reklama

Za volantem nejmenšího crossoveru značky Hyundai: Je tohle pravý nástupce ix20?

Vejde se mezi i20 a Konu ještě nějaký crossover? Hyundai si myslí, že ano, a tak spojil techniku malého auta s karoserií malého SUV. Je to výhra?

reklama

Není pravda, že by Hyundai Bayon byl prvním malým SUV značky, protože už od roku 2017 je v této kategorii vstupním modelem Kona. Ten však na rozdíl od mnoha jiných aut tohoto segmentu nepoužívá platformu malého auta s pohonem předních kol, ale komplikovanější základ s možností pohonu všech kol, hybridu či elektromobilu. I díky tomu se Kona v roce 2020 stala nejprodávanější modelovou řadou značky v Německu.

Avšak tím, že začíná na výkonu 88 kW (120 kW) a cenovce 399 000 Kč, vycítil Hyundai poptávku po dalším crossoveru. S přibližně stejnými rozměry je nový Bayon pod svébytnou karoserií blízkým příbuzným o 14 cm kratšího modelu i20. Rozvor a šířku mají stejnou a na palubní desce není vidět téměř žádné rozdíly. I pozice na dobře tvarovaných předních sedadlech je téměř stejná, protože o 4 centimetry vyšší sezení jde na vrub zvýšeného podvozku. Tím je usnadněno nastupování a vystupování při zachování sezení jako v běžném osobním autě.

Výhled dozadu trpí masivními C-sloupky, zde musí pomoci couvací kamera, parkovací senzory i sledování mrtvého úhlu. Ale oči se většinou upírají dopředu, kde narazí na digitální přístroje a velký dotykový displej uprostřed. Ačkoliv obsluha není díky tomu jednodušší, alespoň se základní funkce neskrývají v různých menu. Zcela konvenčně je ovládaná parkovací brzda – mechanickou pákou. Přitom zůstal prostor i na praktické odkládací prostory ve středové konzole. Vždyť Bayon má oslovit i zákazníky, kteří dříve volili model ix20 – ten výhodný mix MPV a malého auta s vysokou střechou, který v roce 2019 skončil bez nástupce.

Náhrada ix20?

Výkonové spektrum od 62 do 88 kW (84–120 k) a startovací cena zajímavě vybaveného vozidla, která je o 50 000 Kč nižší než u modelu Kona, míří ve velké míře i na klientelu, která by se dosud orientovala na model ix20. Posuvnou zadní lavici zde sice nenajdete, ale dva dospělí se vzadu na za příplatek vyhřívaných krajních místech vůbec necítí stísněně. Na zavazadla zůstalo za nimi ještě 411 litrů prostoru – tedy pokud se pod nastavitelnou podlahou nenachází akumulátor mild-hybridního systému, který kufr zmenšuje na 334 litrů.

Úložiště elektrické energie se dodává k motoru 1.0 T-GDI – s výkonem 74 kW (100 k) za příplatek a s 88 kW (120 k) sériově. S manuální šestistupňovou převodovkou to znamená elektricky ovládanou spojku, kterou máme i v testovaném exempláři. Přeplňovaný tříválec s přímým vstřikováním paliva startuje díky startér-generátoru na rozvodovém řemeni bleskově a hladce. Nechybí funkce plachtění s vypnutým motorem, funguje ale jen v eko-režimu. Motor se však odpojuje automaticky a tak trochu náhodně, nejde si ho vynutit. V režimu „normal“ odpadává tato funkce zcela a ve sportovním pomáhají při podřazování meziplyny. To jinak umí jen ostré verze N. Taková ale pro Bayon, na rozdíl od i20, i30 či Kony, není v plánu.

Bayon ale i tak ukazuje slušný sportovní talent. Turbo-tříválec uvádí přední kola směle do pohybu, aniž by kolem toho nadělal zbytečný povyk. Navzdory trochu necitlivému řízení lze vůz vést zatáčkami svižně a i na rozbitých cestách zůstává klidný. Kromě ostrých příčných nerovností se rušivé rázy od podvozku téměř nepřenášejí k posádce. Celkově je komfort jízdy přesvědčivý stejně jako jízdní vlastnosti. Bayon se tak prezentuje jako atraktivní, i když ne zcela levná alternativa k doplnění klasické řady i20. Sympatické je také to, že nejvyšší stupeň elektrifikace u nové řady představuje mild-hybrid, čili jen decentní pomocník klasického motoru.

