reklama

Manuálnímu řazení zvoní umíráček. Brzy by nemuselo být povinné ani v autoškolách

Ruku v ruce s pozvolným odchodem spalovacích motorů se poněkud méně nápadně loučí i druhá odvěká jistota – manuální převodovka. Elektromobily a hybridy ji nepotřebují a pozvolna se vytrácí i z malých aut. Z těchto důvodů už znalosti jejího ovládání přestávají požadovat autoškoly v některých zemích.

reklama

O konci klasického ručního řazení se mluví už dlouhá léta a v některých zemích s vyšší životní úrovní jde už prakticky o vyhynulý druh. Nejtypičtějším příkladem jsou už dlouho Spojené státy americké, kde si možnost ručního řazení stupňů vybírá přibližně pět procent motoristů. V nabídce běžných modelů tam manuální převodovkou dokonce ani nenajdete, nebo si za ni musíte připlatit. Situace se ale rychle mění i v Evropě.

Ohrožený druh

Skutečnost, že by lidé mohli zlenivět a začít jezdit výhradně s „automatem“ i v Evropě, dnes děsí především fanoušky rychlých kol, kteří mají „benzin v krvi“. Je sice pravda, že podíl prodaných aut bez třetího pedálu rok od roku roste, ale stále nacházíme na trhu dostatek modelů, které klasickou převodovku nabízejí standardně.

Vypadá to nicméně tak, že manuální převodovku nakonec nezabije lidská lenost, ale ekologická politika Bruselu. Tlak na elektrifikované pohony komplikuje život těm výrobcům, kterým kombinace elektromotorů s klasickým spalovacím agregátem znemožňuje snadno implementovat manuální převodovku do výroby. I proto jsou všechny nabízené hybridy výhradně s automatickou, respektive bezestupňovou převodovkou. Posledním, a ne příliš úspěšným pokusem implementovat manuál do hybridu byla Honda CR-Z.

Elektrická vozidla nepotřebují klasickou vícestupňovou převodovku vůbec, častokrát v nich najdete už jen volič směru. Číňané nás sice přesvědčili, že vyrobit elektrické auto s manuálem je možné, z praktického hlediska však jde o naprostou zbytečnost, která by celou konstrukci zbytečně zkomplikovala a prodražila.

Alternativa v autoškolách

Umění plynule se rozjet s manuálním řazením je dodnes stěžejním bodem výuky v autoškolách. Už brzy ale může být všechno úplně jinak. Příkladem je Velká Británie.

K transformaci na dobu elektrickou se logicky připravují i ​​tamní autoškoly. Od žáků se brzy nebude vyžadovat, aby absolvovali kurz s vozidlem s manuální převodovkou. „Svět aut se mění. Přichází revoluce. Myslím si, že mladí lidé si začínají uvědomovat, že rok 2030 není až tak daleko,“ řekl webu The Telegraph prezident britské Automobilové asociace Edmund King.

„Stále častěji začínáme chápat, že učit lidi v autoškolách přeřazovat převodové stupně se spojkou není nevyhnutelné. Ve velmi blízké budoucnosti budeme muset jezdit pouze s automatem, protože elektromobily jiné převodovky nemají.“ Britská organizace DVSA, která připravuje povinné testy pro autoškoly, současně potvrdila, že s přechodem na elektrická vozidla začíná postupně připravovat nové postupy pro autoškoly.

Lekce o rozjezdu nebo výběru vhodného převodového stupně by mohly být nahrazeny cvičením, jak co nejlépe využít kapacitu baterie. Pozoruhodné na tom je, že řidiči, kteří absolvují zkoušku s automatem, by měli povoleno používat i vozidla s manuálními převodovkami, aby se zajistilo, že budou moci stále jezdit ve starších autech. Chudáci spojky a zuby v převodovkách...

U nás vše při starém

Podle Ondřeje Horázného, místopředsedy Asociace Autoškol ČR, se u nás zatím nic podobného v blízké době nechystá, změna by však přijít mohla. „Velká Británie už není v EU, a může si tedy patrně dělat, co chce. U nás tato změna přijde až tehdy, kdy ji schválí v Bruselu a novelizují evropskou směrnici o řidičských průkazech č. 2006/126/EU. Podle mě by se tak mohlo stát v horizontu let 2024 až 2025,“ uvedl.

