Seznam otázek na teorii v závěrečných testech autoškol se neustále rozšiřuje a mění, aby odpovídal aktuálním trendům. Poslední obměna, která proběhla koncem července, přinesla hned čtyřicet nových dotazů týkajících se aktivních bezpečnostních prvků, cyklistů, ale také sloupků podél silnic. Zároveň se rozšířil také nový formát dynamických dopravních situací. Zvládli byste projít testem?
Kompletní sada v současné době obsahuje přes tisíc otázek a jejich počet průběžně narůstá. Cílem je dostat se minimálně na 1500, což je standard uplatňovaný například v Německu. Na území celé Evropské unie je průměr zhruba dva tisíce. Obměna přichází postupně a zpravidla v řádu desítek úloh.
K TÉMATU: Omezovač rychlosti je už součástí každého nového auta. Nelze ho zcela vypnout
Od 28. července se v testech nachází další sada 40 nových otázek, přičemž deset z nich představují dynamické situace. To je nový formát zadání, při kterém zkoušený na monitoru shlédne několikasekundové video a následně odpoví na otázku, která se vztahuje k vyobrazené situaci.
Zdá se, že většina takzvaných statických otázek (obrázky vyobrazující konkrétní dopravní situaci) vznikla úpravou dosavadních úloh. Ministerstvo dopravy dlouhodobě prosazuje, aby se žáci autoškol neučili všechny otázky nazpaměť, ale skutečně chápali důvody svých odpovědí. Tomu by měla pomoci i takováto forma obměny.
Nechybí ani otázky na motocykly
Mezi třiceti textovými úlohami najdeme i záludnosti, které mohou na první pohled vypadat jednoduše, ale nakonec zavaří i zkušenému řidiči. Víte třeba, na které křižovatce se řidič nemůže otáčet? Buď na žádné křižovatce; na křižovatce, na které je provoz řízen světelnými signály či policistou, nebo na křižovatce, na které je provoz upraven dopravními značkami. Pokud jste volili za „B“, máte pravdu!
Napadlo vás někdy, zda může řidič motorového vozidla beztrestně vjíždět do pruhu vyhrazeného pro jízdní kola? Mezi možné odpovědi patří: Může, pokud neohrozí cyklistu jedoucího v tomto pruhu; ne, do pruhu vyhrazeného pro cyklisty nesmí vjíždět vůbec nebo může, je-li to nutné například při objíždění překážky, ale nesmí přitom ohrozit ani omezit cyklistu jedoucího v tomto pruhu. Zde platí univerzální poučka - nejdelší odpověď bude pravděpodobně ta správná, tudíž poslední možnost.
Dále se otázky věnují třeba významům různých druhů sloupků, ukončení platnosti zákazových značek, pěší zóně, přednostem mezi tramvají a chodci nebo aktivním bezpečnostním prvkům při jízdě na motocyklu. Pokud budete mít chvíli volného času, doporučujeme si nové úlohy vyzkoušet zde. Otestujete tak své vědomosti a třeba se i něco nového přiučíte. Nezapomeňte ani na zmíněné dynamické otázky, které jsou zpracovány skutečně moc pěkně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nedávno se snížil věk pro vydávání řidičských průkazů