Už týden se uživatelé YouTubu potýkají s problémy při přehrávání videí. Stránka si bere obrovskou porci z operační paměti, počítač tak nemá dostatek výkonu k práci a dochází tím ke zpomalení celého zařízení. Týká se to především uživatelů používajících programy na blokování reklamy. YouTube tvrdí, že nejde o jeho chybu a uživatelé by se měli obrátit na tvůrce softwaru.
Uživatelé AdBlocku si v posledních dnech ve velkém stěžují na zhoršený výkon svého počítače při přehrávání videí a hudby na YouTubu. Některé z nich mohlo napadnout, že v tom má prsty samotná platforma.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Veletrh elektroniky odhalil budoucnost: AI, průhledná televize a parťák do kapsy
Google, pod který největší videoserver spadá, totiž vyrazil do boje proti lidem blokujícím reklamu na oblíbené platformě. Firma se snaží rozpoznat a poté obcházet programy typu AdBlock, které se zpravidla instalují jako rozšíření do webového prohlížeče, aby uživatelům přehrála reklamu.
Internetový gigant tím totiž přichází nejen o peníze inzerentů kvůli nezobrazené reklamě, ale také tratí na příjmech ze služby YouTube Premium, jež zbaví uživatele jakékoliv reklamy.
YouTube se nejprve snaží rozpoznat, jestli uživatel používá rozšíření blokující inzerci. V případě, že ano, zkoušel v posledních týdnech několik různých metod jako je například zpoždění videa či úplné zablokování videopřehrávače.
Když tedy uživatelé zpozorovali zpomalení svých zařízení, začali si to spojovat s dalším způsobem, jak se je YouTube snaží přinutit, aby blokátor vypnuli a pořídili si službu Premium.
Potíž je, že se zhoršeným výkonem svého počítače se potýkali i předplatitelé této služby, kteří používají software pro blokování reklamy na jiných webech.
Není to naše vina, tvrdí server
Populární platforma vinu odmítla. „Zpožděné načítání, které zaznamenali uživatelé AdBlocku a AdBlocku Plus, není způsobeno naší snahou o detekci blokátorů reklamy," uvedl manažer komunikace YouTubu Christopher Lawton pro magazín PC Gamer.
Firma skutečně může být v celé situaci nevinně, což naznačuje i Raymond Hill. Tvůrce aplikace na blokování reklamy uBlock na sociální síti X napsal, že příčinou může být složitost zdrojového kódu AdBlocku.
I investigated a bit the performance regressions, and the cause is many distinct code paths, and affect many sites, those for which the problematic code paths are triggered.
— R. Hill (@gorhill) January 13, 2024
Zároveň uvedl, že problém se může vyskytnout i na jiných webech, které dynamicky aktualizují obsah své stránky, jako je například portál Yahoo.
Společnost Hootsuite v celosvětovém průzkumu z roku 2022 zjistila, že více než 40 procent internetových uživatelů používá některý z programů na blokování reklamy. Nejpopulárnějším je AdBlock s více než 65 miliony uživatelů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak moudrá sovička pomáhá používat seniorům techniku