Dvanáctiprocentní pokles lednové produkce sám o sobě rozhodně není dobrou zprávou. I tak jde však, vzhledem ke skoro čtvrtinovému propadu registrací napříč EU, o potvrzení dobré konkurenceschopnosti a zákaznické obliby modelového portfolia českých automobilek. Na odhady širších dopadů na odvětví však musíme vyčkat minimálně do začátku druhého čtvrtletí,“ okomentoval situaci prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Elektromobilita na vzestupu
V lednu se v Česku vyrobilo 3 493 kusů elektrických vozidel, což odpovídá 3,3 procenta celkové produkce. Převládaly plug-in hybridy, kterých automobilky vyrobily 2 018, zbytek byly elektromobily.
„Autoprůmysl je nadále pod obrovským tlakem všeobecné nejistoty, výpadků v dodávkách i dramatického růstu cen materiálů. V řadě zemí včetně ČR stále platí ochranná opatření omezující maloobchod včetně prodeje vozů a negativní dopady mají i nekoordinované uzávěry hranic. Je proto čím dál tím jasnější, že potřebujeme pravidla dlouhodobého fungování společnosti s COVID-19, přičemž firmy automobilového průmyslu mohou jít svými opatřeními, důsledným preventivním testováním a trasováním příkladem i ostatním segmentům,“ podotkl výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.
Výroba autobusů v lednu klesla o 21 procent na 297 vozidel. Vysokomýtské Iveco po stíhacím závodě v závěru minulého roku zaznamenalo poprvé od srpna 2020 pokles, a to o 31,7 procenta. Oproti tomu společnost SOR Libchavy zvýšila produkci o 189 procent na 52 autobusů, z nichž čtyři jsou elektrické.
V týneckém závodu Jawa Moto vyrobili 76 motocyklů, tedy meziročně o 55 strojů více. Výroba motocyklů ve firmě v jednotlivých měsících i letech výrazně osciluje v závislosti na získání zejména exportních zakázek.