Za vysoké ceny paliv mohou rafinerie. Na ně je česká vláda krátká, říkají ekonomové

Pohonné hmoty opět zdražují.

Vysoká marže rafinerií

Na rostoucích cenách pohonných hmot se podle ekonomů aktuálně podepisuje i vysoká marže rafinerií, které těží ze současné situace. Zahraniční výrobci nyní s velkou slevou nakupují ruskou ropu a po zpracování prodávají pohonné hmoty stejně draho jako dříve. Marže jim tak narostly až na desetinásobek. Přestože vláda kontroluje marže jednotlivých pump, na ropné závody je krátká. Zdejší rafinerie přitom pokryjí jen asi třetinu české spotřeby.

Levně nakup, draho prodej. Zahraniční rafinerie, které dodávají do Česka pohonné hmoty, nyní využívají toto základní podnikatelské pravidlo naplno. „Polský ORLEN i maďarský MOL stále nakupují zlevněnou ruskou ropu, takzvanou uralskou, která se prodává o více než dvacet dolarů levněji než ropa BRENT,“ upozornil analytik Dominik Rusinko.

Třeba rafinerie společnosti MOL zvedly podle expertů svoje marže na desetinásobek. Ze zhruba tří dolarů na barel před válkou na Ukrajině se nyní stalo téměř 34 dolarů. A česká vláda proti tomu nic nezmůže.

„Představa, že česká vláda je něco schopná dělat s cenou v cizím státě, prostě není reálná. Představte si, že by cizí stát chtěl regulovat ceny firem, které něco vyrábějí v České republice. To není výmluva,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Podle opozice ale nese jistou odpovědnost za tuto situaci i vláda.

„My jsme rafinerie kvůli předchůdcům současné koalice prodali všechny. Takže dnes se o ceně benzínu a nafty u nás rozhoduje v Polsku, případně v Maďarsku,“ uvedl exministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Ještě loni v lednu se benzín dal koupit za méně než 30 korun. Po začátku války na Ukrajině se jeho cena blížila ke 48, a nafta dokonce k 50 korunám za litr. „Je to velmi problematické. Snaha zamezit nadměrným maržím míří vlastně nesprávným směrem,“ poznamenal analytik Rusinko.

„Pokud vláda nezačne stavět v bleskovém čase nové rafinerie, budeme mít v tomto případě skutečně omezenou cestu,“ dodal ekonom Petr Bartoň.

I kdyby se ale vládě marže rafinerií třeba mezinárodní dohodou podařilo snížit, podle ekonomů to k ničemu nepovede. Nadnárodní korporace podle nich takovou ztrátu prostě jenom začnou kompenzovat jinde.

Tagy:
ekonom Zbyněk Stanjura vláda Česko PKN Orlen Vláda ČR pohonné látky ruská invaze na Ukrajinu