Valeš: Teď poteče krev. Rakušanova zvrácená kampaň může skončit pádem Fialovy vlády

Ministr Rakušan (STAN) na Debatě bez cenzury v Karviné (22. 1. 2024)

Rakušan vysvětloval vládní politiku v Karviné

Předseda hnutí STAN Vít Rakušan si zahrává s ohněm, který může skončit až pádem vlády Petra Fialy. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to řekl politolog ze Západočeské univerzity v Plzni Lukáš Valeš. Podle něj Rakušan využil naštvané občany z Karviné jako stafáž pro svůj lepší obraz u veřejnosti. Valeš také nastínil variantu, kdy se celá tato marketingová kampaň může otočit proti hnutí STAN.

Jaký je podle vás důvod, že se hnutí STAN odhodlalo ke změně loga, natáčení sebekritických klipů a výjezdům za občany? Předvolební průzkumy totiž neukazují, že by hnutí klesaly preference.
Podle mého jsou za tím dvě věci. Krátkodobá je, že předseda hnutí Vít Rakušan chtěl odvést pozornost od střelby na Filozofické fakultě v Praze. Je totiž celá řada otazníků nad zásahem policie a pan Rakušan byl velmi ostře vyzýván k rezignaci. Ostatně setkání v Karviné to potvrzuje.

REPORTÁŽ: Rakušan si v Karviné sedl na pivní sud nenávisti. Hospoda mu nadávala do fašistů

Podstatnější věcí je, že hnutí STAN najalo PR agenturu a marketéry, kteří vedli úspěšné prezidentské kampaně Petru Pavlovi nebo Zuzaně Čaputové. Blíží se totiž evropské, senátní a krajské volby. V tuto chvíli je potřeba odlišit se od koaličních partnerů a ukázat, že „máme vlastní strategii“. Dokonce je to líčeno tak, že „jsme jediní správní a koaliční partneři nás donutili k ošklivým kompromisům“.

Když se vrátíme k pondělní návštěvě Karviné, tak se asi nelze domnívat, že Rakušan přijel přesvědčit své odpůrce. Mířil tím na jiné občany?
Je to tak. Karvinští byli využiti jako kulisa, která měla zdůraznit kladné rysy Víta Rakušana. Měl ukázat, že se nebojí, je otevřený a nepoužívá cenzuru. I když to je v demokratických zemích úplně běžné. Vzkaz byl pro voliče, kteří STAN volí.

Druhou skupinou jsou hlasy více než půl milionu lidí, kteří dříve stáli za koalicí a nyní se od ní odvrací. Ti navíc nechtějí volit Andreje Babiše nebo Tomia Okamuru. Podle mě se hraje o segment zklamaných voličů. Buď se vytvoří nová strana, jako například u Miroslava Kalouska, nebo se Rakušan pokusí tyto voliče získat pro sebe na úkor svých koaličních partnerů. To může být další důvod.

Rakušan tedy cítí krev a snaží se cílit na nespokojené voliče koalice?
To je úplně přesné.

Na sociálních sítích mělo Rakušanovo setkání velkou odezvu. Může se to hnutí STAN ale naopak vymstít?
To může. Uvidíme, jaká bude reakce koaličních partnerů. V tuto chvíli nevíme, jestli si nezahrává s ohněm. Pokud by svou kritiku přetáhl, tak to může vést k pádu vlády. Je smutné, že když Vít Rakušan hovořil na posledním sněmu ODS, tak do nebe vyzdvihoval Petra Fialu jako státníka a tmel koalice. Tady se ukazuje, že spolupráce koalice je jenom čistě pragmatická věc.

Teď už je doba, kdy si každý pojede svoje. Tedy aby nepopularita vlády nestáhla jednotlivé strany dolů. Každý se bude snažit zachránit. Koalice Spolu to zatím nepochopila, ale Vít Rakušan už vyrazil do lítého boje.

