Na policii po celé republice aktuálně chodí stovky lidí podávat trestní oznámení na Češku žijící na Jamajce, Kristýnu Johnson. Ta jim slibovala exotickou dovolenou na Jamajce, v Kostarice, Mexiku nebo USA. Od zákazníků vybrala peníze a pak všem oznámila, že její cestovní agentura krachuje a zájezd se konat nebude. Finance už jim ale nevrátila. Škoda jde do desítek milionů korun. Jednou z podvedených je i paní Jiřina, která zůstala na Jamajce bez ubytování i letenky zpátky domů.
Jedná se o jeden z nejrozsáhlejších případů svého druhu. Lidí, kteří Kristýně žijící na Jamajce poslali své úspory a teď jsou bez dovolené, jsou prý stovky. „Také kriminalisté z oddělení hospodářské kriminality Ostrava přijali několik oznámení v souvislosti s podvodným jednáním týkajícím se neuskutečněných zahraničních dovolených,“ uvedla pro CNN Prima NEWS policejní mluvčí Eva Michalíková.
Mezi nimi je i Jiřina z Prahy. Kristýně za zájezd zaplatila přes 48 tisíc. Teď ale zjistila, že je na Jamajce bez ubytování, bez zpáteční letenky a bez pomoci. Kristýna jí pouze předala k telefonu svého právníka. „Začal nám vykládat, že máme naposledy zaplacený spaní a zpětnou letenku nemáme. Já jsem koukala a říkám, že si ze mě dělají srandu,“ popsala pro CNN Prima NEWS.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Navigace přivádí hustou dopravu do míst, kde podle místních nemá co dělat. Obce se bouří
Pro ženu, která si vždy hledá dovolenou s českým delegátem, protože neumí anglicky, to byl šok. „Já jsem dva dny nespala, nejedla, nepila. Protože jsem sháněla zpáteční letenky. Já už nevěřím nikomu. Fakt ne. Protože situace, ve který jsme se nalezli, to by mě nenapadlo ani v tom nejhorším snu,“ doplnila.
Podle vyjádření, které redakci CNN Prima NEWS Kristýna z Jamajky v pondělí poslala, se jedná pouze o souhru špatných rozhodnutí a nikomu údajně ublížit nechtěla. „Bohužel jsem jen nešťastně táhla business finančně tak, že to bylo na konci vše špatně rozpočítané. Celou tu dobu jsem každý dolar investovala do dalších dovolených a dřela na tom, aby hlavně bylo vždy vše v pořádku. Všechny peníze všech šly na hotely a další služby,“ uvedla ve vyjádření.
Poškození lidé to ale vidí jinak. Upozorňují, že první problémy registrovala média už v roce 2020. Poukazují rovněž na podivné smlouvy. „Přišly nám všeobecné podmínky, kde společnost prohlašuje, že je pojištěna proti úpadku. Bohužel jsem zjistila, že každý dostal všeobecné podmínky jiné,“ popsala další poškozená.
Na co si dát pozor při nákupu zájezdu?
Poškození dále upozorňují na podivné praktiky v cestovatelských skupinách, kde nebylo možné dohledat jedinou negativní recenzi. „Všichni se to snažili dát na stránky, ale bohužel to bylo smazáno. Sama jsem byla zablokována,“ doplnila.
Poškozených přibývá i proto, že se mělo jednat o skupinové zájezdy. Řada lidí se obrátila i na Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur. Její ředitelka Kateřina Chaloupková ve vysílání CNN Prima NEWS apelovala na veřejnost, aby si lidé vždy prověřili subjekt, od kterého zájezd nakupují. Zároveň upozornila, že se s nákupem zájezdu pojí náročnější proces. Cestovní agentura nebo kancelář by s klientem vždy měla podepsat smlouvu o zájezdu nebo vystavit potvrzení o zájezdu na základě kterého klient zasílá zálohové a doplatkové platby.
„Ve chvíli, kdy je tento proces jakkoliv zjednodušen, získáme nějaké smluvní podmínky, u kterých si nejsme jisti, zda se skutečně jedná o podnikatelský subjekt – tedy cestovní kancelář, tak bychom vždy měli trochu znejistět,“ doplnila Kateřina Chaloupková. „Při nákupu zájezdu, který se pohybuje v desetitisících, v některých případech i nad sto tisíc korun, v takovém případě rozhodně nemůžeme nakupovat na sociálních sítích, to nelze,“ uzavřela.