Koronavirová opatření utlumují zájem zákazníků o obchodní centra. Situace je napjatá zejména v Praze, kde ubyla zahraniční klientela, která tvořila velkou část zákazníků. Nově se navíc do interiérů vracejí povinné roušky, které mohou řadu lidí od nákupů odradit. Nejvíce strádající oblastí maloobchodu byl v letošním prvním pololetí prodej oděvů a obuvi, uvedl v pořadu Nový den vedoucí správy obchodních center CBRE Tomáš Míček.
„V minulosti ukazatele návštěvnosti nebo obratu obchodních center relativně rostly, šlo o velice zajímavá čísla. S příchodem koronavirové krize se návštěvnost samozřejmě utlumila. Ať už v době, kdy byla většina obchodů v nákupních centrech zavřená, tak po jejich otevření, kdy mezi zákazníky panovala větší obava z pandemie,“ uvedl Míček.
„Co se týká návštěvnosti, momentálně se nacházíme mezi pěti až patnácti procenty poklesu oproti minulým letům, v posledních měsících ale vidíme pozitivnější trendy,“ doplnil. Regiony jsou na tom z tohoto hlediska o trochu lépe něž Praha. „Návštěvnost v jednotlivých obchodních centrech je lepší než v metropoli.“
Krize urychlila zavedení on-line nakupování
Na povinné nošení roušek si podle Míčka většina zákazníků zvykne. „Počítali jsme s tím, že toto opatření bude dříve nebo později znovu zavedeno. Očekávali jsme to spíše později na podzim, nicméně situace vyžaduje, aby se roušky začaly nosit už nyní. My si myslíme, že si zákazníci, a viděli jsme to i v období po znovuotevření obchodních center, na roušky relativně rychle zvyknou,“ uvedl Míček.
Vláda roušky zdiskreditovala. Posilujme imunitu, nabádá senátor Žaloudík
V červnu premiér Andrej Babiš sliboval, že vláda již nebude sahat k plošným opatřením v boji proti šíření koronaviru. O dva a půl měsíce později se však vrací nařízení ohledně nošení roušek ve vnitřních prostorách. O účinnosti a logice těchto opatření diskutovali v pořadu 360° Pavlíny Wolfové onkolog a senátor Jan Žaloudík (ČSSD), člen sněmovního výboru ve zdravotnictví a lékař Vlastimil Válek (TOP 09) a člen téhož výboru a záchranář Jiří Mašek.
V letních měsících, kdy byly roušky zavedeny v některých krajích, někde návštěvnost nákupních center klesla, jinde naopak zůstala stejná. „Momentálně je zákaznické chování hodně nevyzpytatelné a těžko predikovatelné,“ dodal Míček.
Podle něj koronavirová epidemie nahrává on-line nakupování. „Mnoho obchodníků s kamennými prodejnami uvažovalo o zavedení on-line prodejů. Koronavirová krize tento trend hodně urychlila a velká část obchodníků v době pandemie začala tímto způsobem prodávat,“ dodal k rozvoji takzvaného e-commerce.
Hrozí, že některé obchody či obchodní řetězce se budou stahovat z českého trhu. Je Tomáš Míček z pohledu budoucnosti obchodních center naplněn optimismem? To se dozvíte v přiloženém rozhovoru z Nového dne CNN Prima NEWS.