Výroba osobních aut v Česku klesla do konce dubna meziročně o 31,1 procenta na 337 497 vozů. V dubnu způsobily odstávky vyvolané pandemií koronaviru propad produkce o 88,5 procenta na 14 589 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto vyrobila 218 374 automobilů, tedy meziročně o 29,6 procenta méně, nošovický Hyundai snížil produkci o 35,3 procenta na 65 890 aut a společný kolínský závod Toyoty, Peugeotu a Citroënu TPCA vyrobil 53 233 vozů, tedy méně o 31,5 procenta.
„Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale samozřejmě také pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby finalistů se současné problémy nevyřeší. Dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 procent a vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
Produkce autobusů Iveco celý duben stála a v meziročním srovnání tak od ledna do dubna klesla o 19 procent na 1179 vozidel. Koronavirus neměl dopad na výrobu autobusů v SOR Libchavy, který díky zvýšenému počtu zakázek produkci dokonce meziročně zvýšil o 44 procent na 144 autobusů. Jediný výrobce motocyklů Jawa snížil výrobu o 82 procent na 135 strojů.
Snížená výkonnost autoprůmyslu má podle Wojnara negativní dopad na dalších odvětví a proto by měla pokračovat opatření na zmírnění důsledků pandemie. „Za klíčové nyní považujeme prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by rovněž pomohla implementace navrhovaného režimu C založeného na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům. Oba programy by měly běžet paralelně tak, aby si firmy s ohledem na svou aktuální ekonomickou situaci mohly mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance zvolit,“ dodal Wojnar.