Rodiče nechtějí posílat děti do škol, aby netrpěly v rouškách, tvrdí Chalušová

Hana Chalušová

INTERVIEW, Hana Chalušová - 18.11. v 12:30

Po pěti týdnech distanční výuky se ve středu vrátili do lavic školáci z prvních a druhých tříd základních škol a také žáci speciálních škol. Podle mluvčí organizace Fórum rodičů Hany Chalušové byl tento krok unáhlený. Řada rodičů navíc nechce děti do škol posílat. Ministerstvo školství v takových případech nabízí individuální plán, školy ho ale interpretují po svém a hrozí, že ho vedení školy ani nemusí schválit. Rodiče jsou tak podle Chalušové tlačeni do lži, musí shánět omluvenky od lékařů nebo psát, že jsou děti nemocné.

Důvodů, proč mnozí rodiče nesouhlasí s návratem dětí do školních lavic, je podle Chalušové celá řada. „Ať už z epidemiologického hlediska, nebo proto, že nechtějí, aby jejich děti byly dlouho v rouškách,“ uvedla v pořadu CNN Prima NEWS Interview.

I ona má dceru, která se měla vrátit do první třídy, nakonec ji nechala doma. „Usnadnila nám to a sama řekla, že do školy jít nechce z důvodu, že by musela mít nasazenou roušku,“ vysvětlila Chalušová. I kdyby však do školy chtěla, nepustila by ji. „Chápu argument, že děti mohou zvládnout leccos a vydrží v roušce delší dobu. Ale já nechci tomu leccos vystavovat svoje dítě,“ dodala.

I pro ni je prý komplikované být dlouho v roušce, mluvit v ní a soustředit se. „Nezapomeňme, že děti se učí a musí mít nějaký komfort. Není to jako přejet tramvají z místa A do místa B,“ upozornila.

Zbývá individuální domluva s učiteli

Takových rodičů, kteří nechtějí posílat své dítě do školy, je celá řada. V případě, že je nechají na delší dobu doma, nabízí ministerstvo školství možnost individuálního plánu. To se ale podle Chalušové ukazuje jako velmi komplikované, každá škola ho totiž interpretuje po svém. „Rodičům zbývá jen individuální domluva se školami a učiteli, protože metodická podpora, jak jednat v této situaci, zkrátka není,“ vysvětlila Chalušová.

Individuální plány slouží ve školách jako podpora žákům se specifickými poruchami či potřebami učení nebo také v případě individuálních situací, jako je dlouhodobá nemoc. „Ale pandemie je nová situace, a když rodiče uvedou jako důvod, že mají obavy z nákazy nebo nechtějí, aby děti byly dlouho v rouškách, tak je to sporné. A záleží na řediteli, zda jim vyjde vstříc, nebo ne,“ řekla mluvčí Fóra rodičů. Myslí si, že jsou tím rodiče tlačeni do lži, musí shánět omluvenky od lékařů nebo psát, že jsou děti nemocné. „Což není úplně důstojné,“ dodala.

Řešení tak vidí v distanční výuce. Právě tu nabízelo Fórum rodičů v otevřeném dopise ministerstvu školství. Navrhovalo, aby byla legislativně ukotvená možnost rodičů v krizové situaci, jako je pandemie, vybrat si způsob vzdělávání dítěte. „A pokud si vyberou distanční on-line výuku, mohou si následně domluvit míru a její intenzitu, třeba formou půlhodinové konzultace denně dvakrát týdně,“ uvedla a dodala, že zatím jim ministerstvo neodpovědělo.

Deváťáci se vrátí k běžné výuce při čtvrtém z pěti stupňů rizika covidu, oznámil Plaga

Deváťáci se vrátí k běžné výuce při čtvrtém z pěti stupňů rizika covidu, ve škole se nebudou střídat po týdnech jako zbytek 2. stupně ZŠ, řekl ministr školství Robert Plaga (za ANO) na pondělní tiskové konferenci. Základní přehled k rozvolňování či zpřísňování opatření v různých oblastech života zveřejnil již v pátek ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Z nového modelu vyplývá, že všichni žáci a studenti by mohli mít běžnou výuku při dvou nejnižších úrovních z pěti stupňů rizika nákazy COVID-19.

Školy distanční výuku povolují

I přesto, že distanční výuka není legislativně ukotvená, vychází řada škol rodičům vstříc. „Mnoho rodičů nám píše a dává příznivé zprávy, že domluva se školami je možná. Děti zůstávají doma a mají domluvenou distanční výuku. To by mohlo znamenat, že nemusí být ani omluva,“ uvedla Chlaušová. Myslí si ale, že existuje i řada těch, kteří takové štěstí nemají.

Organizace Fórum rodičů zajišťuje zejména konzultace a podporu. Během pandemie se na ně podle Chalušové obrací řada rodičů, někdy i desítky denně. „Nejčastějším tématem, se kterým potřebují pomoci, je poradenství v komunikaci se školou. Často potřebují konzultovat postup, jak si vyjednat podmínky ve škole, které jsou dobré pro ně a jejich dítě,“ vysvětlila.

Alternativa přijímacího řízení

Ministr školství Robert Plaga dříve připustil, že by se příští týden mohli vrátit do škol i deváté ročníky a celé první stupně. Podle Chalušové je i na tento krok příliš brzy. „Nyní stagnujeme, vypadá to nadějně a myslím, že je třeba ještě počkat a podívat se, jak se bude situace vyvíjet,“ řekla Chalušová.

Také si ale uvědomuje, že děti čekají výkony v podobě přijímacích zkoušek a ne všichni rodiče mají možnost na ně děti připravit. Škola je povolanější místo. „Nabízí se možnost přemýšlet o tom, jak dětem jinak ulevit a co jiného jim nabídnout. Přemýšlet o alternativách přijímacích řízení či jinak sledovat zpětnou vazbu z průběhu studia,“ řekla Chalušová.

Rozhovor Martiny Kuzdasové s Hanou Chalušovou si můžete poslechnout i jako podcast:

Všechny podcastové pořady CNN Prima NEWS najdete na SpotifyGoogle PodcastsApple PodcastsCastboxu a dalších platformách.

Tagy:
školství rozhovor Google školy Robert Plaga pandemie CNN Prima NEWS Interview Spotify první třída druháci Fórum rodičů Hana Chalušová chirurgická maska Apple Podcasts