Jen pro upřesnění – už několik let je u nás možné absolvovat autoškolu pouze na voze s automatickým řazením, po jejímž úspěšném završení získáte kategorii řidičského oprávnění B Automat. S tímto stupněm smíte řídit pouze auto s automatem, což je zásadní rozdíl vůči systému zaváděnému v Británii, kde „automatický řidičák nově postačí i na vozidlo s manuálem.

Tagy:

Hlavní zprávy

Sledujte ŽIVĚ Partii s Prymulou a Kubou: Velká diskuse o testování, očkování a opatřeních
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Partii s Prymulou a Kubou: Velká diskuse o testování, očkování a opatřeních

Změní českou justici případ bývalé ministryně Vlasty Parkanové? Na otázku budou hledat odpovědi hosté Partie Terezie Tománkové ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) a jeho předchůdkyně ve vládě Marie Benešová (za ANO). Následuje velká diskuse o testování, očkování a nových protipandemických opatřeních, které se zúčastní hned několik zástupců různých politických stran, mezi nimi i epidemiolog Roman Prymula a hejtman Jihočeského kraje a předseda Asociace krajů Martin Kuba (ODS). Pořad můžete sledovat v neděli od 11 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Německý viceadmirál odstoupil poté, co chválil Putina. Pomoci Ukrajině ale země neplánuje

Šéf německého námořnictva Kay-Achim Schönbach odstoupil kvůli svým kontroverzním výrokům na adresu Ukrajiny a Ruska, uvedla agentura Reuters. Mluvčí německého ministerstva obrany řekla, že viceadmirálova prohlášení, ať už jde o jejich obsah či formu, neodrážejí oficiální postoj Německa. Vztahy našeho západního souseda s Ukrajinou jsou však nadále napjaté. Německo se totiž staví velmi odmítavě k vojenské pomoci Ukrajině v souvislosti s hrozící ruskou invazí.

Dosáhnete na státní podporu kvůli energiím? Jurečka představil kalkulačku pro zájemce

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) představil plán na vyplácení podpory kvůli zdražení energií. Zájemci o příspěvek na bydlení si mohou díky nově spuštěné kalkulačce spočítat, zda na státní podporu dosáhnou. Podle šéfa resortu na něj mají nárok vlastníci bytu a trvalí nájemníci, kterým na úhradu přiměřeného bydlení v Praze nestačí 35 procent celkových příjmů. V jiných oblastech činí hranice pro příspěvek 30 procent příjmů.

Vědce děsí nová mutace omikronu. Měla by získat vlastní řecké písmeno, myslí si

Nová mutace omikronu vědce děsí. Subvarianta s označením BA.2, které se též přezdívá „skrytá verze omikronu“, je podle dostupných dat přenosnější. Odborníci se proto obávají, že by mohla vyvolat další vlny pandemie po celém světě, již nyní by v některých zemích mohla dominovat. Apelují tak na to, aby varianta získala vlastní písmeno z řecké abecedy.

reklama

Domácí zpravodajství

Lámali vězňům nohy a bili je do obličeje. Dozorcům z Valdic hrozí až 10 let za mřížemi

Vyšetřovatelé Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) stíhají osm dozorců z věznice Valdice na Jičínsku. Viní je z toho, že fyzicky napadali odsouzené nebo násilí přihlíželi. Dvěma dozorcům hrozí až desetileté tresty. GIBS zahájila trestní stíhání po vyhodnocení důkazů i znaleckých posudků loni v říjnu, informovala v sobotu mluvčí inspekce Ivana Nguyenová.

Další mrazivé záběry z nehody na D5: Utekli za svodidla, jejich auto smetl kamion

Na sociálních sítích se objevilo další video ze čtvrteční hromadné nehody na dálnici D5 u Žebráku na Berounsku. Kvůli špatnému počasí a nezodpovědnosti některých řidičů tam havarovalo 36 aut a šest lidí se zranilo. Provoz byl zastaven na 11 hodin. Poslední video názorně ukazuje, jak je důležité při havárii na dálnici ihned opustit vozidlo a dostat se od něj co nejdál.

reklama