Volkswagen zavírá továrnu na manuální převodovky. Neumí pracovat s moderními pohony

Celkový přerod, který zažívá automobilový průmysl, posílá do důchodu manuální převodovky. Volkswagen oznámil, že ve své čínské továrně skončí s výrobou manuálů už v příštím roce, klasické řazení už takřka vůbec nepoužívá většina dražších značek. Důvodem je pohodlí zákazníků, ale také neschopnost ručního řazení plně kooperovat s moderními bezpečnostními systémy a elektrifikovanými pohonnými jednotkami.

Společný čínský podnik Volkswagenu a firmy SAIC v Šanghaji se podle agentury Reuters rozhodl od března 2023 ukončit výrobu manuálních převodovek pro vozidla prodávaná na tamním trhu. V dopise zaslaném zaměstnancům závodu oznámil, že výroba převodovek bude zastavena na konci března a následně bude zahájen proces uzavírání souvisejících provozů a likvidace majetku. Rozhodnutí bylo dosaženo kvůli rychle se měnícímu trhu vozidel v Číně. S nástupem nových pohonných jednotek, jako jsou plug-in hybridy, které téměř výhradně používají automatické převodovky, a elektromobilů, které převodovky vůbec nepotřebují, se potřeba manuálů vytrácí. Obdobnou situaci lze velmi záhy očekávat také v Evropě.

Klasika na ústupu

SAIC Volkswagen v současné době nabízí manuální převodovku pouze u omezeného počtu vozidel, čítající modely Santana, Lavida a Polo. Stejné řazení se dodává také do vozů Škoda, jejichž prodej je však na čínském trhu prakticky ve stádiu klinické smrti.

Čína není v tomto trendu z vyspělých trhů rozhodně sama. Kromě tradiční „automatické“ bašty, kterou je Severní Amerika, vyklízí manuály houfně pole především v Evropě. Už v roce 2020 bylo podle webu carscoops.com automatickou převodovkou vybaveno každé druhé auto prodané na starém kontinentu a dle statistik českého Svazu dovozců automobilů není tento trend příliš odlišný ani v ČR, přičemž stále akceleruje.

Podle odborníka na automatické převodovky Jiřího Přibyla jsou výhody automatů jasné: „Současné automatické převodovky řadí rychleji a lépe než většina řidičů a díky tomu zajišťují nižší spotřebu a lepší zrychlení. Menší nevýhodou je vyšší konstrukční složitost a hmotnost a tím i nákladnější opravy.“

Většina automobilek již manuály vynechává, u prémiových modelů s cenou přes milion korun už se až na drobné výjimky nevyskytují vůbec. Jistý podíl si klasické řazení ponechává u levnějších aut, ale také zde se trend ruku v ruce s rostoucí elektrifikací obrací.

Důvodem, proč si řidiči dosud pořizují manuál u dražších aut, především těch sportovních, je obvykle ryzí fandovství. Modely s cenou do půl milionu jsou zase s manuálem zpravidla o pár desítek tisíc levnější. Musí však jít o auta s klasickým spalovacím motorem, maximálně mild-hybridy. Manuály jsou obecně hůř schopny kooperovat s bezpečnostními asistenty vozidel v čele se systémem nouzového brzdění nebo adaptivním tempomatem.

Také zájem v autoškolách o získání řidičského oprávnění pouze na automat stále roste, v ČR jej v roce 2021 chtěl každý 110. žák. Takový student už auto s manuálem vůbec řídit nesmí.

Tagy: