360°, Luděk Niedermayer, Alexandr Vondra, Marcel Kolaja, Ivan David - 10.11. v 22:22
Za vítězství zdravého rozumu označil schválení upravené emisní normy Euro 7 europoslanec Alexandr Vondra (ODS). V pořadu 360° na CNN Prima NEWS zároveň chválil svůj „experiment“ postavit v Evropském parlamentu jinou koalici. Podle europoslance Marcela Kolaji (Piráti) ale norma Euro 7 není kvalitním textem a jde až o legislativní paskvil, který vzešel z koalice s extrémní pravicí.
Schválení upravené emisní normy Euro 7, která aktualizuje limity pro emise výfukových plynů a zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd, je podle europoslance Alexandra Vondry vítězstvím zdravého rozumu. Oproti původnímu návrhu je schválená verze shovívavější především pro osobní a užitkové vozy.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Bruselu jsme papežštější než papež. Euro 7 by nás poškodilo, říká exministr financí
„Povedly se dvě důležité věci. Jednak to byl můj experiment postavit v Evropském parlamentu úplně jinou koalici bez Zelených, bez ‚socanů‘ a bez těch radikálů zprava do středu, to znamená naše frakce společně s lidovci, macronovci a s ID. Povedlo se návrh osekat jak na úrovni Evropského parlamentu, tak i Evropské rady,“ popsal v pořadu 360° na CNN Prima NEWS europoslanec Alexandr Vondra s tím, že jde i o velkou zásluhu ministra dopravy Martina Kupky (ODS).
Podle Vondry přinese upravená norma dvě důležité věci. „Nebudeme dál mučit auta se spalovacími motory, což je pro veřejnost, která si nemůže dovolit koupit nějaké lodiaqy nebo mercedesy a bavoráky, dobrá zpráva,“ popsal Vondra s tím, že dál bude k dispozici výroba Škoda Scala, Škoda Fabia, Seat, Dacia a podobně. „Hrozilo, že pokud bychom na ně uvalili zpřísněné emisní normy, tak už přestanou vyrábět teď a ne někdy v roce 2035, jak se plánuje,“ vysvětlil europoslanec s tím, že se sníží tlak na zvyšování cen. Dobrá zpráva je to prý také pro automobilky. „Budou moct vrhnout prostředky do modernizace, pokud se rozhodnou jít třeba cestou elektromobility,“ dodal Vondra.
Hlasování o normě Euro 7 se zdržela strana Pirátů. „Nevnímáme to jako příliš kvalitní text,“ řekl europoslanec Marcel Koalaja (Piráti). Podle něj se elektromobily v Evropě prodávají čím dál tím více a například kolem roku 2030, kdy budou automobilky implementovat zpřísnění ohledně emisí oxidu dusíku, se už bude prodávat drtivá většina elektromobilů. „Dopad toho zpřísnění bude naprosto minimální, ale my i přesto máme úplně novou normu, která zavádí novou byrokracii. Tu je potřeba schvalovat a certifikovat a mně přijde, že jde vlastně o dva přístupy, které dohromady vytváří takový skoro až legislativní paskvil,“ popsal Kolaja.
Kriticky se postavil také k výroku Alexandra Vondry ohledně úspěšného experimentu o postavení koalice. „Je velmi zajímavé, že pan Vondra považuje za velký úspěch, že složil koalici s extrémní pravicí,“ řekl Kolaja.
Evropské automobilky válcuje Čína
Čínská automobilová společnost BYD se chystá postavit továrnu v Maďarsku. Na evropské automobilky se tak ještě více zvýší tlak. „Jsme v problémech, upozorňuji na to už dlouhodobě. Budeme se muset učit značky čínských automobilek. Evropa se vzdala své komparativní výhody a nabila Číně, protože oni jsou v tomhle podstatně dál, mají levnější a i lepší produkty,“ řekl Vondra.
Podle Kolajy Čína věděla, že elektromobily jsou budoucnost a vsadila na to. „Kdybychom si rychle dokázali nastavit podmínky, které pomůžou evropskému automobilovému průmyslu, tak bychom určitě byli v lepší výchozí pozici. Pokaždé, když se bavíme o nějakých opatřeních, tak slyším z úst pana Vondry, že to je nějaké zelené šílenství, ale opak je pravdou, je to fosilní šílenství,“ uvedl Kolaja.