Pokud si zákazník nenasadí roušku nebo respirátor při vstupu do obchodu, prodejce ho nemusí obsloužit. Informovala o tom Česká obchodní inspekce (ČOI), která v poslední době řešila několik stížností na domnělou diskriminaci spotřebitelů. Prodejci se řídí mimořádným opatřením a vykázáním zákazníka chrání veřejnost i zaměstnance.
Mimořádné nařízení ministerstva zdravotnictví o nutnosti zakrytých úst a nosu respirátorem či rouškou prodejce před obviněními z diskriminace chrání. Podle ČOI pak mají právo zákazníka do prodejny nevpustit, nebo jej vykázat.
„Pokud prodávající z důvodu ochrany před šířením nemoci COVID-19 odmítne obsloužit zákazníka, který porušuje opatření tím, že nemá předepsaný ochranný prostředek dýchacích cest, nelze takové jednání považovat za zakázanou diskriminaci,“ uvádí inspekce.
Jednání prodejců pak není iracionální a svévolné, řídí se podle nařízení. „Nenarušuje tak důstojnost zákazníka,“ podotkla ČOI.
Na sociálních sítích se přitom šířily lživé informace o tom, že inspekce jednání prodejců postihuje. To nyní ČOI vyvrátila. „Informace, že takové jednání postihujeme, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích,“ dodala.