Zpřísnění trestů za nejzávažnější přestupky, možnost usednout za volant od sedmnácti let nebo jednodušší bodový systém. Takové jsou cíle zákona, který ve čtvrtek k závěrečnému schvalování posunula Sněmovna. Mnoho poslanců však chce návrh ještě změnit. A nejsou sami – některé myšlenky zákonodárců se vůbec nelíbí také policistům.
Zákon, který změní některá pravidla na českých silnicích, se připravoval několik let. Velké úpravy by se měl dočkat bodový systém, v kterém nově budou přestupky ohodnocené za dva, čtyři nebo šest bodů.
„Další změnou, kterou novela přináší, je možnost řízení od 17 let, ale jen pod dohledem zkušeného mentora a také řidičák na zkoušku pro skupinu nejrizikovějších řidičů,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
ČTĚTE TAKÉ: Přestřelka ve studiu. Ať Babiš přidá každému svému zaměstnanci pět tisíc, vyzval Kohajda
Poslanci z vládní koalice i opozice se shodují, že je potřeba bezpečnost na silnicích zvýšit. Názory, jak to udělat, ale mají rozdílné. Ve Sněmovně se sešlo přes třicet pozměňovacích návrhů.
„Můj pozměňovací návrh říká, aby ty nejnebezpečnější přestupky byly potrestány i sebráním řidičáku. Myslím, že jsou tak nebezpečné, že to má smysl,“ říká poslanec Martin Kolovratník (ANO) z podvýboru pro dopravu.
Zákon na „kšeft“?
Někteří poslanci chtějí zrušit i plánovanou novinku, kterou má být povinné sezení s psychologem a řidičské školení pro začátečníky nebo silniční recidivisty. „Z mého pohledu to do zákona bylo dáno jako kšeft nebo budoucí příslib kšeftu pro psychology,“ myslí si poslanec hnutí SPD Radek Koten.
Někteří členové dolní komory dokonce navrhli, aby policie neměla možnost odebrat řidičský průkaz pirátům silnic, kteří v obci překročí povolenou rychlost o 40 km/h a více. A to se strážcům zákona nelíbí. „Rychlost je v současné době jedním z největších zabijáků na našich silnicích. My se bavíme o zadržení řidičského průkazů v případě, že někdo jede v obci víc než 90 nebo na dálnici víc než 180,“ řekl zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď.
Kontroverze však budí i návrh týkající se zrušení povinného odstupu při předjíždění cyklisty. Toto pravidlo přitom platí teprve rok a půl. „Boční odstup by měl být zrušen zcela. (…) Na běžné komunikaci například v Beskydech nejsem schopna předjet cyklistu, aniž bych porušila pravidla silničního provozu,“ popisuje poslankyně ANO z podvýboru pro dopravu Zuzana Ožanová.
Jak přesně bude zákon vypadat, ještě jasné není. Ministr Kupka ale věří, že zákon projde Sněmovnou i Senátem do konce června, aby nová pravidla platila od příštího roku.