Technologické společnosti už za vývoj vlastních metaversů (digitálních vesmírů) utratily stovky milionů dolarů. Fanfarónsky rozhazuje hlavně Meta (dříve Facebook). Jenže uživatele to prozatím vůbec nezajímá. Gigantické a předražené metaversy totiž zejí prázdnotou. A firmy sčítají ztráty.
V roce 2022 na nás slovo metaverse létalo ze všech stran. Jenže málokdo má ponětí o tom, co vlastně znamená. A to je právě problém. Společnosti, které vyvíjejí digitální vesmíry, totiž marketingově selhávají. Uživatelé často ani neví, že metaverse není pouze jeden, ale že těch větších už existuje asi deset.
Šéf Mety Mark Zuckerberg přitom doufá, že už brzy se budou miliony lidí v jeho metaversu (který se jmenuje Horizon Worlds) bavit na denní bázi. Společnost Meta najmula tisíce programátorů a utratila za stavbu metaversu údajně více než miliardu dolarů.
Facebook vyvíjí globální virtuální svět. Jako v případě internetu v něm má žít každý
Technologická společnost Facebook se obtěžkaná průšvihy pouští do nového a nejambicióznějšího projektu vůbec. Hodlá totiž realizovat dlouho existující koncept metaverse – tedy virtuální svět, kam by se člověk připojil pomocí speciálních brýlí a mohl se v něm chovat jako ve skutečném životě.
List Wall Street Journal ale z interních dokumentů firmy zjistil, že nejslavnější metaverse je zatím jeden velký propadák. Meta původně doufala, že se jí podaří do konce roku 2022 nahnat až 500 tisíc uživatelů aplikace Horizon za měsíc. Později cíl pozměnila na 280 tisíc uživatelů. Z dokumentů má vyplývat, že nejznámější metaverse má mít zhruba 200 tisíc uživatelů za měsíc, tedy asi šest až sedm tisíc uživatelů za den.
Což vzhledem k drahému vývoji není mnoho. Situace ale může být ještě horší. Podle některých odhadů je uživatelů dokonce méně. Meta má navíc podle Wall Street Journal problém, že se lidé do metaversu nevrací. „Většina návštěvníků Horizon Worlds se po prvním měsíci nevrátí. Prázdný svět je smutný svět,“ napsal list.
Situace je tak kritická, že pouze devět procent z rozlohy metaversu zatím objevilo alespoň 50 lidí. Zuckerberg přitom vsadil na vývoj virtuálního vesmíru všechny karty. A akcionáři Mety to vědí.
Legs are coming soon! Are you excited? 🎉 pic.twitter.com/SB6qSepKm4
— Meta Horizon (@MetaHorizon) October 11, 2022
Nedaří se ani jiným metaversům
Šéfa Facebooku tak může alespoň „těšit“, že nijak zvlášť se prozatím nedaří ani dalším metaversům. V současnosti má status největšího a nejpopulárnějšího metaversu platforma Decentraland, která by měla být tedy teoreticky ještě lepší než Meta. Jenže hlubší bádání ukazuje, že ani tomuto světu se příliš nedaří.
Technologický web The Verge informoval, že podle jedné z analýz má Decentraland 38 denních uživatelů. Jenže platforma se proti výzkumu ohradila s tím, že nebere v potaz všechny metriky. Tvůrci Decentralandu tvrdí, že má jejich metaverse zhruba osm tisíc uživatelů za den. To už by dostávalo tento svět v popularitě před Horizon Worlds.
Finnish National Gallery at Museum, on @decentraland pic.twitter.com/XsWkACnJkN
— museumdistrict_dcl (@dclmuseum) October 9, 2022
Digitální vesmíry si tak jako každé jiné velké technologie v minulosti procházejí svou dětskou fází. Vlivné značky po celém světě ale věří, že se metaverse nakonec stane masovou zábavou. I proto se v digitálních vesmírech vesele skupují virtuální pozemky a zařizují autorská práva a patenty. Až přijde očekávaný nával uživatelů, firmy chtějí být připravené.