Správě železnic se dosud nepodařilo sjednat dodávky elektřiny na příští rok. Je jejím největším odběratelem v ČR. Ročně spotřebuje 1,3 TWh elektřiny.
Situaci řeší spolu s Českými drahami a dalšími dopravci i s ministerstvem dopravy. V pátek to na tiskové konferenci uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Tuzemská železnice ročně spotřebuje 1,3 terawatthodiny elektřiny. Energii dodává do trakčního vedení, kde ji odebírají vlaky jednotlivých dopravců. V posledních letech byl dodavatelem železničářů ČEZ ESCO. Cena elektřiny na německé burze roste o stovky procent. Tento týden poprvé překonala 700 eur (asi 17 200 korun) za megawatthodinu.
„Situace je velice napjatá. Zkoušeli jsme nákupy na Českomoravské komoditní burze i na Pražské burze a nikdo se nám nepřihlásil. Cena je stále rostoucí a často je větším tématem, zda vůbec bude ta zdrojovost, než za kolik,“ řekl Svoboda. Ve hře jsou podle něj i nákupy po kvartálech nebo platba v cizí měně, ale řešení zatím není.
Problémem se podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) zabývá jak jeho resort, tak obecně o cenách energií pro podniky i domácnosti jedná vláda. Ceny bude řešit i mimořádná rada energetických ministrů. Příští týden budou energie jedním z témat pro jednání premiéra Petra Fialy (ODS) a jeho německého protějšku Olafa Scholze.
Energetická krize doléhá také na mobilní operátory. Elektrická energie je pro ně podle mluvčího Vodafonu Ondřeje Luštince významnou nákladovou položkou a její podíl na nákladech nyní výrazně roste. Operátor T-Mobile platil v první půlce roku zhruba 60 eur (asi 1 480 korun) za megawatthodinu. „Nyní a na příští rok nakupujeme elektřinu již za desetinásobnou cenu, což na nás má významný hospodářský dopad,“ řekla mluvčí společnosti Zuzana Netolická.