Tagy:
auto testování Hyundai i20 recenze Hyundai Bayon VW T-Roc Hyundai ix20

Hlavní zprávy

Afghánci jsou na pokraji hladomoru. Polovina lidí nemá co jíst, tálibové jsou bezradní

Hospodářská situace v Afghánistánu se neustále zhoršuje. Zhruba polovina obyvatel země nemá co jíst, devíti milionům lidí hrozí hladomor. Tálibánské vládě, která není schopna situaci efektivně řešit, příliš nenahrává ani počasí. Teploty v Afghánistánu již začaly klesat pod bod mrazu, což krizi v budoucnu pravděpodobně ještě prohloubí.

Německo má po 16 letech novou vládu. Merkelovou vystřídal kancléř Scholz

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier ve středu odpoledne jmenoval novou vládu sociálnědemokratického kancléře Olafa Scholze. Vicekancléřem je spolupředseda Zelených Robert Habeck a ministrem financí je šéf liberálních svobodných demokratů (FDP) Christian Lindner. Ministerstvo financí je díky právu veta považováno po kancléřském úřadu za druhý nejvyšší post v německé vládě.

Fiala bude možná muset Zemanovi ustoupit. Pro žalobu není důvod, míní Svoboda

Pakliže se prezident Miloš Zeman rozhodne nejmenovat ministrem zahraničí Jana Lipavského (Piráti), kompetenční žaloba situaci nejspíše nevyřeší. Uvedl to bývalý šéf diplomacie Cyril Svoboda (KDU-ČSL) v pořadu 360°. Nový premiér Petr Fiala (ODS), by mohl situaci dočasně vyřešit tak, že převezme resort zahraničí pod sebe a začne jednat o jiném kandidátovi na ministra.

Vakcína je na omikron krátká. Účinkuje až 40krát hůř než u jiných variant, varují vědci

Očkovací látka Comirnaty od firem Pfizer a BioNTech by v případě jihoafrické mutace omikron mohla mít až 40krát menší účinnost než u původního koronaviru. Uvedl to tým Afrického výzkumného zdravotnického ústavu (AHRI). Soudí tak na základě testování 12 různých vzorků. Přesto by vakcína měla v drtivé většině případů zabraňovat těžkému průběhu nemoci.

reklama

Domácí zpravodajství

Čachry s bezinfekčností v Česku jen kvetou. Jaké triky odmítači používají nejčastěji?

Češi se snaží obejít, co se dá. V současnosti hlavně vládní restrikce, podle nichž je pro vstup do určitých zařízení nutné ukázat doklad o očkování nebo o prodělání nemoci. Kromě falšování zmíněných dokumentů nebo vyhledávání míst, kde se tato nařízení nedodržují, někteří odmítači očkování zvolili riskantnější taktiku, jak se opatřením vyhnout.

Prodělání covidu místo očkování není bezpečné. Hrozí vážný průběh a dlouhodobé následky

Pro neočkované osoby platí v České republice v podstatě lockdown. Bez covidového pasu se nedostanou například do restaurace či do kadeřnictví. Snadnější život mají kromě očkovaných jen ti, kteří v posledních šesti měsících covid prodělali. Toho se snaží někteří lidé využít a nemocí se chtějí nechat nakazit dobrovolně. Snaha chytit covid však může být velmi riziková, jak ukazují některé případy.

Prvňáčkovi napálí pětku jen totální pitomec, zuří učitel. Kolegyni by na hodinu vyhodil

I když prvňáček příklady vypočítal správně, spletl si zadání. Učitelka základní školy ho proto nekompromisně ohodnotila známkou „pět“ a test mu celý opravila červenou barvou. Na necitlivé hodnocení upozornil školní psycholog a učitel Robert Čapek. Za takový přístup by podle něj učitelka zasloužila hodinovou výpověď. Podobně se k přístupu pedagožky staví i další odborníci i rodiče.

reklama