Elektromobily se kromě jiného potýkají se svojí vysokou cenou. V zemích bez zásadní státní podpory, jako je Česka republika, si je stále může dovolit jen hrstka vyvolených. Průzkum renomované poradenské agentury B&F Forecasts naznačuje, že životaschopnější cestou k elektřině bude koupě ojetého elektromobilu. Cena s přibývajícím stářím vozů rychle padá. Háček je v tom, že hned po koupi může ojetina vyžadovat nemalé investice.
Ve svém výzkumu předpověděla agentura budoucí zbytkovou hodnotu současných modelů aut (se všemi druhy pohonu) v roce 2025. Nejlépe si vedou městská miniauta s menšími benzinovými motory. Podle B&F Forecasts bude jejich hodnota za čtyři roky stále nad hranicí 50 procent kupní ceny. Mezi nejlepší patří Fiat 500, Hyundai i10 nebo VW up!. U těchto modelů jsou ztráty nejnižší nejen relativně, ale i v celkovém objemu, protože už jako nové jsou tyto modely cenově nejpřístupnější. Ještě lépe jsou na tom malá auta a auta nižší střední třídy, jako Audi A1, Mini, VW Polo, VW Golf, Audi A3, které ztratí pouze 45 procent hodnoty.
Ztráta vzniká už koupí
Na ztrátu hodnoty je dobré myslet už při výběru nového vozu. Je totiž největší finanční újmou spojenou s jeho vlastnictvím. Rozdíl mezi tím, za co auto koupíte a za co ho po letech prodáte, je větší než veškeré náklady vynaložené na leasing, palivo, servis či pojištění.
V Bruselu se uvažuje o zavedení povinné výroby elektroaut. Chybí infrastruktura
Nejnovější iniciativa vlivné asociace Eurelectric, sdružující výrobce energie a provozovatele distribučních sítí, chce automobilkám nařídit povinnou výrobu elektromobilů. Že zákazníci o drahá, případně draze dotovaná auta moc nestojí a že ani automobilky z toho nejásají, ji přitom příliš netrápí. V Evropské unii chce auta čistě na elektrický pohon posunout na další level.
Čím dražší auta, tím větší šance mají i dieselové motory. Takový Mercedes-Benz C 180d kombi, ale i benzinová Škoda Superb 1,5 TSI a Audi A5 35 TFSI si udrží cenu na úrovni 50 procent. Nejnižší relativní poklesy mají auta vyšší střední třídy, jako Audi A6, Mercedes-Benz CLS s dvoulitrovými naftovými motory, které prodáte za 52 procent kupní ceny.
Samozřejmě, ztráta vyjádřená v penězích je vysoká, protože vysoká je i pořizovací hodnota. Čím výše míříme, tím větší zastoupení mezi nejlepšími mají dieselové verze.
Elektroauta kopou okresní přebor
Suverénně nejvíc peněz budou při dalším prodeji tratit majitelé elektromobilů, a to i když pomineme, že mají významně vyšší pořizovací cenu než modely s konvenčním pohonem. Za všechno mohou baterie, které jsou nejdražší součástí elektromobilů a přitom v průběhu času degradují. Ojetý elektromobil tedy zatím není v bazaru velkým lákadlem. Dostat ho do původní kondice by vyžadovalo výměnu článků nebo celé baterie, což je extrémně drahé.
B&F Forecasts tvrdí, že v segmentu elektromobilů ztrácíte nejméně na elektrických minitrojčatech koncernu VW – Seat Mii, Škoda Citigoe a VW e-up!. I tak bude jejich zůstatková hodnota v roce 2025 jen 30 procent! Ostatní elektromobily jsou na tom ale ještě hůř.
Jenže nejde jen o degradaci akumulátorů. Na cenu ojetých elektromobilů bude tlačit rozšiřující se nabídka nových elektrických modelů, které budou o něco levnější, budou mít delší dojezd a budou se rychleji nabíjet. Pokud si to spojíme s možnými státními dotacemi na podporu prodeje elektromobilů, zájemců o koupi ojetého elektromobilu současné a starší generace bude ubývat.
Naopak ceny klasických ojetin, zejména těch dieselových, budou logicky růst, protože nové budou kvůli emisním daním dražší a navíc bude jejich nabídka užší než v současnosti.