Dálnice D3 patří k nejproblematičtějším infrastrukturním projektům v Česku, především pak její středočeská část přes Posázaví, kde protestují někteří tamní obyvatelé. Konečně se však díky přelomovému rozsudku posouvá dopředu. Stát navíc vyvlastnil pozemky u Tábora, aby obchvat města konečně fungoval jako plnohodnotná dálnice.
Krajský soud v Plzni v minulém týdnu zamítl žalobu proti výjimkám pro zvlášť chráněné druhy živočichů pro výstavbu úseku dálnice D3 mezi Václavicemi a Voračicemi ve středních Čechách. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto u všech pěti středočeských dálničních úseků D3 očekává vydání územního rozhodnutí během první poloviny roku 2024.
ČTĚTE TAKÉ: PŘEHLEDNĚ: České dálnice čeká rekordní prodloužení. Kde všude se příští rok urychlí doprava?
Podle ŘSD se jedná o klíčový krok, jelikož byl středočeský úsek dálnice dlouhodobě zablokován. „Potvrzení výjimek považuji za průlom a potvrzení správnosti nastavené cesty ŘSD a týmu odborníků, kteří věnovali své schopnosti a zkušenosti nejen detailním průzkumům a posuzování dopadů stavby D3 na životní prostředí, ale kteří především navrhli kompenzační opatření těchto dopadů a všechny tyto kompenzace představovali na mnoha jednáních s dotčenou veřejností,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Krajský soud Plzeňského kraje zamítl žalobu proti výjimce ze zvláště chráněných druhů živočichů u dvou úseků středočeské...
Posted by Ministerstvo dopravy on Monday, October 16, 2023
Odpůrci dálnice nesouhlasí. „Zprávy o ‚průlomu‘ ve schvalování záměru středočeské D3 jsou zavádějící. Pro zhruba polovinu trasy MŽP ve stejné věci již dvakrát uznalo námitky spolků, a ŘSD tedy ve věci udělení výjimek neuspělo. Rozhodnuto ve smyslu správních procesů ještě zdaleka není. ŘSD i nadále selhává v dalších fázích schvalovacího procesu,“ sdělil ve vyjádření zaslané CNN Prima NEWS Roman Andres z organizace Alternativa středočeské D3.
Rozsudek Krajského soudu v Plzni považuje za nezákonný a věcně nesprávný. Hnutí proto podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu kvůli zamítnutí žaloby proti výjimkám pro zvlášť chráněné druhy živočichů v úseku mezi Václavicemi a Voračicemi. Kritici trasy dálnice doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a budovat obchvaty měst.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Má umožnit alternativní spojení Benešovska s Prahou a odlehčit dálnici D1 a silnici I/3. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se dosud nezačalo.
Dálniční ostuda vyřešená vyvlastněním
Zároveň se na dálnici D3 podařilo vyřešit další letitý problém. Jihočeský krajský úřad vydal rozhodnutí k vyvlastnění čerpací stanice LPG u Tábora, kvůli níž není dokončena část D3. Stavba dálnice by tak mohla konečně začít. Jde zhruba o 400 metrů dlouhý úsek dálnice D3, který není dokončen. Doprava je v místě několik let svedena do jednoho pruhu.
„Dlouholetá dálniční ostuda – chybějící kus dálnice D3 u Tábora – se blíží svému konci. Krajský úřad Jihočeského kraje vydal prozatímní rozhodnutí – odnětí vlastnického práva paní Bratránkové k čerpací stanici LPG v rámci Motocentra u Tábora. ŘSD je tak vlastníkem příslušných pozemků a nemovitostí a nic by nemělo bránit vydání stavebního povolení a dokončení D3 na obchvatu Tábora,“ napsal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na sociální síti X.
Dlouholetá dálniční ostuda - chybějící kus dálnice D3 u Tábora - se blíží svému konci. Krajský úřad Jihočeského kraje vydal mezitimní rozhodnutí - odnětí vlastnického práva paní Bratránkové k čerpací stanici LPG v rámci Motocentra u Tábora. pic.twitter.com/0FxGxGV6hH
— Martin Kupka (@makupka) October 24, 2023
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Polsko investovalo evropské peníze do dálnic. Nám ujel vlak a musíme si půjčovat, řekl Kupka