Na mnoha místech Česka se během posledního dubnového večera rozhoří ohně při tradičním pálení čarodějnic. Lidé se sejdou například v Praze na Ladronce, Kampě či ve Žlutých lázních, v Brně na Špilberku, v olomoucké Korunní pevnůstce a na stovkách dalších organizovaných i soukromých akcí po celé zemi. Hasiči každoročně varují před zbytečnými požáry i planými poplachy o filipojakubské noci. Třicátého dubna musejí vyjíždět vícekrát, než bývá obvyklé v jiné dny.
Plánované rozdělávání ohně by lidé či pořadatelé akcí měli nahlásit hasičům prostřednictvím aplikace https://paleni.izscr.cz, a tím mimo jiné zamezit jejich zbytečnému výjezdu k domnělým požárům. Organizátoři také mohou při pálení hlavně velkých vater požádat o spolupráci místní dobrovolné hasiče.
Hasiči mají při pálení čarodějnic každoročně více práce. Loni vyjížděli v celé republice k 88 požárům, což bylo o tři méně než předloni. Oslavy byly podle nich klidnější než v předchozích letech. Přibližně polovina požárů byla před rokem v přírodním prostředí, z čehož lze podle hasičů usuzovat, že nějakým způsobem souvisely s oslavami.
ČTĚTE TAKÉ: Prodloužený víkend pokazí deště. Podívejte se, jak u vás bude na čarodějnice
Největší roli v nárůstu požárů hraje počasí. Pokud je před 30. dubnem dlouho sucho a teplo, je riziko požáru mnohem vyšší, než když je půda prosáklá vodou. Nebezpečný je také silný vítr, který žhavé uhlíky rozfouká po okolí. Letošní závěr dubna provázelo poměrně chladné počasí s dešťovými přeháňkami.
Podle dávné tradice se noci z 30. dubna na 1. května připisuje magická moc. Svátek se původně slavil zřejmě o úplňku, který byl nejblíže dnu přesně mezi jarní rovnodenností a letním slunovratem. Na ochranu před čarodějnicemi se na vyvýšených místech zapalovaly ohně. Do dnešní doby se většinou uchovalo jen rozdělávání ohňů, při kterých se hoduje či zpívá. Někde se navíc pálí figurína čarodějnice či košťata, oblíbené bývá opékání špekáčků, soutěže o nejlepší masku, klání v čarodějnických dovednostech nebo slet čarodějnic. Na stejné datum připadá keltský svátek jara Beltine, v severní Evropě se poslední dubnová noc nazývá Valpuržina.
Začíná grilovací sezona
Oslavami pálení čarodějnic v neděli v Česku začíná grilovací sezona. V prodejích tradičně vedou špekáčky, opékat se ale večer budou také prémiové maso, sýry a ryby. Vyplývá to z informací potravinových řetězců a rozvážkových služeb. Zájem je podle nich rovněž o lampiony, světýlka či masky na obličej.
„Pro Čechy jsou čarodějnice spojené s večerními rodinnými nebo přátelskými setkáními u ohňů a grilů. S tím souvisí i zájem o sortiment,“ řekl mluvčí Košík.cz František Brož. Poptávka je podle něj především po čerstvé zelenině, pomazánkách, pivě či limonádách. Stálicí jsou špekáčky, které proti loňsku zdražily asi o pět procent, řekl. „Vždy bude záležet na počasí. Praxe však ukazuje, že právě od čarodějnic dál se mění skladba nákupů a věci na grilování se objevují v lednici a spíži stále častěji,“ dodal.
Loni v dubnu se na Rohlík.cz prodalo třikrát víc špekáčků než v předchozích měsících. Tento rok mluvčí Denisa Morgensteinová očekává podobný vývoj. „Nejvíce nákupů se vždy uskuteční poslední dva dny před pálením čarodějnic,“ uvedla. Zákazníci podle ní čím dál častěji sahají po prémiovém mase. U některých druhů je nárůst v prodejích proti březnu až sedminásobný, řekla.
„V tomto období roste prodej špekáčků, nicméně stoupá i poptávka po grilovacím sortimentu,“ uvedl mluvčí Albert Jiří Mareček. Řetězec podle něj letos nově nabízí špekáčky v bio kvalitě. K oblíbeným produktům patří také krkovice, sýrové klobásky nebo kachní prsa, doplnil.
V prodejnách Tesco jdou s příchodem čarodějnic na odbyt grilovací brikety a uhlí. Poptávka po mase je podle mluvčího Michala Kuzmiaka zatím srovnatelná s loňskem. „Špekáčky se velmi dobře prodávají během celého roku, a to díky oblibě utopenců, buřtů na pivě a podobným pochutinám, kde slouží jako hlavní surovina,“ řekl.
Zákazníci Globusu si nyní do košíků vkládají nástroje na grilování nebo čarodějnické masky. „Oproti loňsku je zájem o zboží k čarodějnicím mírně vyšší než loni,“ uvedla mluvčí Aneta Turnovská. Čarodějnice jsou podle ní každoročně startem hlavní opékací sezony. Totéž platí také pro Kaufland. „V tomto období začínáme promovat v našem letáku produkty na gril ve větší míře. Prodeje jsou ale hodně závislé na počasí,“ řekla mluvčí Renata Maierl.