Ať už je český národ jakýkoliv, v mnohém se dokáže semknout a ohromit celý svět, což potvrzuje i nedávno zveřejněný průzkum banky ING. Čtyři z pěti Čechů se zajímají o to, jak svým chováním ovlivňují životní prostředí. Někteří proto zvažují například i výhradně používat veřejnou dopravu, nebo vyměnit automobil za jeho ekologickou alternativu.
Automobilový průmysl zažíval v uplynulém roce vůbec nejhorší období od roku 2014. Prodej nových vozů kvůli pandemii koronaviru klesl o rekordních 22,7 procenta, zřídl provoz na silnicích a na chvíli zamrzla doprava i mezinárodní tranzit. Podobně tristní časy zažíval rovněž prodej autobusů, nákladních aut či motocyklů, ale také „ojetin“.
Český statistický úřad v listopadu zároveň informoval o téměř 11procentním meziročním snížení tržeb za pohonné hmoty. Závěr roku naopak přinesl meziroční nárůst v kategorii bateriových elektromobilů. Ty vzrostly na 331 procent a takzvané plug-in hybridy dokonce na 318 procent, jak udává Svaz dovozců automobilů.
Raději tramvají nežli elektromobilem
Podle dat průzkumu banky ING desetina Čechů zvažuje, že by se vzdali svého auta a používali veřejnou dopravu. Celkem 45 procent dotázaných tak již učinilo, stejné procento se ale svého plechového miláčka vzdát nechce. Zatím se také zdržují i přechodu na elektrické varianty aut. Elektromobilem či hybridem jezdí totiž jen necelé dvě procenta dotázaných. Dalších 13 procent o tom však začíná uvažovat.
Pomoct zlepšit životní prostředí mají i takzvané „carsharingové“ služby, jen v Praze je provozuje desítka firem. Jedná se většinou o elektrické koloběžky, kola, skútry nebo třeba o hybridní vozy. Za zlomek ceny umožní zákazníkovi ekologicky přejet z bodu A do bodu B. Podle firmy Frost and Sullivan se nejen kvůli koronaviru zvýšil počet pronajímaných a sdílených aut ve světě na téměř 17 milionů. V příštích pěti letech se podle nich má toto číslo ještě zdvojnásobit.
„Udržitelné chování se stává běžnou součástí našeho života. Jen něco přes pět procent Čechů v průzkumu uvedlo, že je to vůbec nezajímá a neřeší to. Nejde jen o přesvědčení, pro které je potřeba něco obětovat, téměř dvě třetiny (62 procent) Čechů věří, že odpovědné chování může ušetřit jejich domácnosti peníze,“ vysvětluje Erik Fortgens, ředitel korporátního bankovnictví ING Česká republika.