Vezmeme vám akreditaci. Úřad hrozí vysokým školám, které přejdou na on-line výuku

Šok, skandál, velký nerozum. Tak komentují někteří rektoři vysokých škol metodický pokyn Národního akreditačního úřadu, na jehož základě by univerzity neměly přecházet na on-line vyučování, pokud jim to nepovolí příslušná hygienická stanice, ministerstvo zdravotnictví nebo rovnou vláda.

Druhá polovina září je už tradičně obdobím, kdy se vysoké školy a univerzity připravují na zahájení nového akademického roku. S ohledem na zhoršující se epidemickou situaci mnohé z nich pracují také na variantě bezkontaktní výuky, což prakticky znamená přesun do on-line prostředí. Tento způsob vzdělávání si školy mohly vyzkoušet během jarní karantény. Je tedy logické, že s přibývajícími počty nově potvrzených případů nákazy koronavirem a postupným zbarvováním epidemického semaforu přichází on-line výuka opět v úvahu.

Jenže podle informací, které má redakce CNN Prima NEWS od důvěryhodného zdroje, přišel Národní akreditační úřad (NAÚ – nezávislá instituce, která přiznává, či odebírá právo poskytovat vzdělání v rámci studijních programů na vysokých školách, pozn. red.) s varováním, že by školy mohly přicházet o akreditaci, pokud by bez řádného zdůvodnění přešly na on-line výuku. „Je to v podstatě tak. Jsem z toho dost šokována,“ potvrdila CNN Prima NEWS Danuše Nerudová, rektorka brněnské Mendelovy univerzity a členka iniciativy KoroNERV-20.

„Považuji to za velice nerozumné, a pokud bych si neměl brát servítky, označil bych to za skandální,“ řekl CNN Prima NEWS rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš. Pokud jsou nějaké školy připraveny fungovat v on-line prostředí, pak jsou to podle Bareše právě vysoké školy. „Je jasné, že některá praktická cvičení, jako třeba v laboratořích, bez kontaktní výuky nezrealizujete. Školy však mají rozhodovat o tom, jak výuku zorganizují, a já to vnímám jako zásah do jejich autonomie. Všude v zahraničí navíc varují, že školské prostředí může být rizikové z hlediska šíření nákazy, a já jako rektor musím na toto riziko dbát, aby byli ochráněni studenti i pedagogové,“ dodal Martin Bareš, který se sám koronavirem nakazil.

Zásah do akademických svobod

Praktický zákaz přechodu na on-line výuku vyplývá z doplňujících informací k metodickému pokynu vydanému Národním akreditačním úřadem. „Plošné rušení kontaktní výuky, které nebude dáno vydaným doporučením nebo rozhodnutím příslušné hygienické stanice, ministerstva zdravotnictví nebo vlády, je nepřípustné,“ stojí v dokumentu NAÚ, který má redakce CNN Prima NEWS k dispozici.

Podle Danuše Nerudové jde toto nařízení i proti smyslu regionálních epidemických semaforů. „Nehledě na to, že se tím vysokým školám omezí prostor pro účinný boj s pandemií,“ dodala rektorka Mendelovy univerzity. „Podle mého jde o zásah do akademických svobod. Proč by měl rozhodnutí o přesunu výuky do on-line formy někdo schvalovat?“ uvedla pro CNN Prima NEWS hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská, která v minulosti působila také jako akademická pracovnice na Škoda Auto vysoké škole v Mladé Boleslavi.

Školy se snad nezavřou, do karantén ale budou chodit celé třídy, říká šéf ředitelů ZŠ

Aktuální uzavření Základní školy Aleše Hrdličky v ostravské Porubě vedlo k tomu, že na všech školách v tomto městském obvodě se měly ve společných prostorách nosit roušky. To nakonec ale stejně nastane všude. Celoplošné nošení roušek ve společných prostorách škol kromě tříd bude platit v celé ČR od 10. září. Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý ale doufá, že na podzim školy příliš zavírat nebudou. Očekává nicméně, že přibude tříd, které budou muset do karantény.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ale vidí situaci jinak a postup Národního akreditačního úřadu hájí. „Nemáme žádné informace o tom, že by NAÚ upozorňoval vysoké školy o takové hrozbě, kterou zmiňujete. Lze však konstatovat, že pokud vysoká škola poruší zákonné podmínky akreditace studijního programu, může NAÚ přikročit k nápravným opatřením,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Aneta Lednová, mluvčí úřadu Roberta Plagy (za ANO).

Upozornila také, že podmínky akreditací stanovuje vysokoškolský zákon, a v žádném případě tak nelze hovořit o porušování akademických svobod. „Vysoká škola musí zajistit kvalitu a rozsah akreditovaných činností v podobě, v jaké byly akreditovány. Způsob studia také musí být transparentní pro studenty – jde tu také totiž o jejich zájmy,“ dodala Lednová s tím, že vysoké školy a Národní akreditační úřad záměry využívat „distančních prvků ve výuce v nadcházejícím semestru“ konzultují.

Rovněž podle místopředsedy Rady Národního akreditačního úřadu Radka Špicara není přechod na on-line výuku jen tak. „Je zákonnou povinností úřadu dbát na to, aby studijní programy byly uskutečňovány za podmínek, za jakých byly akreditovány. Jsme si však vědomi, že v průběhu nadcházejícího akademického roku může  nastat mimořádná zdravotní situace, kdy nebude možné vzdělávat v souladu s akreditací," řekl CNN Prima NEWS. Přesto trvá na tom, že nelze do on-line režimu přejít plošně, pokud k tomu nebude opora v doporučení nebo rozhodnutí státních orgánů.

Ministerské protimluvy

Citovaná pasáž v dokumentu NAÚ je přitom do značné míry v rozporu s dopisem, který rektorům 8. září adresoval náměstek ministerstva školství Pavel Doleček. V něm mimo jiné rektory chválil za to, jak si vysoké školy s jarní karanténou poradily. „Během jara 2020 prokázaly vysoké školy pod Vaším vedením velkou schopnost adaptace na plošné uzavření škol a vydání mimořádných opatření. Bohužel i nadcházející akademický rok 2020/2021 bude ovlivněn pandemií COVID-19 a nejistotou, která z ní vychází,“ stojí v náměstkově dopisu, který je dostupný na webu MŠMT.

Sám ministr školství Robert Plaga navíc před několika dny vyzval vysoké školy, aby omezily velké přednášky a přechod na on-line výuku sám doporučil. Celá řada univerzit se však na možnost, že by musely pro výuku využít streamování, začala připravovat už předtím. Samy si vypracovaly epidemický semafor a na jeho základě jsou schopny výuku přizpůsobit podle aktuálního vývoje epidemické situace. Mezi ně patří jak Mendelova, tak Masarykova univerzita.

Tagy: