Za řídítky endura Aprilia Tuareg 660: Návrat slavného jména se sportovním srdcem

Italská Aprilia se po 27 letech vrátila k dakarskému jménu pro lehké cestovní enduro. Tuareg bude úhlavním konkurentem Yamahy Ténere 700, mezi konkurenty ale dozajista patří i Suzuki V-Strom či CF MOTO 650 MT. Obhájí si proti nim nová Aprilia svoji vyšší cenu?

Návrat legendy – asi tak by se dal nejlépe popsat příchod nového cestovního endura Aprilia Tuareg 660. Své zákazníky láká na dobrý poměr výkonu a váhy, který by měl zaručit vyvážené jízdní vlastnosti v terénu i na asfaltu. Trh střední kubatury si Tuareg hodlá podmanit pomocí dvouválcového motoru o výkonu 80 koní, který většinu své techniky sdílí se sportovními „silnicemi“ Tuono 660 a RS 660. V praxi je to velmi schopná a nezákeřná motorka.

Nejen v retro stylu

Cestovní enduro by nemělo vozit žádné zbytečné součásti, které by nebyly prakticky využitelné. Více než na samotný vzhled se tedy obvykle klade důraz na funkčnost a co nejnižší hmotnost. Přesto se nedá tvrdit, že by to nové Aprilii neslušelo, ba naopak oplývá čistým a moderním designem zdůrazňujícím lehkonohost stroje. Svou grafikou ve verzi Indaco Tagelmust navíc vzdává hold modelu Tuareg 600 Wind z roku 1988, což může být pro některé bývalé majitele tohoto stroje příjemná nostalgie. Pokud vám ale retro styl vyloženě nesedí, můžete sáhnout po červeném nebo zlatém provedení.

Sportovní srdce

Tuareg pohání kapalinou chlazený řadový dvouválec se sklonem válců dopředu a objemem 659 kubíků, který ze sebe dokáže vymáčknout 80 koní (při 9250 otáčkách za minutu) a 70 Nm (při 6500 otáčkách za minutu). Díky airboxu v prohlubni mezi řídítky a nádrží je hezky cítit každý nádech. Jak už bylo řečeno, agregát má svůj původ v modelech RS a Tuono, což mimo řízného zvuku znamená i přes podladění a upravenou charakteristiku potřebu jej více točit. Jinými slovy, do 3500 až 4000 otáček působí dvouválec trochu unaveně, až potom chytne ten správný „švuňk“ a sebevědomě táhne až k omezovači. A pak je svezení opravdu radostí. Ne úplně promptní jsou reakce elektronického plynu, který reaguje i ve sportovním módu trochu rozpačitě na způsob „on/off“.

O přenos síly na zadní kolo se kromě sekundárního řetězu stará 6stupňová převodovka, která disponuje vícelamelovou mokrou spojkou s antihoppingovou funkcí (obousměrný Quick Shifter není v základní výbavě, ale dá dokoupit). Na italský stroj funguje velice precizně, jednotlivé kvalty nevypadávají a hledání neutrálu je velmi snadné.

Suverén na silnici i na polňačce

Jestli někde Tuareg kraluje, pak bezesporu v jízdních vlastnostech. Ocelový trubkový rám v sobě kotví motor hned v šesti bodech (Tuono ve třech, RS ve dvou), zadní hliníková kyvná vidlice z něj však nevychází a stejně jako přední upside down má velmi pěkný zdvih 240 mm. Na silnici to znamená prakticky dokonalé žehlení povrchu bez vážnějších náznaků nejistoty v zatáčkách ani na pláštích s pořádnými špalíky, v lehčím terénu, kam se Tuareg nemusí rozhodně bát, jisté vedení stopy a velkou ochotu ke skokům, prudkým výjezdům, brodění a podobně.

Samozřejmostí je komplexní elektronika, počínaje vypínatelným ABS vzadu i vpředu (!) přes trakční kontrolu, nastavitelný brzdný účinek motoru až po různé výkonové mapy agregátu. Motorka poskytuje 4 jízdní režimy – Urban, Explore, Off-Road a Individual. Vše se poměrně snadno a intuitivně ovládá z levého řídítka, na můj vkus ale přehršel funkcí, respektive jejich nastavování odvádí až moc pozornosti od jízdy. Doporučuji tedy řešit setup na místě.

Zmínku určitě zaslouží brzdy. Platí o nich totiž okřídlené „méně někdy znamená více“. Aprilia je osazeno renomovanou značkou Brembo, vzadu si však kotouč vystačí s jedním jediným plovoucím pístkem a jejich dvojice vpředu se dvěma. Zdánlivá poddimenzovanost se ale v praxi nekoná. Motorka zpomaluje plynule a velmi účinně i při opakovaných pokusech.

Perspektivní vozidlo

Tuareg míří do oblíbené, a proto velmi nabité, kategorie lehčích cestovních endur, která se snadno ovládají i méně zkušeným jezdcům, díky své technické výbavě a nízké hmotnosti ale dokáží poskytnout pobavení i těm zkušenějším – oběma skupinám mohou přijít vhod masivní padací rámy. Nová Aprilia je kromě povedeného vzhledu skvělá především podvozkově. Motoru rozhodně nechybí temperament, při pomalejší jízdě v terénu bych ale přece jen ocenil „spodovější“ charakteristiku – konkurenti na tom však nejsou lépe.

Když naopak na silnici spěcháte, je vám motor velmi zdatným sekundantem. Méně urostlé jezdce potěší také nižší výška sedla nad zemí, ty ještě mladší možnosti stroj továrně „uškrtit“ na obligátních 35 kW jednoduchým softwarovým zásahem. Necelých 320 tisíc korun není ani za povedenou motorku málo, kdo ale nechce splývat s davem, musí s jistou přidanou hodnotou oproti některým konkurentům počítat.

Tagy:
motorka silnice enduro motorkář Suzuki Yamaha motocykl recenze cestovní enduro test motocyklu terén Aprilia Tuareg 660 Aprilia Brembo

Hlavní zprávy

Češi by dovolenou měli strávit doma, radí ekonom. Na podzim očekává dramatické zdražení
Cestování

Češi by dovolenou měli strávit doma, radí ekonom. Na podzim očekává dramatické zdražení

Češi jsou sice po dvou letech pandemie koronaviru natěšení na dovolenou v zahraničí, ale ideálně by ji měli strávit doma. Ve vysílání Nového dne na CNN Prima NEWS to řekl ekonom Lukáš Kovanda. Zdůvodňuje to dlouhodobým růstem cen a varováním, že na podzim bude ještě výraznější. Podle něj by tak někteří Češi udělali nejlépe, kdyby letní dovolenou strávili v tuzemsku, a ušetřili tak peníze.

Mrtví v Itálii a Egyptě? Takové události lidé neovlivní, budou cestovat dál, míní Papež
360°

Mrtví v Itálii a Egyptě? Takové události lidé neovlivní, budou cestovat dál, míní Papež

Letní lavina v italských Dolomitech a útoky žraloka v Egyptě. Jen co se naplno rozběhla hlavní sezona letních dovolených, přicházejí ze zahraničí tragické zprávy. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže ale nemají tyto události na zájem Čechů cestovat žádný vliv. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS poznamenal, že počet mrtvých lidí v horách se v posledních letech zvyšuje.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
23:32

Ukrajinci na východě země zabavili ruský obrněnec

22:54

Další ukrajinský útok na ruské obrněnce v Charkovské oblasti

22:27

Takhle se na Ukrajině kradou Rusákům tanky, chlubí se čeští dobrovolníci na videu

22:08

Fiala: S opravou některých měst můžeme začít už teď, aby se Ukrajinci mohli vrátit domů

V moři jsou žraloci, varovali turisté. Plavčíci se jim měli vysmát, pak přišel horor

Hosté v egyptské dovolenkové destinaci upozornili plavčíky, že jsou v moři žraloci, a to jen pár minut před smrtelným útokem predátora. S tímto tvrzením přišli ruští turisté, kteří byli svědky komunikace dalších hostů s místními strážci pláží. Ti se jim prý ale vysmáli s tím, že zde žádní žraloci nejsou a nikdy nebyli, píše britský web Daily Mail.

Nahlédněte do zákulisí toho, jak se vyvíjejí nejmodernější kartáčky

Zatímco sonická technologie spatřila světlo světa už v roce 1963, nejmodernější magnetická iO technologie byla do rukou uživatelů doslova předána v roce 2020. Že jsou jí teprve dva roky ale neznamená, že je to nějaká „rychlokvaška“ – experti na ústní zdraví ji vyvíjeli celkem 6 let a testovalo ji více než 1800 lidí. Vydejte se s námi do světa elektrických zubních kartáčků Oral-B iO do výzkumného a vývojového centra v německém Kronbergu.

Z Terezy H. je hvězda Instagramu. Jak si krátila čas ve vězení a co vzkazuje rýpalům?

V pákistánském vězení strávila Tereza H. necelé čtyři roky. Letos na jaře se však mohla 26letá dívka vrátit zpět do Česka. Nějaký čas o sobě nedávala vědět, před pár dny se to ale definitivně změnilo. Tereza si založila účet na Instagramu, kam přidává jeden příspěvek za druhým. A zatímco před pár dny měla stovky sledujících, dnes už se jejich číslo vyšplhalo téměř ke 20 tisícům. Fanouškům na sociální síti mimo jiné prozradila také to, že už si našla práci.

Živě
ON-LINE: Putin vyhlásil vítězství v Luhanské oblasti. Vojáci si teď musí odpočinout, dodal

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj přiznal, že ukrajinské síly se stáhly z Lysyčansku. Zavázal se však město dobýt zpět. Na jihu země Ukrajinci zneškodnili 47 ruských vojáků a zničili vojenskou techniku včetně děl, houfnic nebo dronu. Ruský prezident Vladimir Putin pak oficiálně vyhlásil vítězství ruských sil ve východoukrajinské Luhanské oblasti.

Domácí zpravodajství

Fiala: S opravou některých měst můžeme začít už teď, aby se Ukrajinci mohli vrátit domů

Kdy bude moci poválečná obnova Ukrajiny začít naplno, není jasné, ale mezinárodní společenství musí být připravené. Začít s rekonstrukcí poničených měst může už nyní, řekl premiér Petr Fiala (ODS) na úvod mezinárodní konference, jejímž cílem je připravit obrysy složitého a nákladného procesu. Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová navrhuje platformu pro zprostředkování financí od různých zemí a mezinárodních institucí.