Závěrečné zkoušky v autoškolách jsou povoleny, nikoliv však jízdy. Zájem proto není

Autoškoly

Absolventi autoškol můžou ke zkouškám

Autoškoly v Česku mohou od pondělí opět pořádat teoretické i praktické závěrečné zkoušky. Majitelé autoškol se proti tomu ale bouří. Podle nich si studenti po měsíčním uzavření škol ke zkouškám netroufnou a budou si muset dokoupit cvičné jízdy, které ale nejsou dosud povoleny. Autoškoly přitom kvůli první i druhé vlně koronaviru čelí velkému nátlaku uchazečů, některé z nich zastavily i příjem žáků. Situace postihuje autoškoly i finančně, ztráty při nuceném uzavření vyčíslují jejich majitelé na stovky tisíc korun.

„Ve čtvrtek 22. října jsem měla mít zkoušku, ale nestihla jsem ji, ve středu se totiž všechno uzavřelo,“ uvedla Sára Lamačová z Jablonce nad Nisou, která je jednou z několika tisícovek studentů, kteří na opětovné povolení zkoušek čekali. Na tu ale nepůjde, důvodem je měsíční vynucená pauza. „Bez kondičních jízd do toho rozhodně nepůjdu. Jak si sednu do auta, tak určitě nebudu ani vědět, jak se řadí,“ řekla Lamačová.

Cvičné jízdy jsou zakázány

Obnovování zkoušek po celé republice bude podle předsedy asociace autoškol Ondřeje Horázného individuální. „Nyní záleží především na úřadech, jak rychle zkoušky připraví,“ podotkl Horázný, že rozhodnou místní poměry v jednotlivých městech.

Rodiče nechtějí posílat děti do škol, aby netrpěly v rouškách, tvrdí Chalušová

Po pěti týdnech distanční výuky se ve středu vrátili do lavic školáci z prvních a druhých tříd základních škol a také žáci speciálních škol. Podle mluvčí organizace Fórum rodičů Hany Chalušové byl tento krok unáhlený. Řada rodičů navíc nechce děti do škol posílat. Ministerstvo školství v takových případech nabízí individuální plán, školy ho ale interpretují po svém a hrozí, že ho vedení školy ani nemusí schválit. Rodiče jsou tak podle Chalušové tlačeni do lži, musí shánět omluvenky od lékařů nebo psát, že jsou děti nemocné.

Asociace v souvislosti s uvolněním vydala pro své členy doporučení, podle kterého by se autoškoly a zkušební komisaři měli soustředit na opravné zkoušky už přihlášených žadatelů, jimž byl původní termín zrušen. Dále by měli prioritně vykonávat zkoušky z profesní a odborné způsobilosti řidičů. Tím by se podle asociace snížil tlak na termíny zkoušek, který lze očekávat.

Cvičné jízdy jsou i nadále zakázané, autoškoly ale chtějí u studentů, kteří půjdou ke zkouškám, provádět doplňkové jízdy pro osvěžení řidičských dovedností. Absolvovat závěrečné zkoušky po více než měsíční pauze bez této doplňkové jízdy je podle Horázného nesmyslem. Zda jsou ovšem tyto doplňkové jízdy povolené, vládní nařízení nespecifikuje.

Povolení, které nestojí vůbec za nic

V olomoucké autoškole Pospíšil čeká na zkoušky 20 studentů a podle jejího majitele vládní opatření vymýšlel někdo, kdo problematice vůbec nerozumí. „Jestliže student měsíc neřídil, tak nepůjde ke zkouškám, aby za ně vyhodil 700 korun. Je to vymyšlené jen proto, aby se mohly přestat vyplácet kompenzace,“ řekl majitel autoškoly Petr Pospíšil. Podle něj si studenti jízdy dokoupí ve vlastním zájmu. „Neznám nikoho, kdo by šel po měsíci ke zkouškám, aniž by si nedokoupil jízdu,“ doplnil.

Za nesmysl uvolnění považuje i majitelka další z olomouckých autoškol Pavla Nezhybová. „Povolit zkoušky bez toho, aniž by si člověk mohl dokoupit byť jednu hodinu, je nesmysl. Je to povolení, které nestojí vůbec za nic. Dokonce ani ti, co byli před říjnovým uzavřením těsně před zkouškami, na ně nechtějí jít. Neseděli měsíc v autě a já je chápu. Šla jsem přihlásit jen dva může, kterým byl odebrán řidičák a jízdy navíc nemusejí absolvovat, jinak je to na nic,“ popsala Nezhybová. I u ní čeká na zkoušky zhruba 20 lidí.

Hamáček: Žádné masivní fronty se před obchody netvoří, systém funguje

Systém přísnějšího omezení nakupování funguje, myslí si šéf Ústředního krizového štábu Jan Hamáček (ČSSD). Žádné masivní fronty se podle něj před obchody netvořily. Představa o desítkách seniorů čekajících před nákupními centry vznikla podle Hamáčka pouze z jedné fotografie, která kolovala po sociálních sítích. Šlo o obchod v Otrokovicích. Lidé tam však podle něj čekali před samotným otevřením obchodu, kde byla „pravděpodobně nějaká slevová akce“.

Zájem o závěrečné zkoušky není ani v Přerově. „To vládní uvolnění je o ničem. Bez cvičné jízdy si to ti, co tak dlouho nejezdili, nedovolí. To nemá šanci na úspěch,“ poznamenal majitel Ležákovy autoškoly Dan Ležák.

Vlastníci autoškol dlouhodobě čelí náporu uchazečů, stále totiž dobíhá podle nich první vlna koronaviru. „Po první vlně komisaři vůbec nestíhali. Nahlásili jsme lidi na zkoušky a termín jsme dostali třeba za 14 dní. Před dalším zavřením už to bylo tak šílené, že v polovině října už nebyly termíny do poloviny listopadu,“ doplnil Petr Pospíšil. Dodal, že do konce února nové zájemce už vůbec nenabírá.

Většina vydrží pouze tři měsíce

Stejnou situaci zažívají i další majitelé. „Přetlak je neskutečný, odpovídám na desítky e-mailů, že nemůžeme brát žáky a potřebujeme dojet to, co jsem zatím neukončili,“ doplnila Pavla Nezhybová. Majitelé autoškol sčítají i finanční ztráty. „Tato měsíční odstávka mě stála 200 tisíc korun, jarní o 50 tisíc korun více. V kompenzacích jsem dostal až ve třetí vlně 30 tisíc korun,“ popsal Pospíšil.

V Česku působí zhruba tři tisíce autoškol. Asociace na začátku listopadu uvedla, že bez příjmů vydrží většina z nich pouze tři měsíce, poté by musela ukončit činnost. Autoškoly musely zastavit provoz už na jaře, nyní jsou omezeny od 22. října.

Obnovení výcviku v autoškolách podle ministerstva zdravotnictví nastane až s třetím stupněm protiepidemického systému PES.

Tagy:
autoškola řidičský průkaz testy jízdy zkoušky Ondřej Horázný Jablonec nad Nisou Česko Přerov Asociace autoškol České republiky Ministerstvo zdravotnictví České republiky Protiepidemický systém České republiky