Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal výstrahu před vydatným deštěm, který zasáhne velkou část republiky. Platí od pátečního až do sobotního poledne. Vydatné příděly vody tak mohou komplikovat například i řidičům cestu na prodloužený víkend, je nutné přizpůsobit jízdu a počítat s chováním auta na mokré vozovce.
Výstraha před vydatným deštěm platí od 25. 9. 2020 12:00 do 26. 9. 2020 12:00 pro Hlavní město Prahu a dále pro Středočeský, Jihočeský, Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Jihomoravský, Olomoucký, Zlínský a Moravskoslezský kraj a také pro Vysočinu.
„Místy očekáváme vydatný déšť s úhrny 40 až 60 mm za 24 hodin. Možnost zvýšeného odtoku vody z krajiny a průtoku vody přes komunikace. Snížená viditelnost a riziko aquaplaningu,“ píší meteorologové a přidávají mapu postižených oblastí.
#VYSTRAHA Vydatný déšť od 25.09.12,00 do 26.09.12,00 h.
— Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) (@CHMUCHMI) September 25, 2020
Místy očekáváme vydatný déšť s úhrny 40 až 60 mm za 24 hodin. Možnost zvýšeného odtoku vody z krajiny a průtoku vody přes komunikace. Snížená viditelnost a riziko aquaplaningu.
Lokace: viz mapa (žluté) pic.twitter.com/4iRWvwzYDg
Pro Liberecký kraj je pak ještě varování rozepsáno konkrétně pro Frýdlant, Jablonec nad Nisou, Jilemnici, Semily, Tanvald, Turnov a Železný Brod.
Jak vzniká aquaplaning a jak se auto chová?
K aquaplaningu dochází při zvýšené rychlosti vozidla na mokré vozovce. Dá se popsat jako ztráta přilnavosti pneumatik k vozovce kvůli vodě, která se dostala mezi pneumatiku a vozovku. Pneumatiky se tedy nedotýkají vozovky, ale pouze vrstvy vody, která se pod nimi vytvořila, popisují odborníci.
V okamžiku, kdy prší, jsou tedy zásadní dva faktory: jízdní rychlost a stav pneumatik. Pokud je silnice plná vody a vaše pneumatiky jsou opotřebené, ze všeho nejdřív je třeba snížit rychlost jízdy.
„Liják a slabý stav pneumatik, to je špatná kombinace. Stejně tak platí, že když jedete příliš rychle, vaše vozidlo je náchylné k aquaplaningu, i když máte dobré pneumatiky. Za silného deště je třeba snížit rychlost až o 15–20 km/h, aby dezén mohl odčerpávat pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a vozovkou,“ vysvětluje Matti Morri, expert na pneumatiky z Nokian Tyres.
Riziko vzniku aquaplaningu je reálné i s dobrými pneumatikami, avšak u opotřebených pneumatik vzniká aquaplaning téměř s jistotou, připomíná dále expert Morri a přidává i následující rady.
Jak jet bezpečněji za deště a jak se zachovat při aquaplaningu
- Za deště: Snižte svou jízdní rychlost.
- Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody, kde je riziko aquaplaningu nejvyšší.
- Jezděte na pneumatikách, které jsou v dobrém stavu a s hloubkou dezénu větší než 4 mm.
- Kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
- Pokud dojde k aquaplaningu: Zachovejte klid!
- Sešlápněte spojku, nohu pryč z plynu, snížíte tak rychlost.
- Neotáčejte volantem ze strany na stranu; místo toho jej udržujte v požadovaném směru jízdy, dokud se vůz opět nedostane do záběru.
- Nebrzděte ani nezrychlujte, protože tím se ještě více snižuje přilnavost.