360°, Petr Janský, Ivan Pilný, Lukáš Jelínek - 9.11. v 22:26
V Bruselu nedokážeme prosadit své národní zájmy. Jen srazíme podpatky a občas jsme papežštější než papež, řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS bývalý ministr financí Ivan Pilný. Norma Euro 7 podle něj poškodí automobilový průmysl i českou ekonomiku.
Česko nedokáže v Bruselu prosadit své zájmy, řekl Pilný v pořadu 360°. „Probíhá diskuse o normě Euro 7, která by výrazně poškodila automobilový průmysl, a tedy i českou ekonomiku. My v Bruselu prostě nedokážeme prosadit svoje národní zájmy, jen srazíme podpatky. Občas jsme papežštější než papež, tímto způsobem se ekonomika rozhodně nezvedne,“ zdůraznil.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak nahradit uhelné elektrárny? Cestou je plyn, míní Havránek z ODS. Budoucností je jádro
Emisní normu Euro 7, týkající se osobních i nákladních automobilů schválili europoslanci ve čtvrtek. Pro jich bylo 329, proti 230 a 41 se zdrželo. Její limity jsou mírnější, než byly původní představy, jaká ale bude konečná verze nařízení, ukážou až příští týdny. Norma aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem návrhu v EP, už dříve uvedl, že doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout do konce letošního roku.
Gaza vydělává na EU víc než Česko. Pomoc pro Hamás je až desetinásobná, tvrdí ekonom
Navzdory barbarským činům teroristické organizace Hamás nadále proudí finanční podpora z Evropské unie do Gazy. Částka se dokonce zvyšuje a podle posledního oznámení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové zamíří k Palestincům okolo 100 milionů eur. V posledních patnácti letech přitom na území Gazy přiteklo od unijních států 1,24 miliardy eur ročně. Při porovnání velikosti ekonomik dostala Česká republika desetkrát menší objem peněz.
Podle návrhu, který již 25. září schválili ministři členských zemí EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel oproti původnímu plánu méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. U nákladních automobilů budou o něco přísnější.
Pilný: Ať vláda aspoň neškodí
Česká republika jako jediná v celé Evropské unii nedosáhla ekonomické úrovně před pandemií, stojí ve zprávě Českého statistického úřadu z konce října. Na začátku listopadu pak úřad uvedl, že průmyslová produkce v září meziročně klesla o pět procent a jde už o třetí pokles v řadě. „To, v jakém stavu je naše ekonomika, je částečně způsobeno externím vlivem. Nelze například přehlížet, jak si vede ekonomika Německa, na které jsme výrazně závislí,“ popsal Pilný.
Podle něj ale negativně působí i řada interních vlivů. „Nemůžu říct, že vláda je od toho, aby privátnímu sektoru pomáhala, ale nemusela by aspoň škodit. Míním tím zvyšování cen energií a korporátních daní, chaotické diskuse o tom, jestli se zvýší, nebo nezvýší minimální mzda, jak se zdaní, nebo nezdaní zaměstnanecké benefity,“ vysvětlil Pilný.