„Zelení“ Češi mění spalovací vozy za veřejnou dopravu. Elektromobily jim tolik nevoní

Průzkum ING zaměřený na odpovědné a udržitelné chování proběhl v listopadu 2020 mezi 1000 respondenty. Zdroj: ČTK
Ať už je český národ jakýkoliv, v mnohém se dokáže semknout a ohromit celý svět, což potvrzuje i nedávno zveřejněný průzkum banky ING. Čtyři z pěti Čechů se zajímají o to, jak svým chováním ovlivňují životní prostředí. Někteří proto zvažují například i výhradně používat veřejnou dopravu, nebo vyměnit automobil za jeho ekologickou alternativu.
Automobilový průmysl zažíval v uplynulém roce vůbec nejhorší období od roku 2014. Prodej nových vozů kvůli pandemii koronaviru klesl o rekordních 22,7 procenta, zřídl provoz na silnicích a na chvíli zamrzla doprava i mezinárodní tranzit. Podobně tristní časy zažíval rovněž prodej autobusů, nákladních aut či motocyklů, ale také „ojetin“.
Český statistický úřad v listopadu zároveň informoval o téměř 11procentním meziročním snížení tržeb za pohonné hmoty. Závěr roku naopak přinesl meziroční nárůst v kategorii bateriových elektromobilů. Ty vzrostly na 331 procent a takzvané plug-in hybridy dokonce na 318 procent, jak udává Svaz dovozců automobilů.
Raději tramvají nežli elektromobilem
Podle dat průzkumu banky ING desetina Čechů zvažuje, že by se vzdali svého auta a používali veřejnou dopravu. Celkem 45 procent dotázaných tak již učinilo, stejné procento se ale svého plechového miláčka vzdát nechce. Zatím se také zdržují i přechodu na elektrické varianty aut. Elektromobilem či hybridem jezdí totiž jen necelé dvě procenta dotázaných. Dalších 13 procent o tom však začíná uvažovat.
Pomoct zlepšit životní prostředí mají i takzvané „carsharingové“ služby, jen v Praze je provozuje desítka firem. Jedná se většinou o elektrické koloběžky, kola, skútry nebo třeba o hybridní vozy. Za zlomek ceny umožní zákazníkovi ekologicky přejet z bodu A do bodu B. Podle firmy Frost and Sullivan se nejen kvůli koronaviru zvýšil počet pronajímaných a sdílených aut ve světě na téměř 17 milionů. V příštích pěti letech se podle nich má toto číslo ještě zdvojnásobit.
„Udržitelné chování se stává běžnou součástí našeho života. Jen něco přes pět procent Čechů v průzkumu uvedlo, že je to vůbec nezajímá a neřeší to. Nejde jen o přesvědčení, pro které je potřeba něco obětovat, téměř dvě třetiny (62 procent) Čechů věří, že odpovědné chování může ušetřit jejich domácnosti peníze,“ vysvětluje Erik Fortgens, ředitel korporátního bankovnictví ING Česká republika.
Čtěte také
