Test přepravní společnosti RegioJet ukázal, že aktivní národní zabezpečovač by tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil. Společnost to v pondělí uvedla v tiskové zprávě. Vyvrací tak informace Správy železnic, která v reakci na středeční nehodu a informace v médiích pro web Zdopravy.cz uvedla, že tento zabezpečovač nedokáže kontrolovat rychlost a nedovolené projetí návěstidla zakazujícího jízdu.
Soukromý dopravce zveřejnil i video, na kterém součinnost lokomotivy a národního zabezpečovače demonstruje. Vyjádření Správy železnic ČTK zjišťuje. V článku na webu Zdopravy.cz se ohradila vůči „aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena“.
ČTĚTE TAKÉ: Nehoda v Písku s fatálními následky. Vlak srazil člověka, policisté šetří možnou sebevraždu
Majitel Radim Jančura uvedl, že nepopírá chybu strojvedoucího, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení jsou zde proto, aby kontrolovala lidské chyby. Národní zabezpečovač by podle něj v tomto případě svou funkci splnil a nehodě by zabránil.
Dvě smrtelné nehody během pár hodin komplikují provoz na tratích v Praze. Jedna byla uzavřena
U vlakové zastávky Hostivař došlo v pondělí dopoledne ke srážce člověka s vlakem. Na místo okamžitě vyjela posádka záchranářů společně s lékařem, sražená osoba však utrpěla zranění neslučitelná se životem. Informovala o tom Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy na sociální síti X. Později policejní mluvčí Richard Hrdina sdělil, že v Radotíně zemřela po jiné srážce s vlakem 64letá žena.
Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl. Zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.
Pardubický železniční uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou tzv. vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený podle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.
Že jízda na červenou není v Česku naprostou výjimkou, ukazují statistiky Drážní inspekce. Loni před návěstí nezastavilo 136 vlaků, předloni 183. Podle zprávy RegioJetu jeho strojvůdci jeli na červenou loni i předloni jednou.
Vlak by začal brzdit 458 metrů dříve, tvrdí RegioJet
RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.
„Detailní analýza dat z lokomotivy ukázala, že s aktivním vlakovým zabezpečovačem by vlak začal samočinně brzdit o 458 metrů dříve, než rychlobrzdu spustil sám strojvedoucí. Výsledkem by bylo zastavení našeho vlaku přibližně o půl kilometru dříve. Oba vlaky by se nedostaly do společného kolizního bodu, protože by se vůbec nepotkaly. Vlak RegioJetu by zastavil, aniž by došlo k vjezdu na obsazenou kolej,“ uvedla ve zprávě mluvčí RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Trojice mladíků jela na nárazníku vlaku. Šílený počin zachytila kamera