Premiér Fiala je nejslabší článek vlády

Je to tedy od ministra vnitra minimálně neloajální?
To nepochybně. My jsme si ale zvykli na to, že vztahy v koalici jsou téměř harmonické a řeší se konsenzem. Když se podíváme na více než 30 let české politiky, tak se nyní jedná o výjimečné období. Vždy se stavěli koaliční partneři proti sobě. Je to návrat k běžnému stavu. Je zde ale velké nebezpečí, že pan Rakušan to přešvihne a dosavadní klid může paradoxně vést až k pádu vlády. To ale předjímáme.

Můžeme Rakušanovo vystupování brát jako útok na premiéra Petra Fialu?
Není to mimoděk. Rakušan skutečně cítí krev a ví, že Fiala je nejslabší článek vlády. Sice ji stmeluje, ale je nejméně populární člen kabinetu a nejméně populární premiér. Je paradox, že ačkoliv je Rakušan prvním místopředsedou vlády, tak na Fialu hází odpovědnost. Tedy co se pokazilo, jde za premiérem, a co se povedlo, jde za mnou. Je vidět, že se jedná o dobře sofistikovaný marketingový tah. Tím je to pro koaliční vládu nebezpečnější.

Tento rok už nebude ve znamení vysoké inflace a chudnutí obyvatel. Je to také důvod, proč se do podobného marketingového tahu hnutí STAN pustilo?
Rakušan tomu věří. Já bych byl ale opatrný. Velké zlevňování se nechystá a sám premiér to mohl vidět na nákupech v Německu. Také se jedná o zemi s třikrát vyšší kupní silou. Navíc od 1. ledna se zvýšila cena celé řady komodit až po točené pivo. České podniky mají obrovské náklady za energie. Majitel společnosti Brano to ukázal. Zatímco jeho hlavní zákazník General Motors platí za 1 MWh 40 dolarů, tak on 170 dolarů. Za tyto peníze dlouhodobě neudržíte konkurenceschopnost na globálním trhu.

Abych se ale vrátil. Nemusí být letos nutně líp. Může se to obrátit proti hnutí STAN, protože ekonomická situace a krize u nižší a střední třídy se může prohlubovat. Je ale zřejmé, že Rakušan se zlepšením ekonomické situace počítá a jedná se o součást marketingového plánu.

Marketing pohltil podstatu politiky, říká politolog

Může se tato neloajalita projevit více v koalici? Například kdyby se znovu otevřela otázka výběru eurokomisaře a podobně?
Všechno může hrát svou významnou roli. Premiér Fiala je velmi háklivý na demonstraci jednoty a bude stejně háklivý na demonstraci neloajality. To nemá rád. Předseda vlády to ale nemůže přejít mlčením, protože čelí tlaku poslanců a politiků z ODS. A ti se ozývají velmi vehementně. Pokud by Fiala nic neudělal, tak se z jeho strany stane otloukánek a dostane tzv. černého Petra. Teď opravdu poteče krev, protože nikdo nebude chtít převzít zodpovědnost za to špatné.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rakušan pouze sbíral body. Podle europoslance Jana Zahradila by se měla strana ODS proti kampani ozvat

Neposunula se celá debata za poslední roky? Dříve nebyl takový rozruch, když si šel člen vlády něco vyříkat s občany.
Přestalo to být zvykem. I Karel Schwarzenberg dělal své kampaně v hospodách, i když kolem sebe neměl karvinské štamgasty. Už od dob Miloše Zemana víme, že kontaktní kampaň je to nejlepší, co politik může udělat.

Průšvih ale je, že marketing pohltil podstatu politiky. Rakušan tam nepřijel přesvědčovat své případné voliče nebo diskutovat s lidmi. To byla PR akce a lidé byli pouze stafáží. To není přece smyslem kampaně. On by jim měl naslouchat, přislíbit jim požadavky a podobně. Měla by tam být vstřícnost. To je úplně jiný typ. V podstatě je to zvrácená kampaň.

Tagy: