Jak ušetřit na provozu auta?
Za ceny pohonných hmot si řidiči na čerpacích stanicích opět připlatí. Ceny ropy po delší pauze nabírají na obrátkách a zdražovat by se mělo i v průběhu celého roku. Ušetřit se dá nejen úspornou jízdou, ale například na pneumatikách či pojištění.
O to víc se řidičům budou hodit rady, jak ušetřit při provozu jejich automobilu. Nejde přitom jen o to, jak ušetřit na samotných pohonných hmotách, ale například i o to, jak ušetřit za nákladné opravy motoru. „Letos hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za jeden litr,“ varuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Úspora paliva je proto na prvním místě. Zvyšujete jí třeba věcmi, které v autě vozíte navíc, nebo střešními nosiči, které jste zapomněli sundat.
Emancipace na poli servisů. Nigérie má ženskou autodílnu, pracují tam dvacátnice
V africké Nigérii otevřela první ryze ženská autodílna. Tamní pracovnice doufají, že jejich práce v typicky mužské sféře pomůže změnit pohled na roli ženy ve společnosti. Řada lidí novou dílnu chválí, že prý v ní předvádí mnohdy lepší práci než muži.
Ušetřit se dá i na pneumatikách. Každoroční přezouvání kol z letních na zimní a ze zimních na letní vyjde třeba na dva tisíce korun. Celoroční pneumatiky nemají tak dobré jízdní vlastnosti, ale pokud jezdíte jen po městě, je to ideál. Svou roli hraje i to, jestli nemáte pneumatiky podhuštěné. „Nejenom, že máme větší jízdní odpory, ale vozidlo se nemusí chovat bezpečně, a hlavně se pneumatika rychle opotřebovává,“ popisuje Martin Vaculík z časopisu Svět Motorů.
Odpradávna platí, že k největším optimistům patří řidiči čekající v nastartovaném autě na svoji manželku před obchodním centrem. Pokud přitom stojíte na místě déle než 40 sekund, je výhodnější motor zcela vypnout. Nevyplácí se ani ohřívání auta na místě. „V dnešní době platí, že přijdu do auta, nastartuju, připoutám se a pomalu jedu. Nenecháváme motor běžet na volnoběh, je to zbytečné a škodlivé,“ vysvětluje Vaculík.
A to ani v zimních měsících. Lidé šetří na provozu auta různými způsoby. Někteří například vyřazují rychlost při jízdě z kopce. Jenže ani to někdy není ideální. Třeba při jízdě z kopce je výhodnější brzdit motorem, se zařazeným rychlostním stupněm a nohou z plynu. To šetří nejen spotřebu paliva, ale i brzdové destičky.
Mechanici pak pro delší výdrž motoru doporučují také včasnou výměnu oleje. „Výrobci dávají 30 tisíc kilometrů, ale doporučoval bych trvat na tom, aby se olej měnil do patnácti tisíc,“ popisuje automechanik Ladislav Rosička.
V neposlední řadě tu je havarijní a povinné ručení, které si můžete snížit díky internetovým vyhledávačům. „Dva miliony lidí v České republice mají zbytečně vysokou pojistku, říká Kovanda. Nejhlouběji do kapsy mají řidiči s jízdním stylem brzda, plyn, brzda. Naopak nejvíc ušetří ti, co jezdí plynule s dostatečným odstupem od auta, co jede před nimi.