Český armádní simulátor ve světě používají miliony vojáků
Společnost Bohemia Interactive Simulations vytvořila softwarový simulátor, který dokáže trojrozměrně zobrazit jakékoli místo na zemi. Aplikaci využívají armády nebo záchranáři pro nacvičování zásahů. Výcvikem s použitím simulátoru projde více než půl milionu vojáků západních zemí ročně. Více podrobností o celém projektu sdělil v pořadu Nový den Otakar Nieder, ředitel vývoje Bohemia Interactive Simulations.
Armády NATO díky simulátoru šetří peníze. Virtuální nácvik je výrazně levnější než výcvik v reálném prostředí. Na první pohled se vojenská simulace neliší od hraní počítačových her. „Kdybyste se podívali na místo, kde ten trénink probíhá, viděli byste učebnu, možná i celou budovu vojáků, kteří sedí u počítačů, dívají se do monitoru a ovládají klávesnici a myš,“ sdělil Nieder pro CNN Prima NEWS. „Jako první by vás napadlo, že hrají počítačové hry. A nebyli byste úplně daleko od pravdy. Náš produkt, který se jmenuje Virtual Batllespace, tu počítačovou hru připomíná,“ dodal.
S remakem Mafie nemám nic společného, říká herní vývojář Daniel Vávra
Mnoho herních fanoušků po celém světě potěšila zpráva, že se 28. srpna na trhu objeví remake legendární české videohry Mafia. Vydavatelství 2K Games slibuje novou grafiku, doplnění scénáře i český dabing. Jediné, co tak titulu bude chybět, je Daniel Vávra, který se dá považovat za otce celé série Mafia.
Nieder ale v pořadu Nový den zdůraznil, že na rozdíl od počítačové hry dění v simulátoru podléhá přísným pravidlům a armádní doktríně. Během mise má každý voják své určené místo. „Všechno probíhá podle určitého zásadního scénáře s konkrétním cílem. Tím většinou bývá naučit se reagovat v typických situacích, do kterých se vojáci mohou dostat. Nejde o fyzický trénink, jde o trénink reakcí a chování,“ osvětlil Nieder. Simulátor je oproti počítačovým hrám také více realistický ve chvíli, kdy je voják zraněn.
Do simulátoru si můžete stáhnout textury vlastního domu
Virtual Batllespace staví svůj úspěch na obrovském množství implementovaného obsahu. Není pozadu ani graficky. „Základní detail dat, který dodáváme v našemu simulátoru, je v takzvané geotypické kvalitě. Ne všechno ale vypadá úplně přesně jako v reálném světě. Obsah je procedurálně generovaný na základě dat, která se dají volně sehnat na internetu,“ řekl ředitel vývoje firmy, která má pobočku v pražském Karlíně.
Člověk, který by v simulátoru chtěl například najít svůj rodný dům, však bude pravděpodobně zklamán – virtuální projekce nebude stoprocentně věrná. „Řekněme, že budete v okolí hory Říp. Rozhlédnete se po krajině, poznáte tu horu, silnice, uvidíte shluky budov tam, kde jsou vesnice. Ale kdybyste šli až ke svému domu, tak byste ho asi nepoznali. Byla by tam budova správného půdorysu, správné výšky, ale ten dům byste nepoznali,“ řekl Nieder. Podle něj je ale možné data v simulátoru upravovat. Uživatelé jsou například schopni pomocí dodávaných nástrojů nahrát do programu realistickou projekci konkrétní budovy nebo vložit do simulátoru konkrétní typ vojenské techniky.
Bohemia Interactive Simulations v současnosti patří australským vývojářům, pracuje v ní ale řada Čechů. Společnost vznikla na základech zahraniční pobočky českého herního studia Bohemia Interactive Studio, které vyvíjí válečné počítačové hry. Titul Operace Flashpoint z roku 2001 pak posloužil jako inspirace právě pro budoucí simulátor Virtual Batllespace.