Pavel Košek: nepodceňujte bezpečí vašich dětí v online prostředí
Snad každého rodiče při pohledu na děti trávící čas s chytrými technologiemi napadne stejná obava – ze závislosti na nich. I to je jedním z důvodů, proč se obvykle své potomky zdráháme pustit k nim blíž. Byla by ale chyba zvídavou mysl nejmladších členů domácnosti držet daleko od moderní techniky, která je stejně obklopuje, kamkoli se vrtnou, a dříve nebo později si k ní cestu najdou. Jak tedy zajistit, aby děti přistupovaly k online světu se zdravou mírou a co nás spolehlivě upozorní, že už mohou škodit? O problému jsme mluvili s odborníkem na online bezpečnost Pavlem Koškem.
„Nekoukej pořád do toho telefonu!“ nebo „Vstaň taky od toho počítače!“ – věty, které určitě nejednou vyslovila drtivá většina rodičů. Někdy se jedná o běžné rodičovské peskování, jindy jsou to oprávněné výtky, protože naše milé ratolesti u chytrých technologií tráví více času, než je zdravé.
Závislost dětí na hraní her, sociálních sítích nebo čemkoli jiném je přitom hned po bezpečnostních hrozbách druhou nejčastější obavou, které rodiče většinou v souvislosti s online světem čelí.
Děti potřebují správné vzory
Všichni víme, že děti se učí nápodobou. Těžko se jim divit, že tráví spoustu času v online světě, když to vidí všude kolem sebe od prvních dnů svých životů.
„I pro nás dospělé je velmi těžké odolat tomu trávit čas s moderními technologiemi. Trávíme neuvěřitelné množství času u mobilního telefonu, na sociálních sítích, komunikací on-line s přáteli, sledováním televize, sledováním videí a někteří z nás pracují s počítačem. Takže primárně by ten rodič měl jít vzorem. I on by měl omezit svůj čas strávený v online světě a věnovat se tomu dítěti,“ poukazuje Pavel Košek na častou neschopnost dospělých uvědomit si, že tím ne právě vhodným příkladem pro děti jsme my sami, rodiče.
Pavel Košek Zdroj: Huawei
Tři zásady seznamování dětí s online světem
Nezakazovat - Zákazy nemají smysl. Menší děti si jednoduše počkají, až nebudete dávat pozor, ty větší si cestu do online prostředí najdou ve chvílích, kdy je nemáte pod kontrolou. Ve škole nebo v partě.
Nezanedbávat - Věnujte čas společným aktivitám také u počítače. Buďte dítěti průvodcem, vysvětlujte, ukazujte a varujte před tím, co všechno dítě může na internetu potkat a jaké to může mít následky. Nikoli jednorázově, ale průběžně. Současně s tím vším nezapomínejte i na výhody, které dítě může využívat.
Nezaostávat - Sami se v poznávání světa online dále vzdělávejte. Poznávejte infulencery, kteří vaše potomky zajímají, vyzkoušejte si aplikace, které jsou in. Mějte přehled o aktuálních trendech a o všem, co s nimi souvisí. A co může ovlivnit ty nejmladší uživatele.
Děti potřebují podněty, nikoli zákazy
Ideálním způsobem, jak se problému závislosti vyhnout, je zaměstnávat děti po všech stránkách. „Je důležité dítěti nabídnout co nejširší možnou paletu aktivit a vhodné zájmy a technologie řešit jako doplňující aktivitu. Prostě se snažte mu dát co nejvíce podnětů, aby se co nejlépe vyvíjelo, a ono si vlastně to svoje uplatnění do budoucna najde,“ říká odborník s tím, že děti by měly trávit čas venku s vrstevníky, jezdit s rodiči na výlety, sportovat apod.
Dalším způsobem využití moderních technologií k zábavě je najít způsob, jak z nich udělat užitečného pomocníka. „Jít ven a naučit dítě používat online mapu skrze zajímavý výlet,“ nabízí možnosti specialista. Stejně tak je ale důležité udržovat dítě v kondici, co se týče komunikace s lidmi v reálném světě, a nespoléhat výhradně na chytré technologie. Nechte tedy občas dítě něco vyřídit v obchodě, zeptat se na zastávce MHD na nejbližší spoj apod. Poté, co úkol zvládne, nezapomeňte projevit radost, že si dobře vedlo, aby bylo motivované pro příště.
Nové podněty a společné zážitky fungují mnohem lépe než zákazy, se kterými si dítě umí poradit, jak právě potřebuje.
Jak poznat, že zájem o digitální svět hraničí se závislostí?
Většina dětí se do dogitálního světa vydá, kdykoli dostanou příležitost. Jak poznat, že už je ale jeho zájem za hranou? Signálů může být podle Pavla Koška více:
„Jakmile pozorujete u dítěte, že je něco špatně, změní návyky i stravovací, hygienické – samozřejmě děti mají tendence se trošku vyhýbat povinnostem, ale to už rodič pozná. A když je dítě skleslé, má narušenou třeba i spánkovou hygienu, je důležité se zajímat o to, co je příčinou.“
A velké množství času stráveného v online prostoru příčinou být může. „Zkusíme mu nabídnout nějakou alternativu, a když to nepůjde a dítě nenalákáme na nějaké další aktivity, jako jsou výlet, sport, hry atd., tak se zkusíme zajímat, jestli se nejedná už o nějakou, řekněme poruchu. Jestli tam není riziko vzniku závislosti a případně se poradit s odborníky,“ radí šéf korporátní komunikace ve společnosti Huawei.
V případě problému se na rodiče obrátí jen polovina dětí
Na to, že dítě naši pomoc v případě problému vyhledá samo, se nelze spoléhat. S rozeznáním závislosti na chytrých technologiích mají potíž mnozí dospělí, natož děti, které podobné situace ještě zdaleka nedokážou vyhodnotit. Důležitou roli pak hraje i důvěra mezi dítětem a rodičem. „Budujte se svým dítětem důvěrný vztah, pravidelně s ním komunikujte, otevřeně dbejte na to, aby k vám dítě bylo otevřené, aby s důvěrou přicházelo, pokud se něco bude dít, ať už je to něco pozitivního, nebo negativního, aby přišlo za vámi.
Z výzkumů, které máme k dispozici, vyplývá, že s problémem se dítě obrací na rodiče jenom v 50 % připadů, což je velmi malé číslo,“ poukazuje na problém s důvěrou Pavel Košek.
Poslechněte si celý rozhovor s Pavlem Koškem, specialistou na online bezpečnost a šéfem korporátní komunikace ve společnosti Huawei.