Třídy rozdělené podle pohlaví a vyučující, která rozdává kondomy – častý obraz sexuální výchovy na českých školách. V horším případě nemají žáci ani to. Pak se většinou uchýlí k dohledávání informací na internetu. Ve výuce mládeži chybí témata sexuálního násilí nebo mýty šířené pornografií, kterým se školy téměř nevěnují. Přitom zanedbání sexuální výchovy může mít značné následky v dospělém životě.
Nikterak silné vzpomínky a spíše zklamání ze sexuální výchovy na gymnáziu si odnáší nyní jednadvacetiletá studentka Vysoké školy ekonomické Ludmila. „Dodnes nerozumím tomu, proč nás rozdělili na kluky a holky. Nám učitelka přednášela o menstruaci, jak se zavádí tampón nebo o pohlavně přenosných nemocech a ochraně,“ říká Ludmila. Nicméně dodává, že ve 14 letech už věděla, jak aplikovat vložku, a spíš by ocenila nějaké informace například o sexuálním násilí.
ČTĚTE TAKÉ: Jsou jen dvě pohlaví, prohlásil student a škola ho vyloučila. Po návratu ho zatkla policie
Průzkum České středoškolské unie z roku 2020 ukázal, že nejvíce se sexuální výchova na školách věnuje nemoci AIDS, jiným pohlavně přenosným chorobám a metodám antikoncepce. I tak jsou tato témata probírána velmi málo. Výuka se naopak skoro vůbec nevěnuje souhlasu, genderovým rolím, problematice pornografie, masturbaci či orgasmu. Může to být způsobeno tím, že tato témata jsou ve velkém měřítku v naší společnosti tabuizována.
Internet střídá učitele
Nedostatečné vzdělání v oblasti sexu má pak následky i v dospělosti. „Zanedbaná sexuální výchova se může projevit ve vyšším výskytu dysfunkcí, pohlavně přenosných chorob a nežádoucích otěhotnění,“ vysvětluje sexuolog Petr Weiss. Dodal, že podle výzkumů Světové zdravotnické organizace má dostatečná sexuální výchova vliv na mládež až do dospělosti. „U lidí, kteří měli adekvátní informace v dospívajícím věku, byl nižší počet sexuálních partnerů, také měli později první pohlavní styk a mnohem více používali antikoncepci, jež souvisí s menším počtem interrupcí,“ uzavírá sexuolog.
Ani jednu hodinu sexuální výchovy nezažila devatenáctiletá Jana, ale zachránilo ji, že byla velmi zvídavé dítě. „Naštěstí byli moji rodiče otevření otázkám a odpovědi jsem získala od nich nebo prostřednictvím internetu. Ve škole s námi ale nikdo nic neprobíral. Dokonce mám pocit, že ani nechtěli,“ popisuje Jana své zkušenosti s přístupem učitelů.
Sex není jen o „ochraně“
Na základní škole Kateřinice se ale základům sexuální výchovy nebrání. „V rámci etických dílen nebo hodin biologie se snažíme zařazovat témata sexu, antikoncepce a pohlavně přenosných chorob. Začínáme už od první třídy, ale výklad se snažíme přizpůsobit věku žáků,“ popisuje ředitelka školy Šárka Muchová. Zmínila také, že nejintenzivněji se sexuální výchově věnují až v páté třídě, tedy když jsou děti ve věku 10 až 11 let.
Křížová také dodává, že z průzkumu i vlastních zkušeností ví o nedostačující sexuální výchově na školách. „Z toho důvodu se už několik let snažíme přispět k prevenci sexuálního násilí a k budování respektu ve vztazích mladé generace,“ vysvětluje. Dostatečná sexuální výchova u dětí je důležitá nejen z hlediska prevence nechtěného početí či onemocnění, ale také sexuálního násilí.
Text je součástí mediálního projektu Generace 20 studentek a studentů Vyšší odborné školy publicistiky ve spolupráci s CNN Prima NEWS.