Na český trh nejspíše zamíří tisíce aut, která pocházejí z německých, belgických či nizozemských regionů zasažených povodněmi. Informuje o tom tuzemská síť autobazarů AAA Auto, jež před koupí těchto vozů důrazně varuje. Auta, která zaplavila voda, jsou totiž náchylná k poruchám a mnohdy mohou být až životu nebezpečná.
„Podle našich zkušeností se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť 100 aut postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní-Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat,“ říká provozní ředitel AURES Holding stojící za autobazary AAA Auto Petr Vaněček.
Slzy nám nepomohou. Němci ze zaplavených obcí si prošli peklem, odhodlání neztrácejí
Nejistota a beznaděj. Obyvatelé německé obce Erftstadt-Blessem si prošli peklem. Ničivé záplavy je v mnoha případech připravily o všechno. Pro některé z nich ale utrpení zdaleka nekončí. Stále čekají na zprávy o svých pohřešovaných příbuzných. Domů se vrátit nemohou a opravy je budou stát miliony. I přesto se neúnavně snaží společnými silami vypořádat s tragickou skutečností.
Do konce roku se do Česka dostane až 120 tisíc vozů ze zahraničí. Většina importu pochází právě z Německa, ale často se dovážejí i auta z Belgie či Nizozemska. Autobazary proto potenciální kupce upozorňují, aby si před koupí ojetého vozu zkontrolovali, ze kterého místa pochází. Pokud je přímo z oblasti zasažené povodní, radí k takové akvizici vůbec nepřistupovat.
K nehodě může dojít kdykoliv
Hlavní problém je, že auta zaplavená vodou bývají velmi náchylná k poruchám, přičemž některé z nich mohou být životu nebezpečné. Prakticky kdykoliv totiž selhání elektroniky či poškození vozu kvůli korozi může způsobit nehodu.
„V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ dodává Vaněček.
„Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka,“ doplňuje Vaněček.