Vydělat více, utratit méně: Češi mají jasno, kde kvůli drahotě škrtat. Optimismus je neopustil

Kvůli zdražování hodlá bezmála polovina Čechů snížit své výdaje, nejčastěji za zábavu, restaurace či volnočasové aktivity. Zhruba čtvrtina lidí si chce najít další zaměstnání a desetina změnit práci. Vyplývá to z průzkumu pro společnost Patron GO mezi uživateli její aplikace od 18 do 50 let. Na své úspory plánuje sáhnout jen pět procent dotázaných.

V Česku by podle výsledků průzkumu 27 procent lidí jako první omezilo zábavu, stejný podíl restaurace a 17 procent by snížilo výdaje při trávení volného času. Restaurací by se kvůli rostoucím cenám vzdalo 30 procent Slováků, 20 procent by omezilo zábavu a 16 procent volnočasové aktivity. Zhruba desetina Čechů i Slováků by hledala levnějšího dodavatele energií.

Tempo zdražování dramaticky zrychluje. Inflaci se daří kvůli chování lidí, říká Pikora

Inflace meziměsíčně klesla, ovšem jedná se pouze o dílčí zlepšení situace. Podle ekonoma Vladimíra Pikory se vládní opatření pozitivně projevila na cenách elektrické energie. Nicméně jedná se o téměř jedinou položku, která na účtech českých občanů zlevnila. Tempo zdražování většiny produktů stále dramaticky akceleruje, a to i u zboží, jehož výrobní náklady se téměř nezměnily. Na vině je v tomto ohledu podle ekonoma spotřební chování společnosti.

Téměř dvě třetiny Čechů v produktivním věku podle autorů průzkumu očekávají, že se jejich finanční situace do roku zlepší. Necelá pětina se naopak bojí, že se zhorší. Zbylých 17 procent se domnívá, že se nezmění. Slováci jsou o něco méně optimističtí, zlepšení finanční situace očekává 57 procent respondentů. Se zhoršením situace počítá 19 procent Slováků, tedy stejný podíl jako v případě Čechů.

Průzkum se uskutečnil formou dotazníkového šetření mezi 1 177 respondenty v Česku a 633 na Slovensku, a to od 12. do 25. září.

Účastníci průzkumu ve věku 18 až 50 let byli uživatelé mobilní aplikace Patron GO, která pomáhá hlídat rodinné rozpočty. Je dílem Jiřího Patáka, který stojí třeba za srovnávačem finančních produktů ChytryHonza.cz, a Lukáše Vršeckého, zakladatele věrnostní platformy Rondo. Aplikaci aktuálně využívá přes 80 tisíc uživatelů.

Tagy: