Jeden z nejslavnějších obrazů historie s názvem Výkřik od malíře Edvarda Munche skrýval jedno z největších tajemství novodobého umění. Malý nápis: „Mohl být namalován pouze šílencem“. Nové zkoumání díla přispělo k odhalení autora tohoto vzkazu, informoval web americké televize CNN.
Sotva viditelná zpráva napsaná drobným písmem v levém horním rohu Výkřiku po desetiletí budila debaty a všeobecně se myslelo, že jejím autorem je neznámý vandal. Rozsáhlý výzkum Norského národního muzea v Oslu nyní odhalil, že autorem fráze „Mohl být namalován pouze šílencem“ je sám známý norský malíř a grafik Edvard Munch.
Kurátoři použili k analýze onoho textu na obraze infračervenou technologii a porovnali ho se zachovalými Munchovými poznámkami a dopisy. Prostudovali tak události dotýkající se doby prvního veřejného představení díla.
„Vzkaz je bezpochyby Munchův vlastní,“ uvedl kurátor muzea Mai Britt Guleng a doplnil:. „Samotný rukopis stejně jako události, ke kterým došlo v roce 1895, kdy Munch poprvé představil malbu v Norsku, ukazují jedním směrem.“
Po odhalení obrazu v roce 1895 někteří kritici zneklidňující dílo zavrhli a vedla se i vypjatá diskuze o Munchově duševním zdraví, což dávalo smysl myšlence, že vzkaz na obraz napsala třetí strana. Kurátoři se nyní domnívají, že umělec připsal větu na obraz právě poté, co byl rozrušen kritickou reakcí vůči svému dílu. „Je pravděpodobné, že Munch přidal nápis v roce 1895, nebo krátce poté v reakci na odsouzení své práce,“ uvedli zástupci norského muzea.
Vlastní emodži i rekordní aukční částka za pastelovou verzi
Expresionistický kousek je jedním z nejslavnějších děl „moderní“ doby a mnozí ho považují za nadčasové zobrazení lidské úzkosti. Slavná ztrápená tvář dokonce nedávno dostala své vlastní emodži neboli obrázek typu smajlíka, který je možné na chytrých zařízeních vkládat do textu.
Inspirací pro Výkřik měla být Munchova procházka městem ve stavu fyzického a duševního neklidu. Za pastelovou verzi obrazu zaplatil neznámý kupec v aukci v roce 2012 téměř 120 milionů dolarů, v přepočtu zhruba 2,5 miliardy korun, což v té době představovalo rekordní částku ze umělecké dílo prodané v aukci.
Obraz prochází nyní v norském muzeu rozsáhlou konzervací, než bude znovu k vidění. Od roku 2004, kdy byl na krátkou dobu ukraden, bývá vystavován jen zřídka. V posledních letech se pak jeho poškození prohloubilo.