Život v českém domě na kolech: Na stěhování reálné garsonky vám stačí řidičák na auto

Bydlení v domě, se kterým můžete průběžně měnit adresu pobytu, aniž byste jej opustili, je dosud víceméně neobjevenou formou životního stylu. V případě tzv. tiny house nejde o žádný karavan ani mobilheim, ale spíše něco, co by se dalo přirovnat k hausbótu na kolech. Ostatně tuto variantu NEO zvládne taky.

Doba už je taková, že lidi nutí přemýšlet o věcech, kterými se dřív trápit nemuseli. Otázky typu „Co budu dělat, když nebude plyn?“, „Co budu jíst, když mi zavřou supermarket?“ nebo „Kde budu bydlet, až mi byt zabaví banka“ zkrátka už nejsou a ani nemohou být ryze spekulativní.

Se všemi odpověďmi na tyto dotazy současně souvisí i jeden společný jmenovatel, kterým je udržitelnost. Asi se mnou budete souhlasit, že základní potřebou pro nikoliv přežívání, ale plodný lidský život, je pocit jistoty, jehož základním předpokladem je zase pro většinu lidí pevná základna, domov.

Když se chce, tak to jde

Hradečák Jakub se svým anglickým parťákem se nikdy v životě nezaobírali něčím, jako je konstrukce technických zařízení nebo stavařina. Dohromady je svedla právě myšlenka udržitelného mobilního bydlení, na které nepotřebujete miliony, je však mnohem sofistikovanější a pohodlnější než klasický karavan a současně flexibilnější a mobilnější (ano, zní to divně) než to, čemu se říká mobilheim.

Pojem tiny house by se dal definovat jako trvale obyvatelný dům (nebo spíše domek), který je postaven na velmi malé ploše – rozměry těchto domků většinou začínají, ale i často končí na 15 až 20 metrech čtverečních. Vzhledem k malým rozměrům si ale tiny house nepleťte s jinými typy drobných staveb, jako jsou například zahradní domky. Tiny house musí vyhovět vyšším nárokům tak, aby nebyla kvalita života uvnitř něj nijak omezena a byl přitom naprosto soběstačný vždy a všude. I proto je velmi důležitá jeho nadprůměrná výška.

Jakubova představa byla jasná, neměnná a ve svém důsledku i dosti limitující: postavit tiny house na maximálně povolené ploše přívěsu za osobní auto s maximální povolenou výškou a hmotností do 3,5 tuny. V praxi to znamená rozměry 6,5 × 2,5 metru plus čtyřmetrovou výšku. Teoreticky se s takovou soupravou dá fičet až 130 km/h, ale jak jsem se měl možnost na vlastní kůži přesvědčit, bezpečný dojem budí tempo nanejvýš poloviční a chce to taky samozřejmě nějaké ty koně pod kapotou.

Rozkaz tedy zněl jasně: maximálně účelně využít obestavěný prostor a jeho výšku a ušetřit přitom každé drahocenné deko. Pokud jde o konstrukci, tak rám přívěsu, na kterém domek stojí, je osvědčený hliníkový s dostatečnou pevností pro všechny případy. Celá nástavba je naopak klasickou dřevostavbou z pevných KVH hranolů. Střecha je opět hliníková s tloušťkou 0,7 mm.

Estetické i funkční kvality

Z krátkého seznámení mám pocit, že se to docela povedlo. Ústředním dojmem po vstupu dovnitř prosklenými hlinkovými dveřmi (ze stejného materiálu jsou i okenní rámy) je veliká vzdušnost, která jde jednoznačně na vrub čtyřmetrové výšce, takže i když není domek plochou velký, opticky se v něm můžete cítit jako v bytě ve vinohradském činžáku s vysokým stropem.

Jakub je vystudovaný grafik a na estetice i vnímané kvalitě interiéru je to znát. Většinu ploch pokrývá topolové dřevo (podlaha je dubová), které ladí s velkými prosklenými plochami. Mrazu ani vedra se přitom není třeba bát, protože domek je velmi dobře odizolován silnou vrstvou ovčí vlny a hydroizolace. Nalevo od vstupu je místo pro pohovění si na rozložitelné sedačce s úložným protorem, vpravo je kuchyňka se vším potřebným včetně trouby a lednice a v úplně přední části „objektu“ sociální zařízení s oddělenou koupelnou a WC.

Právě kuchyňku a sociální zařízení zastřešuje druhé patro, do kterého se vystoupá po úplně normálních dřevěných schodech jako v mezonetu, krčit se není třeba. Nahoře najdete velice pohodlné „letiště“ pro dva + třeba dítě nebo psa, orlí hnízdo, ze kterého se vám nebude chtít dolů tím spíš, jestli domek odparkujete někde uprostřed přírody a necháváte se jen ovívat ostrým čistý vzduchem u otevřeného okna.

Většina světel je na nízké napětí 12 a 24 V, takže pokud připojíte solární panely nebo generátor, budete bez problémů svítit i tam, kde lišky dávají dobrou noc. Energetická nenáročnost až soběstačnost je vůbec zásadním bodem celého projektu. Domek má sice primárně připravené externí přípojky pro vodu, elektřinu či odpad, s patřičnými úpravami se ale bez všech těchto „kotev“ obejde. Může tedy naopak dobře sloužit i v situaci, kdy se rozhodnete žít takzvaně „off grid“, bez připojení k sítím. Budou vám stačit dvě baterie a malý solární panel pro elektrický ohřev a nádrže na pitnou i odpadní vodu.

NEO se dá zvednout z přívěsu. Dá se také nainstalovat na prakticky libovolné plavidlo, čímž se dopracujete k poněkud vyššímu hausbótu. Domek je konstruován na celoroční užívání, takže mu nevadí vlhkost ani nízké nebo naopak vysoké teploty a další rozmary počasí.

Drahé nebo levné bydlení?

Tento konkrétní tiny house má jistá ale, která jsou paradoxně spojená s jeho výhodami. Předně je sice pravda, že s Neem se dá jezdit z místa na místo, sami výrobci ale nedoporučují více než pár přesunů za rok a rozhodně ne více než 3 000 km – přece jenom klasická dřevostavba na víceméně neodpruženém podvozku dostane na české okresce pěkně do těla. Ne, tohle opravdu není karavan, ostatně i manipulace s velkým „podválem“ v těsných prostorech vyžaduje jisté řidičské zkušenosti a dobré oko. Podstatné ovšem je, že „to“ jde a bez větší námahy, žádný silniční „nadměr“ jako v případě mobilheimů. Pak je tu otázka ceny. 1 450 000 Kč bez DPH a podvozku je a není hodně.

Je v případě, když si uvědomíte, že za stejné peníze můžete mít 65metrové 3+kk ve slušném stavu v paneláku v Chomutově, není v případě, že vám záleží na svobodě pohybu a možnosti kvalitně žít co chvíli na jiném hezkém místě ve všem komfortu a s možností „postavit“ tiny house kdekoliv se vám to bude hodit a majitel pozemku dovolí – tiny house, byť sundaný z přívěsu, není z podstaty věci nemovitostí.

Dům na kolech si postavil i devatenáctiletý mladík z Karlovarska:

Tagy: