Češi rádi kutí a zahradničí. Přesto se projevila ekonomická krize i v hobby marketech. Jakým směrem se toto odvětví vyvíjí? V pořadu Interview PLUS jednatelka a finanční ředitelka společnosti HORNBACH BAUMARKT CS Lada Šmolková popsala, jak si HORNBACH vede v Česku a jak se firma snaží držet krok s ekonomikou a zvyšující se konkurencí. Současně zmínila i téma udržitelnosti a ochrany životního prostředí, které jsou pro zákazníky důležité.
Řetězec hobbymarketů HORNBACH BAUMARKT CS je součástí německé skupiny HORNBACH Holding, která má více než 170 poboček v devíti evropských zemích. Společnost se specializuje na prodej stavebních materiálů, nářadí a elektroproduktů. Na českém trhu působí HORNBACH BAUMARKT CS 26 let. Společnost se v posledních letech snažila rozvíjet svoji online nabídku a rozšířit svoji prezentaci na sociálních médiích.
Jednatelka a finanční ředitelka společnosti HORNBACH BAUMARKT CS Lada Šmolková nastoupila do firmy už v roce 2003, tedy pět let po tom, co byla otevřena první pobočka hobbymarketu v Česku v Praze na Černém Mostě. „Je to o vzájemné důvěře, způsobu komunikace, jakým jsme schopni spolu mluvit a řešit problémy, které s sebou práce přináší,“ říká o své práci pro rodinnou firmu Lada Šmolková.
Při práci se potkává s kolegy z jiných zemí Evropy. A srovnává fungování HORNBACHU v Holandsku, Německu i Česku. „Umíme spolu hovořit bez ohledu na to, jakou pozici zastáváte. Umíme se bavit s prodavačem jako rovnocenným partnerem, umím se bavit s šéfem představenstva tak, abychom si byli v tom rozhovoru rovnocennými partnery. To vidím jako velký benefit,“ popisuje fungování firmy napříč Evropou.
Firmu vede už čtvrtá generace Hornbachů
V Česku podle statistik přes 50 % rodinných firem nepřežije přechod z první generace na tu druhou. Zdá se, že v rodině Hornbachů podobný problém neznají. „Ta rodina má pevně stanovená pravidla, podle kterých funguje. Její členové mají stanovené priority, podle kterých vedou firmu v Evropě. Nebojí se novou generaci zapojit brzy do různých pozic ve vedení, řízení i spolupráce ve firmě,“ prozrazuje recept na úspěšné mezigenerační vztahy ve společnosti Lada Šmolková.
Budoucnost hobby marketů
Podle názoru finanční ředitelky je v Česku, při pohledu na nasycenost trhu, ještě prostor pro růst firmy, pokud jde o kamenné prodejny. HORNBACH se proto snaží hledat další příležitosti. Aktuálně má společnost v Česku deset prodejen, tři v Praze, dvě v Ostravě a po jedné v Brně, Hradci Králové, Olomouci, Plzni a Čestlicích. V tuzemsku firma poslední hobbymarket otevřela v březnu roku 2016 v pražské Chuchli. Na přelomu let 2015 a 2016 HORNBACH také spustil vlastní e-shop. „My jsme si vědomi toho, že se nelze spoléhat pouze na kamenné prodejny, proto to musíme doplňovat tou online nabídkou. Dnes zákazník vyhledává zboží online, a pak přijde do kamenné prodejny osahat si to, poradit se s prodavačem. Ale první, kam se podívá, bude online svět, jestli sortiment, který vyhledává, vůbec nabízíme,“ dodává Lada Šmolková, která ve firmě působí už 24 let.
Udržitelnost a ochrana životního prostředí
V návaznosti na téma udržitelnosti a ochrany životního prostředí HORNBACH BAUMARKT CS realizuje několik projektů, které jsou zaměřené na šetrné užívání přírodních zdrojů a minimalizaci úniku škodlivých látek do životního prostředí. Mezi tyto projekty patří například projekt nabídky barev bez konzervačních látek a podpora udržitelného přístupu v péči o zeleň.
Společnost si nechala udělat průzkum, ze kterého vyplynulo, že lidé požadují, aby byly firmy udržitelné a poptávají toto zboží a produkty. „Potvrdilo se nám, že zákazníci vědí, že HORNBACH je pro ně vhodným partnerem, který jim v této oblasti bude umět nabídnout sortiment, který budou moci za udržitelný považovat. Snažíme se v rámci našeho sortimentu být vždy o krok napřed,“ okomentovala výsledky průzkumu jednatelka a finanční ředitelka společnosti HORNBACH BAUMARKT CS. „Míchání barev je naší běžnou a oblíbenou službou, nyní si navíc zákazník bude moci nechat na přání namíchat barvy, které budou bez konzervantů. Protože konzervanty mohou ve vzácných případech vyvolat alergické reakce, rozhodli jsme se v případě řady interiérových barev konzervační látky nepoužívat. A zároveň si zákazník barvu odnese v kyblíku z recyklovaného plastu. Tohle je jeden příklad za všechny, kdy se snažíme opravdu zákazníkům nabízet už dopředu věci, které budou v kategorii udržitelné a mohou uspokojit poptávku po tomto zboží,“ dodává Lada Šmolková.
Společnost myslí v rámci udržitelnosti i na rostoucí problémy se suchem a nedostatkem vody, kterou Češi potřebují k zavlažování. „Zákazníci si mohou v HORNBACHU pořídit nádrž na dešťovou vodu a k ní připojit zavlažovací zařízení, které také mohou pořídit u nás. Vše napojí na náš systém SMART HOME a už si jen užívají komfortu, na jaký jsou zvyklí,“ doplňuje ředitelka Šmolková.
Rodinná firma HORNBACH vydává i tzv. nefinanční report, který se uveřejňuje ve výročních zprávách. Týká se sociálních zaměstnaneckých otázek a informací ohledně životního prostředí. „První rok, kdy jsme ta data sbírali, byl výzva. Zkoušeli jsme kde a jak se ptát, aby to dávalo nějaký ucelený obrázek o tom, jak HORNBACH funguje, co dělá, jaká je spotřeba energií, kolik produkujeme odpadu. Když jsme dělali už druhý report, bylo to jednodušší,“ uzavírá téma Lada Šmolková.