Manuální řazení končí
Ruku v ruce s pozvolným odchodem spalovacích motorů se poněkud méně nápadně loučí i druhá odvěká jistota – manuální převodovka. Elektromobily a hybridy ji nepotřebují a pozvolna se vytrácí i z malých aut. Z těchto důvodů už znalosti jejího ovládání přestávají požadovat autoškoly v některých zemích.
O konci klasického ručního řazení se mluví už dlouhá léta a v některých zemích s vyšší životní úrovní jde už prakticky o vyhynulý druh. Nejtypičtějším příkladem jsou už dlouho Spojené státy americké, kde si možnost ručního řazení stupňů vybírá přibližně pět procent motoristů. V nabídce běžných modelů tam manuální převodovkou dokonce ani nenajdete, nebo si za ni musíte připlatit. Situace se ale rychle mění i v Evropě.
Soumrak manuálních převodovek: Volkswagen se jich úplně zbaví. A nebude jediný
S nástupem elektromobility jsou manuální převodovky odsouzené k smrti. Některé automobilky se jich ale chtějí zbavit ještě dříve. Důvod je prostý, potřebují ušetřit na vývoji, a tak se soustředí jen na automaty.
Ohrožený druh
Skutečnost, že by lidé mohli zlenivět a začít jezdit výhradně s „automatem“ i v Evropě, dnes děsí především fanoušky rychlých kol, kteří mají „benzin v krvi“. Je sice pravda, že podíl prodaných aut bez třetího pedálu rok od roku roste, ale stále nacházíme na trhu dostatek modelů, které klasickou převodovku nabízejí standardně.
Vypadá to nicméně tak, že manuální převodovku nakonec nezabije lidská lenost, ale ekologická politika Bruselu. Tlak na elektrifikované pohony komplikuje život těm výrobcům, kterým kombinace elektromotorů s klasickým spalovacím agregátem znemožňuje snadno implementovat manuální převodovku do výroby. I proto jsou všechny nabízené hybridy výhradně s automatickou, respektive bezestupňovou převodovkou. Posledním, a ne příliš úspěšným pokusem implementovat manuál do hybridu byla Honda CR-Z.
Elektrická vozidla nepotřebují klasickou vícestupňovou převodovku vůbec, častokrát v nich najdete už jen volič směru. Číňané nás sice přesvědčili, že vyrobit elektrické auto s manuálem je možné, z praktického hlediska však jde o naprostou zbytečnost, která by celou konstrukci zbytečně zkomplikovala a prodražila.
Tesla odmítla prodat náhradní elektromotor. Majitel ho vyměnil za osmiválec
Na začátku stála nepojízdná elektronická Tesla. Youtuber ji chtěl znovu zprovoznit, výrobce mu však odmítl prodat nové motory a chtěl prodat nový vůz. A tak si influencer poradil jinak. Pod kapotu „ekologického auta“ instaloval spalovací motor.
Alternativa v autoškolách
Umění plynule se rozjet s manuálním řazením je dodnes stěžejním bodem výuky v autoškolách. Už brzy ale může být všechno úplně jinak. Příkladem je Velká Británie.
K transformaci na dobu elektrickou se logicky připravují i tamní autoškoly. Od žáků se brzy nebude vyžadovat, aby absolvovali kurz s vozidlem s manuální převodovkou. „Svět aut se mění. Přichází revoluce. Myslím si, že mladí lidé si začínají uvědomovat, že rok 2030 není až tak daleko,“ řekl webu The Telegraph prezident britské Automobilové asociace Edmund King.
„Stále častěji začínáme chápat, že učit lidi v autoškolách přeřazovat převodové stupně se spojkou není nevyhnutelné. Ve velmi blízké budoucnosti budeme muset jezdit pouze s automatem, protože elektromobily jiné převodovky nemají.“ Britská organizace DVSA, která připravuje povinné testy pro autoškoly, současně potvrdila, že s přechodem na elektrická vozidla začíná postupně připravovat nové postupy pro autoškoly.
Lekce o rozjezdu nebo výběru vhodného převodového stupně by mohly být nahrazeny cvičením, jak co nejlépe využít kapacitu baterie. Pozoruhodné na tom je, že řidiči, kteří absolvují zkoušku s automatem, by měli povoleno používat i vozidla s manuálními převodovkami, aby se zajistilo, že budou moci stále jezdit ve starších autech. Chudáci spojky a zuby v převodovkách...
U nás vše při starém
Podle Ondřeje Horázného, místopředsedy Asociace Autoškol ČR, se u nás zatím nic podobného v blízké době nechystá, změna by však přijít mohla. „Velká Británie už není v EU, a může si tedy patrně dělat, co chce. U nás tato změna přijde až tehdy, kdy ji schválí v Bruselu a novelizují evropskou směrnici o řidičských průkazech č. 2006/126/EU. Podle mě by se tak mohlo stát v horizontu let 2024 až 2025,“ uvedl.
Jen pro upřesnění – už několik let je u nás možné absolvovat autoškolu pouze na voze s automatickým řazením, po jejímž úspěšném završení získáte kategorii řidičského oprávnění B Automat. S tímto stupněm smíte řídit pouze auto s automatem, což je zásadní rozdíl vůči systému zaváděnému v Británii, kde „automatický řidičák nově postačí i na vozidlo s manuálem.