reklama

Závěrečné zkoušky v autoškolách jsou povoleny, nikoliv však jízdy. Zájem proto není

Autoškoly v Česku mohou od pondělí opět pořádat teoretické i praktické závěrečné zkoušky. Majitelé autoškol se proti tomu ale bouří. Podle nich si studenti po měsíčním uzavření škol ke zkouškám netroufnou a budou si muset dokoupit cvičné jízdy, které ale nejsou dosud povoleny. Autoškoly přitom kvůli první i druhé vlně koronaviru čelí velkému nátlaku uchazečů, některé z nich zastavily i příjem žáků. Situace postihuje autoškoly i finančně, ztráty při nuceném uzavření vyčíslují jejich majitelé na stovky tisíc korun.

reklama

„Ve čtvrtek 22. října jsem měla mít zkoušku, ale nestihla jsem ji, ve středu se totiž všechno uzavřelo,“ uvedla Sára Lamačová z Jablonce nad Nisou, která je jednou z několika tisícovek studentů, kteří na opětovné povolení zkoušek čekali. Na tu ale nepůjde, důvodem je měsíční vynucená pauza. „Bez kondičních jízd do toho rozhodně nepůjdu. Jak si sednu do auta, tak určitě nebudu ani vědět, jak se řadí,“ řekla Lamačová.

Cvičné jízdy jsou zakázány

Obnovování zkoušek po celé republice bude podle předsedy asociace autoškol Ondřeje Horázného individuální. „Nyní záleží především na úřadech, jak rychle zkoušky připraví,“ podotkl Horázný, že rozhodnou místní poměry v jednotlivých městech.

Asociace v souvislosti s uvolněním vydala pro své členy doporučení, podle kterého by se autoškoly a zkušební komisaři měli soustředit na opravné zkoušky už přihlášených žadatelů, jimž byl původní termín zrušen. Dále by měli prioritně vykonávat zkoušky z profesní a odborné způsobilosti řidičů. Tím by se podle asociace snížil tlak na termíny zkoušek, který lze očekávat.

Cvičné jízdy jsou i nadále zakázané, autoškoly ale chtějí u studentů, kteří půjdou ke zkouškám, provádět doplňkové jízdy pro osvěžení řidičských dovedností. Absolvovat závěrečné zkoušky po více než měsíční pauze bez této doplňkové jízdy je podle Horázného nesmyslem. Zda jsou ovšem tyto doplňkové jízdy povolené, vládní nařízení nespecifikuje.

Povolení, které nestojí vůbec za nic

V olomoucké autoškole Pospíšil čeká na zkoušky 20 studentů a podle jejího majitele vládní opatření vymýšlel někdo, kdo problematice vůbec nerozumí. „Jestliže student měsíc neřídil, tak nepůjde ke zkouškám, aby za ně vyhodil 700 korun. Je to vymyšlené jen proto, aby se mohly přestat vyplácet kompenzace,“ řekl majitel autoškoly Petr Pospíšil. Podle něj si studenti jízdy dokoupí ve vlastním zájmu. „Neznám nikoho, kdo by šel po měsíci ke zkouškám, aniž by si nedokoupil jízdu,“ doplnil.

Za nesmysl uvolnění považuje i majitelka další z olomouckých autoškol Pavla Nezhybová. „Povolit zkoušky bez toho, aniž by si člověk mohl dokoupit byť jednu hodinu, je nesmysl. Je to povolení, které nestojí vůbec za nic. Dokonce ani ti, co byli před říjnovým uzavřením těsně před zkouškami, na ně nechtějí jít. Neseděli měsíc v autě a já je chápu. Šla jsem přihlásit jen dva může, kterým byl odebrán řidičák a jízdy navíc nemusejí absolvovat, jinak je to na nic,“ popsala Nezhybová. I u ní čeká na zkoušky zhruba 20 lidí.

Zájem o závěrečné zkoušky není ani v Přerově. „To vládní uvolnění je o ničem. Bez cvičné jízdy si to ti, co tak dlouho nejezdili, nedovolí. To nemá šanci na úspěch,“ poznamenal majitel Ležákovy autoškoly Dan Ležák.

Vlastníci autoškol dlouhodobě čelí náporu uchazečů, stále totiž dobíhá podle nich první vlna koronaviru. „Po první vlně komisaři vůbec nestíhali. Nahlásili jsme lidi na zkoušky a termín jsme dostali třeba za 14 dní. Před dalším zavřením už to bylo tak šílené, že v polovině října už nebyly termíny do poloviny listopadu,“ doplnil Petr Pospíšil. Dodal, že do konce února nové zájemce už vůbec nenabírá.

Většina vydrží pouze tři měsíce

Stejnou situaci zažívají i další majitelé. „Přetlak je neskutečný, odpovídám na desítky e-mailů, že nemůžeme brát žáky a potřebujeme dojet to, co jsem zatím neukončili,“ doplnila Pavla Nezhybová. Majitelé autoškol sčítají i finanční ztráty. „Tato měsíční odstávka mě stála 200 tisíc korun, jarní o 50 tisíc korun více. V kompenzacích jsem dostal až ve třetí vlně 30 tisíc korun,“ popsal Pospíšil.

V Česku působí zhruba tři tisíce autoškol. Asociace na začátku listopadu uvedla, že bez příjmů vydrží většina z nich pouze tři měsíce, poté by musela ukončit činnost. Autoškoly musely zastavit provoz už na jaře, nyní jsou omezeny od 22. října.

