Vánočním dárkem letošního roku budou vstupenky na kulturní a jiné akce. Alespoň ve Švédsku. V článku listu The Local to předpovídá organizace HUI Research, podle níž chtějí tamní obyvatelé po 18 měsících dodržování společenských odstupů znovu prožívat chvíle v davu s ostatními lidmi. Na rozdíl od dalších evropských zemí Švédsko zatím nepostihla nová vlna pandemie. Objevují se ale náznaky, že epidemie nabírá znovu na intenzitě.
Minulý rok organizace HUI Research označila za vánoční dárek roku outdoorový vařič. Mezi dřívějšími vítězi bylo mimo jiné v roce 1997 elektronické domácí zvířátko tamagoči, v roce 2003 pletená čepice, v roce 2015 robotický vysavač a v roce 2019 značně vysmívaný předmět zvaný mobillåda, tedy krabice na odkládání mobilních telefonů během společenských akcí, jehož cílem je zabránit bezduchému surfování na internetu a podpořit vzájemnou komunikaci.
Jedním z kritérií pro výběr vánočního dárku roku je, že musí charakterizovat dobu, ve které žijeme. Podle vedoucí pracovnice HUI Research Emmy Hernellové teď lidé ve Švédsku nejvíc touží po společenských akcích, což firmu vedlo k tomu, že jako dárek roku zvolila vstupenky.
Ekonomicky nejlepší dárek k Vánocům by byla hotovost. Neskončila by na půdě, radí Kovanda
Do Vánoc zbývá přesně měsíc, mnoho lidí tak už pro své blízké shání dárky. Vzhledem k rostoucí inflaci i epidemické situaci půjde o nejdražší Vánoce v historii. „Z ekonomického pohledu by bylo nejlepší, kdyby si lidé pod stromeček dávali hotovost. Dá se spočítat, kolik harampádí by pak nekončilo na půdách,“ řekl ekonom Lukáš Kovanda v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS.
„Je naprosto zřejmé, že v době pandemie nám opravdu chyběla možnost prožívat věci společně s jinými lidmi. Proto jsme vybrali vstupenky, ať už na kulturu, na koncerty, do divadla nebo na sportovní akce,“ prohlásila Hernellová. „Můžeme sledovat, že zájem je hodně velký, vstupenky bývají hned vyprodané a padají divácké rekordy,“ dodala.
Podle listu The Local to není poprvé, kdy v tomto hodnocení nebyl vybrán materiální výrobek. V roce 2008 například firma jako dárek roku zvolila „zážitek“ v reakci na tehdy rostoucí oblibu zážitkových balíčků, jako jsou ochutnávky vína, lety balonem, masáže či wellness.
Také letošní vstupenky jsou podle Hernellové do jisté míry pokračováním tohoto trendu. „Pokud se na to podíváte z dlouhodobějšího hlediska, můžete si všimnout, že čím dál větší část svých příjmů dáváme na kulturu a rekreaci,“ řekla.
Vstupenky budou mít pozitivní dopad na další služby
Pro prodejce maloobchodního zboží to ale nemusí být špatná zpráva. Obnova společenských akcí již měla podle Hernellové pozitivní dopady například na prodej oděvů či na kadeřnictví, protože lidé znovu cítí potřebu reprezentativně vypadat.
Volba dárku roku firmou HUI Research se ale také dočkala kritiky. V rozhovoru s veřejnoprávní stanicí SVT se proti jejímu špatnému načasování vyjádřil profesor oddělení infekčních nemocí na Karolínském institutu Joakim Dillner.
„Ve světě nyní řada zemí čelí velkému nárůstu nových případů koronaviru, takže bychom i ve Švédsku měli brát v úvahu riziko další vlny epidemie,“ řekl Dillner. Teprve s blížícím se jarem či létem podle něj bude toto riziko klesat.
Vstupenky, které Švédové dostanou k Vánocům, tak možná budou mít u sebe pár měsíců, než je budou moci využít, podotýká list The Local.