Evropská unie i řada evropských zemí hovoří otevřeně o zákazu aut se spalovacími motory, který by měl přijít do 14 let. Něco podobného čeká zřejmě i Američany, podobně totiž smýšlejí vlády v Kalifornii i ve státě New York. Chystají se podpořit nákup elektromobilů.
Kathy Hochulová sedí v křesle guvernéra státu New York teprve od srpna, přesto se jí už podařilo podepsat jeden z nejzásadnějších zákonů historie, který od roku 2035 zakazuje prodej nových aut poháněných spalovacími motory. New York se tak stal druhým americkým státem po Kalifornii, který něco takového stanovil.
Zákaz spalovacích motorů do roku 2035? EU si koleduje o p*ůser, míní Vondra
Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) se ostře vymezil proti plánu Evropské unie, která by chtěla od roku 2035 zakázat nové vozy se spalovacími motory. „Nikdy pro ten nesmyslný návrh ruku nezvednu. Greta zafungovala. V Evropské komisi se zbláznili,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS.
To ale není vše, zákon řeší nejen osobní, ale i komerční automobily. Středně velké a těžké nákladní vozy by se měly zbavit spalovacích motorů do roku 2045. NYSERDA (Newyorský státní úřad pro výzkum a vývoj v energetice) nyní bude dohlížet na to, zda se změny postupně opravdu dějí a stát směřuje k danému cíli. New York chce zároveň do roku 2050 snížit produkci skleníkových plynů o 85 procent.
Jak poznamenala agentura Reuters, stát se chce zaměřit na větší podporu elektromobility. Samotná metropole New York City by byla ráda, aby do roku 2030 čtvrtina řidičů přesedlala ze spalovacího auta na elektrické. To představuje půl milionu aut. Tuto změnu chce podpořit výstavbou 10 tisíc nabíjecích míst do konce této dekády. Podle kritiků je to ale příliš málo a v nepoměru v počtu aut, které by měly jezdit na elektřinu.
Zákon Kathy Hochulové jde ruku v ruce s cílem amerického prezidenta Bidena, který by chtěl, aby v roce 2030 jezdila polovina aut v USA na elektřinu. To je podobný trend jako v EU – Evropská komise chce zakázat výrobu spalovacích motorů od roku 2035. Některé země už ale začaly jednat o výjimce. Například Itálie chce před touto změnou ochránit malé výrobce supersportovních aut, jako jsou Ferrari, Lamborghini nebo Pagani.