Obnovení výcviku v autoškolách podle ministerstva zdravotnictví nastane až s třetím stupněm protiepidemického systému PES.

Tagy:

V San Franciscu se už krade za bílého dne. Obchody jsou bezmocné a zavírají

Obchodníci v San Franciscu čelí v poslední době doslova nájezdům organizovaných lupičů. V tlupách naběhnou do obchodu a odnesou si z něho, co chtějí. Nevadí jim ani to, že už jejich řádění několikrát natočili svědci na mobilní telefon. Nárůst loupeží ve městě je tak velký, že řetězce své obchody už raději zavírají. Vedle maloobchodních krádeží město sužuje i rekordní počet vloupání do automobilů.

Tady se neočkujeme, lepší je slivovice, chlubí se v pohraniční vsi na Bruntálsku

Slušně řečeno, je to zapadákov. Neslušně, je to díra na samé výspě republiky, ale také ve Slezských Pavlovicích v okrese Bruntál mají názor na vakcínu proti COVID-19. „S tím běžte do pr**le, tady lidi očkování odmítají,“ nebere si servítky první občan, kterého oslovíme, pětatřicetiletý Radek Dojčar. Na covid prý platí hlavně slivovice, vakcínu odmítají i početní místní Romové.

Živě
ON-LINE: Druhý den olympiády. Tenistky Krejčíková a Vondroušová postupují ve dvouhře

Olympijské hry v Tokiu pokračují po pátečním slavnostním ceremoniálu svým druhým dnem. Tenistka Barbora Krejčíková po zranění své soupeřky postupuje dál ve dvouhře, vítězství nakonec urvala i Markéta Vondroušová. Cyklista Michael Kukrle zanechal ve svém závodě na 230 kilometrů velmi výraznou stopu, kdy po většinu závodu jel ve vedoucí skupině. Nakonec ovšem neuspěl. První zlatou medaili v Tokiu bere Čína. Získala ji pro ni střelkyně Jang Čchien.

Pláč Nausch Slukové. Když Tokio nevyjde, chci o to víc na další olympiádu, říkala loni

Jen těžko si lze představit, co v těchto dnech doopravdy prožívá beachvolejbalistka Barbora Hermannová a zejména její parťačka Markéta Nausch Sluková. Na poslední chvíli přišly o olympijské hry, které vlastně byly jediným důvodem, proč spolu ještě hrály. Ne že by si lezly na nervy, ovšem plán byl jasný. Tokio a pak v případě Nausch Slukové založení rodiny.

Nefunkční toalety a nehorázný nepořádek, kritizují Češi podmínky ve vlaku do Chorvatska

Cesta vlakem na dovolenou do Chorvatska se některým turistům změnila ve velmi nepříjemný zážitek. Cestující si nestěžovali pouze na mnohahodinová zpoždění, ale také na kvalitu nabízených služeb ve vlacích společnosti Regiojet. Barbora, která k Jadranu cestovala, upozornila CNN Prima NEWS na nefunkční toalety a také na značný nepořádek ve vlacích. Dopravce se za způsobené problémy omluvil.

Kolaps z horka může vést i ke smrti. Na pozoru by měli být senioři, děti a lidé s obezitou

Tropické počasí přináší i řadu zdravotních komplikací. Při dlouhotrvajících tropech hrozí přehřátí organismu, ale i riziko úpalu a úžehu. Kteří lidé jsou nejvíce ohroženi a jak poznat úpal od úžehu? CNN Prima NEWS oslovila Lenku Zimolkovou, vedoucí lékařku nízkoprahového interního příjmu II. interní kliniky Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

PŘEHLEDNĚ: Španělsko je velmi rizikové. Co potřebujete pro návrat z jednotlivých zemí?

Nizozemsko, Španělsko a Baleárské ostrovy se v pondělí na takzvané mapě cestovatele, která stanovuje podmínky pro příjezd z dané země, přesunou do tmavě červených území s velmi vysokou mírou rizika nákazy koronavirem. Pohorší si i několik dalších států – Irsko, Řecko a Monako se posunou do červené a Estonsko do oranžové kategorie. V páteční zprávě o tom informovalo ministerstvo zdravotnictví.

reklama

Domácí zpravodajství

PŘEHLEDNĚ: Španělsko je velmi rizikové. Co potřebujete pro návrat z jednotlivých zemí?

Nizozemsko, Španělsko a Baleárské ostrovy se v pondělí na takzvané mapě cestovatele, která stanovuje podmínky pro příjezd z dané země, přesunou do tmavě červených území s velmi vysokou mírou rizika nákazy koronavirem. Pohorší si i několik dalších států – Irsko, Řecko a Monako se posunou do červené a Estonsko do oranžové kategorie. V páteční zprávě o tom informovalo ministerstvo zdravotnictví.

Nejtěžší chvíle Karla Gotta: Dávali mi šest měsíců života. Měl jsem ukrutné bolesti

Rok a půl poté, co se Karel Gott vyléčil z rakoviny, měl novou diagnózu, onemocnění krvetvorby. Jeho zdravotní stav se zhoršil a lékaři mu předpovídali pouze šest měsíců života. O době před smrtí napsal nejznámější český zpěvák v autobiografii Má cesta za štěstím, která vyšla 14. července při příležitosti jeho nedožitých 82. narozenin. Přiznal, že měl ukrutné bolesti i halucinace.

reklama